Friday, November 12, 2010

CINTA ITU GILA

Jun.1965
Tempat.Taman Tasik Seremban.
Suasana.Malam,dibawah langit kelabu.


Osman-Sayang,ko lihat bintang2 dilangit sana.Apa ko mau kalo aku petik bintang2 itu dan hadiahkan pada ko sebagai bukti cinta aku pada engko...?


Combi-Mahu saja...Itu pun kalo engko dapat mengambilnya...


Osman-Demi cinta engko Combi,aku sanggup berbuat apa saja.Malahan kalo engko mahu planet Zargus sekalipun,akan aku coba dapatkan...


Combi-Ahhh,biar benar...Masakan ko boleh sampei keplanet Zargus?Melihat gambarnya pun engko tak pernah...


Osman-Itu bisa diatur,yang penting engko cinta aku.


Combi-Aku memang cinta engko..Engko masih tak percaya...?


Osman-Aku percaya,cuma aku tidak tahu sejauh mana engko cinta aku...?


Combi-Sejauh bulan..Sejauh matahari...Apa lagi?


Osman-Itu tidak cukup.Itu cuma kata2 yang keluar dari mulut engko.Coba engko buktikan....


Combi-Buktikan bagaimana..?


Osman-Itu...Engko lihat tasik didepan itu..


Combi-Iya,nampak...kenapa...?


Osman-Kalo engko betul2 cinta akan aku,sanggupkah engko terjun kedalam tasik itu..?


Combi-Mau aku buktikan..?


Osman-Iya..Buktikan sekarang..


     Combi bangun meninggalkan Osman,lalu menghampiri tepi tasik dan tanpa sepatah kata terus terjun kedalam tasik.Osman terlopong.Hanya matanya yang terkebil2.Tiada apa yang mampu dilakukannya.Kejadian berlaku terlalu pantas.Combi sudah tidak kelihatan lagi,hanya gelembung2 buih yang sesekali naik kepermukaan tasik.     4 hari kemudian mayat Combi ditemui.Keadaannya amat mengerikan.Osman hanya mampu melihat dari jauh.     Selepas mayat Combi selamat dikebumikan,Osman menghilangkan diri.Tidak ada sesiapa yang tahu kemana Osman menghilang.


Oktober,1989
Tempat,tidak diketahui.
Suasana,.....mengharukan.


Budak-Pak cik,pak cik buat apa kat sini?


Pak cik-Ekau tak nampak ko den tongah menganalisis bursa saham Dow jons neh...Andai kato kapa2 kontena den tak sompek sampai ko Brazil minggu neh,abih den...


Budak-Apa yang habis pak cik..?


Pak cik-Kan den dah kato tadi,jagung ayam dan dodak itik den dah abih..Ekau kemano..Berangan yo kepalo otak...Lain kali donga boto2 apo den cakap..Bongap..Ni yang ekau sibuk2 nanyo den macam2 neh,apo hal..?Apo masaalah ekau..?Abah ekau tak do ko..?Kalau tak do,poi tanyo kek ketuo pengakap sekolah ekau.....


Budak-Ha ha haaa...Pak cik ni kelakarlah...Pak cik ni pelawak ke..?


Pak cik-Apo jang..?Biawak..?Ado banyak...Tu dalam kontena pak cik tu,biawak yo isik eh tu..Kalau ekau nak seko duo,amik yo,tok sah nak malu2..Buek macam harto ekau sendiri...Cipan,tenuk,tengiling,dubuk ekau tak nak kali ko..?Kalau nak nanti pak cik oda kek Papua nun...


Budak-Adoi...Pak cik ni,kelain pulak peginye....Pak cik ni lupe makan obat tak..?he he heee


Pak cik-Ubek..?Den dah makan dah,luso semalam...Sumo den balun,Ubek kaki 5,ubek kurap,ubek senapang,ubek gotah,mak jun,julap...elok eh yo bolom...Ekau kalau nak bejayo dalam perniagaan macam den,ekau makan ubek2 yang den cakap tadi...Ni yang ekau sibuk2 mewawancaro den ni,ekau tak poi sekolah ko..?Ko,sekolah ekau dah tongolam kek banjir..?


Budak-Pak cik,ari ni ari sabtu le pak cik..Mane ade sekolah..Cuti...He heee...


Pak cik-Banyak lah ekau punyo cuti...Maso zaman den sekolah dulu,pak cik sekolah 7 hari seminggu.Tu sobab den cerodik.Den bejayo dalam semuo peperiksaan yang den amik.Temasuklah,baru2 neh,den bejayo dongan cemorlangnyo dalam peperiksaan kereto di puspakom.Tak banggo ko ekau nonga eh...?


Budak-Bangga sesangat pak cik...Siap suspek lagi kat pak cik ni...


Pak cik-Ewah2...loya burok lak ekau...Ekau ingat den ni perogol besiri,yang ekau nak suspek2...?Sekali den loga an kepalo ekau kek tiang talipon karang,maun besopai otak kanan ekau...Tak takut ko ekau nonga eh..?


Budak-Tulonnn...Tulonnn..Takutnye..Ha ha haaa...Pak cik,ni saye nak tanye ni,boleh ke..?


Pak cik-Ekau poi tanyo kek mejistret dulu..Karang kalau dio tak dapek jawap,baru ekau datang tanyo kek pak cik balik...


Budak-Ahh tak kire..Nak tanye kat pak cik jugak...Pak cik,pak cik dulu2 keje ape...?


Pak cik-Bega boto ekau ni...Tak po lah,meh den tolong jawab an...Tapi kang janji,belanjo den kebab ngan sirap limau yo...


Budak-Ye leee..Kang saye belanjew pak cik...Karipap ngan apam balik tak nak pak cik...?


Pak cik-Buleh yo..Kang tapau an sekali dalam 7,8 bungkuih...Anak2 den kek umah pun bolom makan lae tu..Oh yo,ubek gogat 16 kilo..tu pun kok ekau ado duit lobih...


Budak-Mang aii..Pak cik nak wat ape ubat gegat sampai 16 kilo...?


Pak cik-Den nak buek dodol rayo nia..Tarok ubek gogat kang,buleh simpan lamo sikit.Lipeh pun tak ondak....Tu lah,ekau kocik lae,mano tau tu sumo...Main masak2 ekau tau lah...


Budak-Okeh,set..Pak cik jawap le soalan saye dulu ekk...Nanti saye belikan..He hee


Pak cik-Apo soalan ekau tadi..Bilo den nak kawin...?


Budak-Adoiii pak cik ni..saye tanye,dulu2 pak cik keje ape..?


Pak cik-Oooo...Dulu kojo apo...?Mulo2 dulu den kojo bawak jet F 16.Sebolom abih porang,den kono buang kojo pasai den bawak jet tu balik kampong kek ulu Jompol nun.Den kan apo,sajo nak tunjuk kek mak wo sebolah umah..Tapi majikan den tak paham2..Lamo den nganggo,peh tu den jadi cik gu tadika pepaduan kek Sentul Pasar nun.Maso tu anak2 murid den pulak yang beronti.Alasan eh,den aja dio bondo2 tak paedah...


Budak-Ape yang pak cik ajar...?


Pak cik-Den aja budak2 tu caro2 nak buek rakit batang pisang,caro buek lastik,caro buek duit kek umah menggunokan teknik labu poram dan sistem piramid,dan macam lae lah...Lopeh budak2 tu beronti,den pulak kono beronti an...


Budak-Pas tu pak cik kojo apo lak...?


Pak cik-Lopeh tu kojo den kek kilang gotah Lim Seng,kek seromban nun.Maso kojo situ den kona ngan sorang awek.Namo eh den dah lupo.Den cintan abih ngan dio.Dio pun samo.Den sanggup makan ubi robus ari2,semato2 kumpo duit nak kuar dating ngan dio ari2....


Budak-Pak cik date kat mane..?


Pak cik-Den biaso dating kek kodai mamak yo.Bajet ciput.


Budak-Pak cik kawin tak ngan die..?


Pak cik-Den tak sompek nak kawin ngan dio.Dio meninggal mudo.Lomeh dalam tasik maso main rakit batang pisang ngan den...Den tak sompek nak selamat an,pasai den tak bawak tong oksigen ari tu.Biaso poi mano2 den bawak...Ni yang ekau sibuk nak tau sumo neh,ado duit ko nak baya..?Dah2...Poi berambuih..Pitam nyawo den melayan ekau ni..Umo yo kocik,aka ekau panjang menjelo...Kang balik umah kim salam kek akak.Koba an,luso den anta rombongan minang...Lae satu,kobab den jangan lupo boli.Kang ekau pakai pos laju.den dah lapa gilo neh..


Budak-Pak cik,last nak tanye..?Name pak cik ape..?


Pak cik-Den ado macam2 namo.Namo den berubah2 ikut musim.Ekau nak namo musim apo..?


Budak-Name pak cik yang betul.Macam dalam ic..


Pak cik-Nanti jap,den nak tengok dalam ic den..Den ado 8 ic haa..Biru,merah,kunin,ijau sumo ado...cokolat yo bolom.Haa...Jumpo dah.Namo boto,Osmancus.Namo manjo,Osman.Tompek lahir,kaki limo kodai omeh,Jolobu,Noghori Smilan.Namo bapak,tiado.Namo ibu, tiado.Oii,dah lah.Adoiii...Pitam boto den buek kek kau...Maun den masuk wad balik karang...Dah dah...den nak balik neh,dubuk den tak bagi makan lae..Jangan lupo,kobab den...Den lapa neh,kang ekau lak yang konyang makan penampa...


Budak-He he heeeee....Pak cik jage diri baik2..Kang jangan lupe mandi.Badan pak cik dah bau gamat tulin tu.......


November,2010.
Aku dah lama tak nampak kelibat pak cik Osman.Entah hidup entah kan mati...Tiada siapa yang tahu dimana pak cik Osman.Dia sekali lagi menghilangkan diri seperti puluhan tahun yang lalu....