Thursday, November 25, 2010

MILAH OH MILAH


Dud-Milah,ekau raso2 orang kona tak kito....?


Milah-Ontah lah...Raso2 tak gak eh..


Dud-Den bukan apo,kang ekau raso sogan lak merompit ngan den.Den ni dudo anak satu,harto tak do,muko tak hensom,porot boroi lak tu...


Milah-Apo nak malu an bang...Milah pun jando,samo cam abang..


Dud-Ooo...Tak malu kau Milah....


Milah-Tak do apo Milah nak malu....


Dud-Ihh...Ihh..Milah,ekau jangan polok kuek2 bona ketiak den tu....Goli-goloman lak den ha..


Milah-Yang abang tak pakai baju sapo suruh..?


Dud-Untuk pengotahuan ekau Milah,merompit sesambe tak bebaju neh adolah kegomaran den semonjak dulu lae...Akak ekau mintak corai marin pun pasai ni lah...


Milah-Pasai apo lak bang..?


Dud-Satu potang,den ngan akak kau poi merompit.Den macam biaso,tak bebaju lah.Tetibo ado polis buek sokatan jalan.IC den lak tetingga lam poket baju kek umah.Den kono tahan lokap,polis cas den pendatang dari Kamboja.Akak ekau nangih guling2 kek topi jalan pasai malu ngan den.Time2 tu yo dio kato dio tak kona den.Dio kato,dio cumo numpang den pasai dah tetingga bas tuk poi kojo kilang kek Ulu Yam.Lopeh kejadian tu,akak kau mintak corai.Kato eh dio malu dapek laki cam den ni ha....Milah,kang kalau ado polis kek dopan nun,ekau jangan lak guling2 ateh jalan cam akak kau dulu...Kito tompoh sesamo yo...


Milah-Ni abang ado bawak IC tak...?


Dud-Alamak....Milah,den lupo lah....tetingga kek umah dalam baju motong den.....


Milah-Hampehhhhh....Tak nak ikutttttt..Turun an Milah kek sini...Milah tak sanggup...Uwaaaaaa...


Dud-Tu yang den malehhhhh story lobih2.....Masok ekau ni Milah,Dah 18 orang jando naik moto sekorek jalan dongan den.....Eden yang malang.....

AKU ADA SATU TEKA-TEKI.

PUTERA KEMBAR








     Pada zaman dahulu,didalam sebuah negeri,ada seorang raja yang sedang gering.Baginda mempunyai dua orang putera kembar yang bakal menggantikan baginda menjadi raja,apabila baginda mangkat nanti.Namun baginda tidak tahu,diantara putera berdua itu,siapa yang paling layak menjadi raja.Kedua2nya sama handal.Sama bijaksana.Sama gagah.Sama berani dan sama handal menunggang kuda.Seorang bernama Husin,seorang lagi bernama Hasan.Kuda mereka juga kembar.Mereka dapat membezakan kuda2 itu,tetapi kuda2 itu tidak dapat membezakan tuan2 mereka,kerana Hasan dan Husin mempunyai rupa dan perwatakan yang sama.


     Akhirnya,setelah baginda berbincang dengan penasehat diraja,baginda bersetuju untuk mengadakan satu pertandingan berlumba kuda diantara Hasan dan Husin.Pemenang akan ditabalkan menjadi raja.


     Maka baginda pun bertitah kepada dua puteranya....


     "Wahai anak2 ku,pada subuh esok,sebelum matahari terbit diufuk timur,kamu berdua harus mengambil kuda masing2 dan berlumba hingga sampai kepintu gerbang istana selatan.Kuda siapa yang masuk dahulu kepintu gerbang istana selatan,akan diistiharkan sebagai pemenang dan akan ditabalkan menjadi raja."


     "Syarat2nya,kamu berdua tidak dibenarkan turun dari kuda dan meninggalkan kuda kamu disepanjang perlumbaan itu.Andainya kamu berdua turun dari kuda dan meninggalkan kuda kamu,kamu akan diistiharkan kalah.Jadi teruskan berlumba walau apa pun yang berlaku himgga sampai kepintu gerbang istana selatan."


     Sampai masa yang ditetapkan....


     Disatu subuh yang gelap,tanpa cahaya sedikit pun,kedua2 putera itu menuju kekandang kuda.Mereka mengambil kuda masing2.Kemudian trompet ditiupkan oleh penasehat diraja,maka perlumbaan pun bermula.


     Kedua2 putera itu berlumba dengan bersungguh2.Masing2 sama hantal dan tangkas menunggang kuda.Kuda2 mereka sering potong-memotong antara satu sama lain.Masing2 tidak mahu kalah.


     Akhirnya,setelah setengah hari perlumbaan,mereka pun hampir sampai kepenamat.Namun sebaik sahaja sampai didepan pintu gerbang istana selatan,kedua2 putera itu memberhentikan kuda2 mereka dengan serentak.Masing2 tidak mahu masuk kepintu gerbang istana selatan.Pada hal,sesiapa yang masuk dahulu akan diistiharkan sebagai pemenang.


     Masing2 berbalas-balas kata....


Hasan -"Saudara ku,masuklah dahulu...."
Husin -"Tidak saudara ku,kamu lah masuk dahulu..."
Hasan -"Tak mengapa...kamu masuk lah.."
Husin -"Tidak saudara ku,aku relakan kamu masuk dahulu..."
Hasan -"Jangan begitu saudara..kamu lah yang patut masuk dahulu.."


     Kenapa boleh berlaku demikian pula?Mulanya masing2 beriya2 untuk menang.Akhirnya,masing2 menolak pula untuk menang...masing2 tidak mahu masuk kepintu gerbang istana selatan.


     Mereka berdua terus suruh-menyuruh,sehinggalah kamu dapat mencari jawapannya.


     Soalannya....


     Kenapa kedua petera itu tidak mahu masuk kepintu gerbang istana selatan dan diistiharkan sebagai pemenang dan seterusnya dilantik menjadi raja.....?


     Sesapa yang nak cuba jawab,boleh jawab.Kalau jawapan korang tepat,nanti aku bagi hadiah.Saudara-mara tidak dibenarkan mencuba,nanti korang kautim lak ngan aku.....ha ha..

Monday, November 22, 2010

CARA MUDAH UNTUK BUAT DUIT



     Korang tentu biase dengar iklan2 macam mana nak buat duit dengan mudah dan cepat.Kalau anda bersekolah tahap darjah 3, hanya sekali bace anda akan terpengaruh dengan mudah....Kebelakangan ini,iklan buat duit dengan mudah,begitu berleluase sekali di internet.Contoh ayat"On pesbuk dapat duit..""Buat duit dari rumah..."Dulu pakai honda cup,sekarang pakai BMW....""Bila nak senang kalau asyik makan gaji...""Dulu merangkak,sekarang pakai kerusi roda.."selalu kita dengar dan baca.Tentu sekali,kalau tak banyak,pasti terdetik jugak dihati kita untuk mengetahui dengan lebih lanjut.

     Apa caranya -Anda hanya perlu ikut arahan yang diberikan.Jangan menipu dan kene ikut giliran.

     Mudah sangat ke? -Memang mudah!Anda tak perlu sewa opis.Anda tak perlu pakai baju kemeja.Dan anda boleh bekerja sambil makan kacang cap penangan.Yang paling penting,tak perlu modal besar dan anda boleh tido meluhur.....Tak perlu bangun awal.

     Boleh percaya ke? -Ikut suka ati korang.Nak percaya boleh.Tak nak pun boleh.

     Ramai ke dan berapa lama baru berjaya? -Kalau tanya kat broker,memang menimbun yang dah berjaya.Kalau tanye kat aku,adelah berjaya dalam 3,4 bulan....lepas tu melopong,pasai down line tak reti2 nak bergerak...Asyik berangan bila nak sambak BMW.

     Berapa orang yang dah bergelar jutawan? -Belum pernah aku dengar lagi.Kebanyakkannya kembali bankrap last2 minit.

     Kesimpulan -Mudah jew.Semua itu adalah warisan pusaka Pak Man Telo dan Labu Peramnya.Bagi yang mahu dan boleh berfikir,semua itu adalah kerja sementara,yang menjanjikan kemewahan sementara,oleh orang2 yang malas nak bekerja,yang mana dalam otak mereka dok pikir ape kerja yang tak perlu kerja  tapi boleh buat mereka jadi jutawan.Tak paham..?Jangan tanye aku.Korang bace lagi sekali.

     Namun dalam banyak2 iklan tu,ada satu yang aku rasa,boleh dipercayai dan diguna pakai.Aku harap korang akan sertainya.Ni aku sertakan sekali iklannya.


                    -CARA MUDAH UNTUK BUAT DUIT-


     Bosan kerana kekurangan wang?Sudah letih membayar hutang?Tidak pernah pergi melancung bersama keluarga?Ingin membeli kereta idaman?Ingin menghantar ibubapa ke Mekah menunaikan umrah.

     Kini anda tidak perlu risau lagi.Semua yang anda inginkan akan dapat anda nikmati.
     
       MASUK SEKARANG,DALAM 30 HARI PASTI DAPAT

Caranya mudah.........

     Begini,pagi-pagi besok anda pergi kerja seperti biasa.Mana2 yang belum bekerja,tolong cari kerja dahulu.Tak kira kerja apa.Yang penting halal dan tak menyalahi undang2.

     Lepas tu korang kerja baik2.Kerja rajin2.Mesti jujur dan amanah.Jangan curi tulang.Jangan mengula.Jangan malas2.Jangan kuar minum lama2.Jangan melawan majikan.

     Insyaallah....Cukup bulan nanti garenti korang dapat gaji punya....
Halal dan dijamin.Siap potong KWSP dan cukai pendapatan lagi....

     Ha ha haaaaaa.....Mudah kan....?Apa lagi,jom le kerje....
     jangan asyik dok melangok depan pesbuk....ni time apa ni..?

POSAN UWAN DEN...

TOK  WAN  EKAU

     Meh sini wan nak cerito sikit.Ekau donga bebaik.Cerito wan neh,ekau jadikan pedoman.Jangan ekau donga telingo kanan,kua telingo kiri.Ni sumo pengalaman wan.Wan dulu makan garam pado ekau.Cerito eh cam nia ha...


Sebolom kawin -


"Awak,jangan la pepegang wak...kita lom kawin lagi..."
"Ala pegang tangan jew...kan ape2 pun..tak luak pun.."
"Tak baik tau..Berdosa.Tuhan nampak.."
"ok lah,ok lah...kita tak pegang..Nanti bila dah kawin awak tolong picitkan badan kita ya.."
"Boleh...Hari2 pun tak pe..."


Baru kawin -


"Yang...Tolong picitkan badan abang yang..Badan abang rasa sengal2 lah..."
"Meh sini,biar ayang picitkan.."
"Cam tu lah bini abang..Kalau begini hari2,sumpah abang tak cari lain lagi..."


Setahun kawin -


"Ooo..Mak nye,tolong picitkan badan kita...Sakit na rasanya..."
"Tak nampak ke orang tengah buai anak ni..."
"Ala...sekejap ya..."
"Orang letih lah..awak picit lah sendiri..Tangan tu kan ada..."
"Tak nak tolong tak po lah...kita tidur dulu..."
"Tau tak pa......"


18 tahun kawin -


"Picit an kojap badan den nia ha...tegeliat maso ngangkit gotah tadi."
"Apo picit2...Dah tebiat orang tuo ni gak eh..."
"Tebiat apo pulak...badan den sesakit ha...picit an lah kojap..."
"Tebiat nak mampuih...Dah tuo2 ni,sogan lah sikit kek bebudak.."
".....?"


Bilo nak corai -


"Tu...Orang tuo gata tu...Ado ati nak kawin lae satu...Ingek den ni apo.Tunggo kayu?Ekau poi cakap an kek abah ekau tu,den tak heran dio nak kawin berapo pun,janji corai an den dulu.Lae sonang idup den...Poi bona lah kek sinun......"


Bilo dah corai -


"Padan dongan muko den...Ado laki den alau an.Membujang balik la den...Tak dulu ado yo toman begadoh...Ado yo toman micit an badan..."


     Ekau donga tu jang....Sok bilo kawin jangan dibuek perangai cam tu..Hanco umahtanggo ekau sok.Bapo bosa baiklah masaalah eh,bawak bebincang....Tak cayo,ekau nengok wan ekau nia...Tak pasal2 yo nunggu umah nia sesorang.....Atuk ekau tah mano poi mentibang eh semonjak kawin mudo dulu.....









Wednesday, November 17, 2010

PENGORBANAN YANG SIA-SIA

     Aku tak balik raya ni,kerja.Ala raya haji jew...Kalau raya puasa tu lain le.Ayat yang biasa kita dengar bila tiba hari raya aidil adha@raya haji@raya korban.


     Apa kurangnya aidil adha,apa lebihnya aidil fitri?Bagi aku kedua2nya sama penting.Kedua2nya hari kebesaran umat islam.Kedua2nya hari kemenangan umat islam.


     Sesungguhnya sebahagian umat islam zaman sekarang,sudah tidak menghiraukan lagi kedatangan aidil adha.Tidak menghiraukan lagi kepentingan aidil adha.Bagi mereka tiada apa lagi yang nak diraya kan.Bagi mereka tiada apa lagi yang nak dinantikan.Bagi mereka tiada apa lagi yang nak dipelikkan.


     Mana tidaknya,sebahagian dari mereka telah berkorban semenjak awal tahun lagi.Suami korbankan keluarga semata2 nak tambah lagi satu cawangan.Isteri korbankan aurat semata2 nak nampak cantik pada pandangan umum.Anak perempuan korbankan dara semata2 kerana cinta monyet.Anak lelaki korbankan nyawa demi dadah durjana....Apa lagi..?Budak2 sekolah korbankan masa depan demi berlayar di internet.Awek2 kampung korbankan ibu bapa demi kekasih gelap dari seberang.Awek2 bandar korbankan maruah demi mencari erti kebebasan.Mat2 rempit korbankan anggota badan demi melayan keseronokan seketika.Pak2 lebai korbankan agama demi ajaran sesat.....Dan bermacam2 pengorbanan lagi.Yang kalau aku tulis,sampai lusa pun belum tentu habis.


     Jadi jelaslah kepada kita kenapa sebahagian dari umat islam zaman sekarang sudah tidak mempedulikan lagi keperluan menyambut aidil adha dan kepentingan berkorban.Mereka sudah puas berkorban.Mereka sudah letih berkorban.Namun mereka tetap berkorban dengan cara mereka,walaupun tahu dan nampak orang2 terdahulu dari mereka yang terkorban semata2 untuk satu pengorbanan yang sia2.


     Namun bukan semua.Sebahagian dari kita masih menantikan ketibaan aidil adha.Masih merasai kemeriahan aidil adha.Solat sunat aidil adha.Menyembelih binatang korban.Ziarah saudara dan taulan.Semua itu amat bermakna bagi mereka yang memahami erti sebenar aidil adha.


     Selamat menyambut hari raya aidil adha dari aku dan keluarga,buat semua muslimin dan muslimat.Maaf ku pinta andainya sepanjang aku berkarya ini,ada yang tersentuh dan terkena....Aku juga manusia biasa,tak lepas dari kesilapan......


                               -Assalammualaikum-

Monday, November 15, 2010

REMPIT.





RETRO
     Dulu eden adolah perempit tegar.Eden memulokan kerjayo sebagai perempit semonjak dibangku sekolah lae.Maso tu darah tongah paneh.Pantang ado perlumbaan haram eden akan sortai.Moto tak kiro apo.Semuo buleh.Honda cup 70cc lampu bulat abah eden pun eden sosah,janji ado taya ngan enjin.Monang kalah belakang kiro.Selalu eh kalah lahhh..Ha ha haaaa...Mengketedarah asap memanjang..Balik umah eden mengketedarah penampa pulak....
     
     Abih sekolah,eden nolong omak eden motong gotah.Dapek lah sikit belanjo rokok.Aktiviti eden samo gak macam dulu,merompit bilo ado maso terluang.Bezo eh,eden dah buleh tido meluho...Mengketedarah penampa abah eden pun dah kurang.Maklom lah dah bujang.Cumo bebelan omak eden pulak yang botambah...Eden buek2 pokak pun,tedonga gak.Jadi eden buek2 la donga.Niat dihati memang nak berambuih yo dari umah,tapi ngonang an modal tak berapo nak cukup,soba yo lah.


     Dapek kumpo modal sikit,eden sambak yamaha RX100 sebijik.Banggo bona raso eh maso tu.Sekarang ni kalo ekau bawak RX100,maun kono pulau an..Awek jangan arap lah,mandang sebolah mato pun tak hingin...Orang bawak poi motong yo jam ni.Tu pun susah nak jumpo.Kalau ado pun dah macam bangkai benyawo rupo eh.Eden upgrade lobih kurang,boleh lah layan GP100.GP125 usah arap la,Mengketedarah asap den lae.3 taun eden pakai RX neh.Banyak pengalaman pait dari manih.Menyungkam ateh jalan yo ado dalam 6 kali.Belumbo dongan kudo putih trapik tu pekaro biaso yo.Trapik pakai CBR250 lamo,kek jalan luruih boleh lah.Main selekoh kang,makan asap RX eden yo lah.Abih kuek pun,kalau eden tak leh poi,eden lari dalam kobun gotah.Tak terikut kek kudo putih tu.Maun kang dio tesangkut kek aka gotah.Kalau dah tegolek,jawap eh tido kek situ yo lah.Tak terangkek kek trapik tu sesorang.Ronti an lah eden nak nolong.Sapo suruh ekau ikut,


     Tapi satu yo den puji mat2 rempit zaman dulu.Bilo kito orang belumbo haram,tiado pertaruhan yang dibuek.Baik duit maupun pompuan.Paling kuek pun,sapo kalah kono belanjo makan.Kami mat2 rompit maso tu tak kaki pompuan.Bohsia2 ni tiado dalam kamus mat2 rompit maso tu.Tu sobab maso eden dulu tak do kes buang2 bayi kek dopan semojid neh.Kami menten teruna sampai kawin.hahahaaa...Ni jam usah cerito lah.Ado rompit adolah bohsia.Lopeh tu adolah budak umo setongah ari nangih dalam tong sampah...Apo nak jadi pun eden tak tau.Sesapo yang raso tebaka apo yang eden tulih ni,nasib la.Kalau ekau tak buek tak kan ekau nak marah....Jadi ekau pepikir lah sikit.Sok2 kalau ado rezki,ado jodoh,kito nikah la pulak.Ado rezki lae,dapek lak anak.Sorang,duo,tigo,ompek...Kok bako baik dapek 9.Apo lak ekau raso nanti bilo ekau dah tuo,anak daro ekau mengeko mat rempit siang malam.Balik umah porut lak dah buncit.Maso tu ekau amik batang ghembeh(cangkul)ekau gudam kepalo ekau sendiri.Tak do guno eh ekau nak marah2 kek anak daro ekau tu.Nasik dah jadi bubur maso zaman ekau mudo2 dulu lae.....


     Akhir kato den ucapkan tahniah pado mat2 rompit yang menjago tingkah laku ketiko merompit.Merompit lah pueh2.Kawin sok pencen.Eden pun ponah merompit,dan eden tau macam mano nikmat eh maso merompit neh.

Saturday, November 13, 2010

PESAN TUK MAK BAPAK

     Budak2 ari neh semua bijak2...Cakap jew lagu terbaru ape kat pasaran.Semua diorang tau.Tak banyak,sikit pun diorng tau gak liriknya.Tapi cuba korang suruh dia nyanyi lagu dulu2 macam lagu injit2 semut,burung kakak tua,lagu tiga kupang,lompat sikatak lompat..aku rasa ramai yang melopong dari menyanyi...Tu belum suruh mengaji Quran..Muqaddam pun rasanya tak khatam lae...


     Nak salah kan siapa..Mak bapak?Mak bapak dah berbuih mulut suruh pergi mengaji.Dia pergi..Tapi tak sampai kat surau..Separuh jalan diorang pakat masuk semak..Jumpa pokok biaweh(jambu batu)terus panjat.Makan sebiji dua,yang lain buat pembaling kambing.Letih panjat pokok,diorang pergi cari sungai,cempere sejam,dua.Panjat pokok ara tepi sungai,buat terjun tiruk lak.Letih berendam,diorang pergi lastik burung lak.Petang pukul 7 baru balik rumah.


     Mak bapak tunggu anak balik kat muka pintu,ingat anak betul2 pergi mengaji.Rupa2nya dah kena kelentong.Anak2 balik buat muka sadin.Cam tu le tiap2 hari.


     La ni bila dah dewasa,mula la kecut perut bila dengar orang ajak pergi tahlil arwah,ajak bace Yassin,ajak kenduri masjid ke.Mula la cari helah bukan2....Yang lebih parah bila nak nikah,tok kadi siap tanya macam2 masa nak akad.Masa tu baru le tau langit tu tinggi rendah.Masa tu baru le ingat kenapa mak bapak bising2 suruh kita pergi mengaji masa kecik2 dulu.Bukan aku nak perli sesapa.Memang betul pun.Tak percaya korang tengok kat keliling korang,melambak...


     Ni aku nak kasi peringat,pada sesapa yang ada anak tengah nak hidup tu,Paksa2 lah diorang belajar mengaji.Kalau boleh ajar sendiri lagi baik.Semua tu berguna untuk diorang bila dewasa nanti.Jangan jadi suatu hari nanti,diorang kata mak bapak tak ajar bila tak lancar surah Al Fatihah,masa nak akad nikah depan tok imam....Masa tu aku rasa baik korang cepat2 cari karung plastik tuk buat tutup muka.....Yang lain2 korang pikir le sendiri.Otak aku dah mula nak beku ni.Mata aku pun dah berair...nunggu saat nak lelap jew lagi...bobay..Assalammualaikum..

Friday, November 12, 2010

CINTA ITU GILA

Jun.1965
Tempat.Taman Tasik Seremban.
Suasana.Malam,dibawah langit kelabu.


Osman-Sayang,ko lihat bintang2 dilangit sana.Apa ko mau kalo aku petik bintang2 itu dan hadiahkan pada ko sebagai bukti cinta aku pada engko...?


Combi-Mahu saja...Itu pun kalo engko dapat mengambilnya...


Osman-Demi cinta engko Combi,aku sanggup berbuat apa saja.Malahan kalo engko mahu planet Zargus sekalipun,akan aku coba dapatkan...


Combi-Ahhh,biar benar...Masakan ko boleh sampei keplanet Zargus?Melihat gambarnya pun engko tak pernah...


Osman-Itu bisa diatur,yang penting engko cinta aku.


Combi-Aku memang cinta engko..Engko masih tak percaya...?


Osman-Aku percaya,cuma aku tidak tahu sejauh mana engko cinta aku...?


Combi-Sejauh bulan..Sejauh matahari...Apa lagi?


Osman-Itu tidak cukup.Itu cuma kata2 yang keluar dari mulut engko.Coba engko buktikan....


Combi-Buktikan bagaimana..?


Osman-Itu...Engko lihat tasik didepan itu..


Combi-Iya,nampak...kenapa...?


Osman-Kalo engko betul2 cinta akan aku,sanggupkah engko terjun kedalam tasik itu..?


Combi-Mau aku buktikan..?


Osman-Iya..Buktikan sekarang..


     Combi bangun meninggalkan Osman,lalu menghampiri tepi tasik dan tanpa sepatah kata terus terjun kedalam tasik.Osman terlopong.Hanya matanya yang terkebil2.Tiada apa yang mampu dilakukannya.Kejadian berlaku terlalu pantas.Combi sudah tidak kelihatan lagi,hanya gelembung2 buih yang sesekali naik kepermukaan tasik.     4 hari kemudian mayat Combi ditemui.Keadaannya amat mengerikan.Osman hanya mampu melihat dari jauh.     Selepas mayat Combi selamat dikebumikan,Osman menghilangkan diri.Tidak ada sesiapa yang tahu kemana Osman menghilang.


Oktober,1989
Tempat,tidak diketahui.
Suasana,.....mengharukan.


Budak-Pak cik,pak cik buat apa kat sini?


Pak cik-Ekau tak nampak ko den tongah menganalisis bursa saham Dow jons neh...Andai kato kapa2 kontena den tak sompek sampai ko Brazil minggu neh,abih den...


Budak-Apa yang habis pak cik..?


Pak cik-Kan den dah kato tadi,jagung ayam dan dodak itik den dah abih..Ekau kemano..Berangan yo kepalo otak...Lain kali donga boto2 apo den cakap..Bongap..Ni yang ekau sibuk2 nanyo den macam2 neh,apo hal..?Apo masaalah ekau..?Abah ekau tak do ko..?Kalau tak do,poi tanyo kek ketuo pengakap sekolah ekau.....


Budak-Ha ha haaa...Pak cik ni kelakarlah...Pak cik ni pelawak ke..?


Pak cik-Apo jang..?Biawak..?Ado banyak...Tu dalam kontena pak cik tu,biawak yo isik eh tu..Kalau ekau nak seko duo,amik yo,tok sah nak malu2..Buek macam harto ekau sendiri...Cipan,tenuk,tengiling,dubuk ekau tak nak kali ko..?Kalau nak nanti pak cik oda kek Papua nun...


Budak-Adoi...Pak cik ni,kelain pulak peginye....Pak cik ni lupe makan obat tak..?he he heee


Pak cik-Ubek..?Den dah makan dah,luso semalam...Sumo den balun,Ubek kaki 5,ubek kurap,ubek senapang,ubek gotah,mak jun,julap...elok eh yo bolom...Ekau kalau nak bejayo dalam perniagaan macam den,ekau makan ubek2 yang den cakap tadi...Ni yang ekau sibuk2 mewawancaro den ni,ekau tak poi sekolah ko..?Ko,sekolah ekau dah tongolam kek banjir..?


Budak-Pak cik,ari ni ari sabtu le pak cik..Mane ade sekolah..Cuti...He heee...


Pak cik-Banyak lah ekau punyo cuti...Maso zaman den sekolah dulu,pak cik sekolah 7 hari seminggu.Tu sobab den cerodik.Den bejayo dalam semuo peperiksaan yang den amik.Temasuklah,baru2 neh,den bejayo dongan cemorlangnyo dalam peperiksaan kereto di puspakom.Tak banggo ko ekau nonga eh...?


Budak-Bangga sesangat pak cik...Siap suspek lagi kat pak cik ni...


Pak cik-Ewah2...loya burok lak ekau...Ekau ingat den ni perogol besiri,yang ekau nak suspek2...?Sekali den loga an kepalo ekau kek tiang talipon karang,maun besopai otak kanan ekau...Tak takut ko ekau nonga eh..?


Budak-Tulonnn...Tulonnn..Takutnye..Ha ha haaa...Pak cik,ni saye nak tanye ni,boleh ke..?


Pak cik-Ekau poi tanyo kek mejistret dulu..Karang kalau dio tak dapek jawap,baru ekau datang tanyo kek pak cik balik...


Budak-Ahh tak kire..Nak tanye kat pak cik jugak...Pak cik,pak cik dulu2 keje ape...?


Pak cik-Bega boto ekau ni...Tak po lah,meh den tolong jawab an...Tapi kang janji,belanjo den kebab ngan sirap limau yo...


Budak-Ye leee..Kang saye belanjew pak cik...Karipap ngan apam balik tak nak pak cik...?


Pak cik-Buleh yo..Kang tapau an sekali dalam 7,8 bungkuih...Anak2 den kek umah pun bolom makan lae tu..Oh yo,ubek gogat 16 kilo..tu pun kok ekau ado duit lobih...


Budak-Mang aii..Pak cik nak wat ape ubat gegat sampai 16 kilo...?


Pak cik-Den nak buek dodol rayo nia..Tarok ubek gogat kang,buleh simpan lamo sikit.Lipeh pun tak ondak....Tu lah,ekau kocik lae,mano tau tu sumo...Main masak2 ekau tau lah...


Budak-Okeh,set..Pak cik jawap le soalan saye dulu ekk...Nanti saye belikan..He hee


Pak cik-Apo soalan ekau tadi..Bilo den nak kawin...?


Budak-Adoiii pak cik ni..saye tanye,dulu2 pak cik keje ape..?


Pak cik-Oooo...Dulu kojo apo...?Mulo2 dulu den kojo bawak jet F 16.Sebolom abih porang,den kono buang kojo pasai den bawak jet tu balik kampong kek ulu Jompol nun.Den kan apo,sajo nak tunjuk kek mak wo sebolah umah..Tapi majikan den tak paham2..Lamo den nganggo,peh tu den jadi cik gu tadika pepaduan kek Sentul Pasar nun.Maso tu anak2 murid den pulak yang beronti.Alasan eh,den aja dio bondo2 tak paedah...


Budak-Ape yang pak cik ajar...?


Pak cik-Den aja budak2 tu caro2 nak buek rakit batang pisang,caro buek lastik,caro buek duit kek umah menggunokan teknik labu poram dan sistem piramid,dan macam lae lah...Lopeh budak2 tu beronti,den pulak kono beronti an...


Budak-Pas tu pak cik kojo apo lak...?


Pak cik-Lopeh tu kojo den kek kilang gotah Lim Seng,kek seromban nun.Maso kojo situ den kona ngan sorang awek.Namo eh den dah lupo.Den cintan abih ngan dio.Dio pun samo.Den sanggup makan ubi robus ari2,semato2 kumpo duit nak kuar dating ngan dio ari2....


Budak-Pak cik date kat mane..?


Pak cik-Den biaso dating kek kodai mamak yo.Bajet ciput.


Budak-Pak cik kawin tak ngan die..?


Pak cik-Den tak sompek nak kawin ngan dio.Dio meninggal mudo.Lomeh dalam tasik maso main rakit batang pisang ngan den...Den tak sompek nak selamat an,pasai den tak bawak tong oksigen ari tu.Biaso poi mano2 den bawak...Ni yang ekau sibuk nak tau sumo neh,ado duit ko nak baya..?Dah2...Poi berambuih..Pitam nyawo den melayan ekau ni..Umo yo kocik,aka ekau panjang menjelo...Kang balik umah kim salam kek akak.Koba an,luso den anta rombongan minang...Lae satu,kobab den jangan lupo boli.Kang ekau pakai pos laju.den dah lapa gilo neh..


Budak-Pak cik,last nak tanye..?Name pak cik ape..?


Pak cik-Den ado macam2 namo.Namo den berubah2 ikut musim.Ekau nak namo musim apo..?


Budak-Name pak cik yang betul.Macam dalam ic..


Pak cik-Nanti jap,den nak tengok dalam ic den..Den ado 8 ic haa..Biru,merah,kunin,ijau sumo ado...cokolat yo bolom.Haa...Jumpo dah.Namo boto,Osmancus.Namo manjo,Osman.Tompek lahir,kaki limo kodai omeh,Jolobu,Noghori Smilan.Namo bapak,tiado.Namo ibu, tiado.Oii,dah lah.Adoiii...Pitam boto den buek kek kau...Maun den masuk wad balik karang...Dah dah...den nak balik neh,dubuk den tak bagi makan lae..Jangan lupo,kobab den...Den lapa neh,kang ekau lak yang konyang makan penampa...


Budak-He he heeeee....Pak cik jage diri baik2..Kang jangan lupe mandi.Badan pak cik dah bau gamat tulin tu.......


November,2010.
Aku dah lama tak nampak kelibat pak cik Osman.Entah hidup entah kan mati...Tiada siapa yang tahu dimana pak cik Osman.Dia sekali lagi menghilangkan diri seperti puluhan tahun yang lalu....



Wednesday, November 10, 2010

GOTAH ASAP BERBUNGO



     Petang tadi bilal cari aku kat rumah.Katanya nak ajak aku temankan dia tengok lot getah kosong kat rancangan tanah pinggir.Aku kata boleh.Tak de hal...Kami pergi bertiga,termasuk seorang mat Indonesia.Perjalanan hanya mengambil masa 20 minit.Lot yang kami cari terletak dihujung sekali.Jalan mula2 masuk memang cantik dan luas.Sesuai untuk semua kenderaan termasuk kereta lembu.Namun dipertengahan hingga ke hujung,jalannya semakin mengecil dan mengecil...Hujung sekali jalannya hanya boleh dilalui oleh pejalan kaki.Basikal pun tak boleh lepas.Jadi kami terpaksa menapak untuk sampai ke lot yang kami cari.

     Melihat lot yang kami cari,berbagai persoalan timbul difikiran aku.Terletak dihujung sekali.Semak belukarnya mengalahkan Hutan hujan Kalimantan.Peluang untuk selamat dari serangan binatang liar seperti khinzir,cipan,harimau,ular sawa adalah amat tipis sekali.Lerengnya curam 90 darjah.Pokok getahnya pulak dah banyak yang tumbang dan mati.Semasa bilal dan mat Indonesia sibuk melihat2 keadaan sekeliling,aku pula mula menyibukkan otak aku dengan memperincikan lagi persoalan2 diatas.Biasalah,orang seni macam aku ni,semua yang aku lihat boleh aku jadikan karya,walaupun karya yang aku hasilkan tak sehebat mana.Sekadar penyemak blog aku jew.Ini yang aku rumuskan,

     Kenapa?Kenapa orang bersungguh2 sangat nak cari lot kosong sekarang ni?Kenapa tak tahun 1970 dulu?Jawapannya mudah sahaja.Harga.Harga getah sekarang ni naik melambung begitu tinggi.Kalau 4 tahun yang dulu,harga getah buku sekitar rm1.25 sekilo,hari ini sekilo rm5.64 sen.Korang rase ape penyebab kenaikan harga getah dipasaran dunia?Adakah getah telah menggantikan besi sebagai tetulang konkrit?Adakah getah sudah boleh dijadikan makanan?Adakah barangan dibuat dari getah lebih bermutu?Aku rasa itu dari fikiran orang2 bisnes.Fikiran orang berkarya macam aku ni lain sikit.Fikiran kami boleh menembusi tembok halimunan hingga mencecah 5dimensi.Bagi aku jawapannya mudah saja.Kita lah yang menyebabkan harga getah naik melambung.Pelik?Tiada apa yang nak dipelikkan.Macam ni lah,aku cuba terangkan dengan mudah.

     Apakah penyakit yang begitu merbahaya sekarang ini?Aids,hiv,vd,denggi,h1n1,selsema babi dan burung?Itu semua adalah pangkat anak2 kepada penyakit yang aku nak cerita ni.Dan kalau korang nak tau penyakit yang paling merbahaya sekarang ini ialah penyakit MAKSIAT.Tiada tempat dibumi ini yang terlepas dari penyakit maksiat.(kecuali tanah haram)Korang pelik,kenapa aku kaitkan maksiat dengan kenaikan harga getah?Tiada apa yang nak dipelikkan.Korang cuma perlu fikir sedikit je lagi.Begini,Pelaku2 maksiat dewasa ini sudah celik it.Disamping melakukan maksiat mereka juga menimba ilmu melalui it.Mereka sudah sedar bertapa merbahayanya penyakit2 kelamin.Melalui it juga,mereka didedahkan cara2 melakukan sek selamat ketika bermaksiat.Dan apabila membicarakan sek selamat,kita tidak akan dapat lari dari satu benda ni.KONDOM.Atau nama moleknya,sarung getah.Kondom digunakan oleh berjuta2 pelaku maksiat setiap hari.Kalau sebulan dah berapa?Itu belum termasuk pengguna2 yang sah melalui program perancang keluarga anjuran kementerian kesihatan.Kenapa getah?Getah asli adalah satu bahan asas terbaik untuk membuat kondom.Getah tiruan tidak mampu menandingi keanjalan getah asli.Disebabkan permintaan kondom yang tinggi,maka permintaan pada getah asli pun tinggi juga.Sekaligus meningkatkan harga getah dipasaran global.Jadi terima kasih aku ucapkan kepada sebahagian penduduk dunia yang melakukan maksiat,kerana mereka adalah salah satu faktor bagi kenaikan harga getah.Tanpa mereka,orang2 kampung tak kan dapat menikmati harga getah yang tinggi.Tanpa mereka orang2 kampung tak kan dapat pakai kereta baru.Tanpa mereka orang kampung tak kan dapat buat rumah batu 4 tingkat.

     Bagaimana?Masuk tak ke akal korang?Korang jangan percaya sangat dengan apa yang aku bentangkan tadi.Ulasan yang aku buat tadi adalah melalui pemikiran otak 5 dimensi aku.Dan kalau otak korang tak mampu untuk menerobos kealam 5 dimensi,aku cadangkan,baik korang jangan cuba untuk memahami apa yang aku tulis.Ok lah,cukup disini untuk kali ini.Otak aku pun dah lumpuh 45% ni.

     Jumpa lagi.Adios Brongkos Jongkos.....

                                  -Assalammualaikum-

Monday, November 8, 2010

BUAH (berfikir diluar tempurung)



     Buah.Berevolusinya bumi ini kerana sebiji buah.Kerana buahlah,bermulanya satu kehidupan yang bertamadun.Kerana buahlah kita berada disini sekarang.Bertapa besarnya peranan sebiji buah....

     Bukan buah itu yang ingin aku perkatakan disini,kerana terlalu sedikit pengetahuan kita tentang buah itu.Biarlah aku perkatakan tentang buah2 yang biasa kita lihat.Yang sentiasa berada disekeliling kita.Berapa banyak buah dalam dunia ini yang korang tahu?Buah durian,buah epal,buah nangka,buah kurma....?Ada beratus jenis buah lagi dan kalau nak dihuraikan satu-persatu,mungkin mengambil masa yang lama.Jadi dipendekkan,aku mengajak korang berfikir diluar tempurung.Maksud aku keluar dari tempurung,bukan intai2 keluar melalui lubang tempurung.

1:Anak buah-Walaupun terdapat buah,namun pokok tidak pernah mempunyai anak buah.Pokok hanya mempunyai anak pokok.Aku berasa pelik dari mana asalnya timbul perkataan anak buah ini.Apakah satu masa dahulu pokok mempunyai anak buah?Dan bagaimanakah rupanya anak buah kepada pokok itu?Jauh disudut hati aku mengatakan istilah anak buah ini tidak beberapa sesuai.Istilah anak pokok jauh lebih sesuai.Itu kalau digunakan pada pokoklah.Dan jangan pula korang gunakan istilah anak pokok ini kepada manusia.Tak manis bunyinya,dan tak masuk akal langsung penggunaannya.

2:Buah tangan-Satu lagi penggunaan istilah yang tak beberapa nak sesuai.Setahu aku,tangan tak pernah berbuah,dan tak mungkin akan mengeluarkan buah.Tak tahulah pulak kalau korang ada tangan ajaib yang boleh mengeluarkan buah.Kebiasaannya kita menggunakan istilah ini untuk sesuatu yang kita bawa atau kita hadiahkan apabila melawat seseorang.Contohnya membawa buah tangan seperti buah anggur bila melawat orang sakit di hospital. Namun ketidak sesuaian penggunaannya masih dapat kita rasakan.Walaupun yang kita bawa dan hadiahkan itu bukan berbentuk buah,seperti biskut,coklat,air botol dan macam2 lagi,ia tetap disebut buah tangan.Tidakkah korang berasa pelik menyebut satu istilah yang tidak ada kena mengena dengan kejadiannya?Contoh ayat"Nah terimalah buah tangan dari aku berupa biskut kering dan air botol"......?

     Cukuplah 2 contoh yang aku berikan disini.Berfikir diluar tempurung,memerlukan pemikiran yang terlalu jauh.Ibarat seekor katak yang hidup dibawah tempurung kelapa.Sekali tempurung kelapa itu terbuka,apa akan terjadi kepada katak itu?Berapa luaskah pemandangan katak itu?Berapa jauh kah otaknya berfikir?Katak tau dunia ini luas,tapi terfikirkah dia,bumi ini seluas mana?Jadi pendekatan yang aku dan korang perlu ambil disini ialah berfikir diluar tempurung,tetapi bukan berfikir melalui otak atau pandangan seekor katak.Berfikirlah melalui otak dan pandangan seorang manusia yang waras.Kerana bagi aku istilah berfikir diluar kotak tidak beberapa sesuai untuk digunakan kerana secara logiknya,tiada satu apa pun yang hidup didalam kotak untuk dijadikan perumpamaan.....Sebaliknya hanya mat2 pit dan kutu rayau yang sanggup duduk didalam kotak,dan apabila kotak dibuka,pemikiran mereka masih seperti semalam.Lembab dan tiada masa depan.....Pandangannya hanya tertumpu pada satu perkara...Dunia ini baginya sudah tiada....

KENANGAN RUMAH ASAP

     Satu potang,sodang den duduk temonung dopan roban ayam Suman Debet,den tetibo yo teringek balik kesah lamo2 dulu maso den kojo sentri kek Ladang Gadesh nun....Cerito neh tontang kawan baik den yang sesamo kojo dongan den.Namo manjo eh Buragas,namo boto eh den dah lupo.Cerito eh tak la best bona tuk di pilemkan,tapi boleh la layan...Maso tu den ngan dio mudo belio lagi.Bolom kawin.Bujang jareh bak kato orang nogori smilan.Umo tongah nak naik.Darah tongah paneh.Pantang sobut,jadi....

     Cerito eh macam ni,den duo orang kojo kek ladang.Jadi jaga.Duduk pun kek ladang tu lah.Ado pehak ladang sediokan rumah.Tapi kalau korang tengok,tak do rupo rumah pun.Rupo bangsal adolah.Lobih topat lai rumah asap.Ekau tau tak rumah asap tu apo?rumah asap tu tompek nyidai gotah koping.Ekau bayangkan lah den duduk serumah dongan gotah koping.Den yo yang tau macam mano azab eh.Mulo2 duduk kek situ,den tak dapek nak lolap an mato.Selero makan den pun ilang selamo 3 minggu.Bilo den mandi wangi,masuk 2 jam kang,badan den dah samo bau eh dongan gotah koping tu.Silap2 lobih lae.Tapi bilo dah lamo2,sumo tu den dah raso biaso yo,malah kalau den makan nasi,tak do bau gotah tu,tak beselero den jadi eh..Buragas pun samo macam den.Dio lagi parah,siap buek kain komban lagi gotah koping tu.

     Den dongan Buragas ni kojo samo syif.Den kojo malam,dio kojo malam.Dio kojo siang,den pun kojo siang.Jadi den sentiasolah bekopit kemano2.Cumo satu yo yang den polik dongan Buragas ni.Den selalu nengok dio ilang time subuh.,bilo tibo bulan puaso.Nak kato kan ko masjid semayang subuh,semayang lain tak ponah dibuek eh.Poso pun kekadang kantoi.Tiap kali den tanyo,mano dio poi subuh2 tu,dio jawab ado kojo sikit.Den tanyo,motong ko?Tak pulak kato eh.Den tanyo poi curik gotah buku ko?Tak jugo kato eh.Abih tu apo?Ado la,kato eh,rahsio...Hampeh,nak berahsio lak dongan den.Ingat undi pilihanrayo ko nak rahsio2.

     Hampir pertongahan poso dio buek paham macam tu,last2 dio mengaku jugo dongan den akhirnyo.Dio kato tiap kali dio hilang tu,dio poi buek projek.Den tanyo projek tanam semulo bekolompok ko?Tak,kato eh sedirian berhad.Hampir pitam den dibuek eh,bilo dio kato tiap kali dio ilang tu,dio poi ngondap anak daro mandi......Astaga,po dah tebiat kau ni.Nak mampuih ko.Buek eh kono tangkap,mau duduk jel 7,8 taun.Kato eh mulo2 dulu dio suko2 yo.Tapi bilo dah lamo2,dio jadi ketagih.Samo macam dio ketagih bau gotah koping....Macam2 dio cerito dongan den yang den raso tak manih tuk den tulih kan kek sini.Last2,Buragas ajak den poi samo buek projek.Kato eh rugi bosa kalau den tak ikut samo.Donga cerito dongan tengok sendiri tak samo.Siaran langsung kato eh.Akhirnyo den tepengaruh jugo dongan ajakan Buragas.

     Mako pado pagi esok eh,sebolom ayam jantan bekokok,den dongan Buragas,tolah berado dibelakang bilik mandi anak mandur ladang.Buragas suruh den carik lubang yang agak baik sikit.Kato eh wayang kulit ni kono tengok boto2.Kalau nampak sipi2 yo,buang maso dan tenago.Tak bebaloi langsung bejago pagi2 buto ni.....Dah dapek lubang yang baik den duduk diam2 kek situ,Kalau nyamuk gigit,Buragas suruh halalkan yo.Kalau ado ula lalu,pandang yo kato Buragas.

     Saat yang ditunggu pun tibo.Dari jauh den nampak cahayo lilin pelahan2 menuju ko bilik mandi.Hati den bedoba2.Antaro takut ngan kelahap....Makin lamo makin dokat cahayo lilin tu.Den lolap an mato.Gemuruh lak ati den.Maklum lah nak nengok daging montah.Den donga bunyi orang sidai kain.Pas tu donga bunyi orang siram air.Mandi la tu.Den nekad.Pelahan2 den bukak mato den.Alamakkkkkk...Hampeh....Bukan anak daro mandur yang mandi,tapi mandur porot buncit yang mandi...Anu eh boto2 dopan mato den.Adoi...apo punyo suwey...Den nak lari tak boleh.Kang dio dongar lak.Nak lolap an mato,tak telolap an lagi dah...Jadi den tengok yo lah wayang kulit free,betajuk mandur porot buncit mandi telanjang...hampeh....Sakit jiwo den,punyo lah lamo dio mandi.Naik kobeh kaki den.Nasib baik tak jem.....

     Penyudah eh den tobat,tak nak buek kojo gilo tu lagi.Nasib baik mandur porot buncit yang datang,kalau ula sawo yang datang,tak pasal2 den masuk surat kaba tamil muko dopan,seorang pekerja ladang mati dibaham ular sawa.......Tak den buek lae dah kojo bangang tu...tobat..tobat..Setolah 4 jam Buragas golak kan den,dio pun pocah lubang,kato eh,selamo ni pun dio selalu bona kono macam tu.Lain ditunggu,lain yang datang...Sumo tu kiro nasib le katonyo...Hampeh...Hampeh...Kalau ekau cerito boto2 semalam,Haram tak ingin den ikut.Tak pasal2 den tak poso ari ni garo2 sahur belakang bilik air mandur porot buncit....Hampehhhh......Buragas torus golakkan den sampai kua air mato sambe guling2 dalam rumah asap.......

    Bukkkk!Sebijik buah kelapo gomeng,gugur sebolah den...Nyarih kepalo den dihimpap eh.Lamunan den pun terhonti.Den sonyum sorang2 bilo ingatkan Buragas.Tah apo koba ekau sekarang neh.Berapo cucu ekau sekarang.Ontah idup ontah ko tidak lae..Buragas,Buragas.......Rosak den kekawan dongan ekau.....

AKU...

     

  Asalammualaikum     n selamat sejahtera..Maaf aku pohon pasal dah lama na tak upgrade blog neh.Masaalah menimbun yang datang.Macam2 perkara berlaku keliling aku dalam 2 bulan ni.Yang paling menyayat ati dan memantoikan selera aku untuk menulis,bila abah aku jatuh sakit selamo 3 minggu dan kembali ke sisi tuhan yang maha esa pada tanggal 14 oktober yang lalu....Aku pasrah dan redho dengan pemergian abah.Tiada tangisan lagi untuk aku iringi pemergian abah....kerana aku telah puas menangis selama menjaga abah yang terlantar sakit di hospital.......Semoga arwah abah ditempatkan bersama golongan orang2 yang beriman..Amin...

    Insyaalah,aku akan menulis dan berkarya semula.Hidup harus diteruskan,yang pergi tak kan kembali...........