Sunday, December 12, 2010

RAJA LELONG

Lelong,lelong gak...tu ade orang amik gambar...senyum..senyum



RL-Rapat,rapat...abang,abang...kakak,kakak...kalau tak rapat,tak dapat...kalau tak dapat nanti kempunan......yaaaa mari,mari...jangan takut jangan ragu,lagi rapat lagi baik...saya tak makan orang.....hahahaaa...yaaaa mari....


Sentil-Moh kite tinjau,ape yang dijualnya...


Sunut-Jom lah,bunyi macam bagus jew...


Cengggggggg........


RL-Yaaaaa...hari ini abang2,kakak2 sangat bertuah...hahaha nak tahu kenapa...?


Cengggggggg......


Sentil-Cehh...jual barang lelong...blah la Sunut...


Sunut-Alaaa...tunggu la kejap...kot2 ade barang baik die lelong....


RL-Kenapa saya kata bertuah.....


Cengggggggg....


RL-Haaaa...kerana hari ini hari jadi saya....Maka saya akan bagi harga lelong istimewa untuk abang2 dan kakak2....


Cenggggggg...


Sentil-Pembohong besar...pasar malam kelmarin pun dia kata hari jadinya pada hari tu....Ni apa barang ni...ceh...setakat jam loceng ngan radio tiruan buatan cina neh,baik tak yah...


Sunut-Eh tu apa tu...wah...ada pengering rambut lah...kita tunggu dia lelong nak..?


Sentil-Adoi....ada jugak yang ngko bekenan Sunut....


Sunut-Rilek la beb....kejap jew tu...


Cenggggggggg....


RL-Abang2,kakak2...jangan panggil saya raja lelong...kalau barang yang saya lelong tak dapat dilelong....hahahaa.......jadi rapat2 lagi....


Cengggggggg.....


Abdul Sudip-Aku,suka2 tengok jugak...beli ,lain tahun bole cerita.Aku duit jugak kumpul,negri balik...


Kadir Bedi-Oooo...itu macam ka baiya..sama la aku...duit jugak kumpul...lain minggu wayang jugak mahu tengok sama adik manis...hahahaaa..


Abdul Sudip-Apa gambar ada tayang..?


Kadir Bedi-Itu hantu jugak cerita..apa dia punya tajuk...kangkung ka..cangkung ka..itu macam bunyi la baiya.


Abdul Sudip-Lain cerita tada ka..?romen2 ka...love2 ka...?Hantu jugak mahu tengok..?


Kadir Bedi-Hahahaa...itu pun tada tahu ka..?Itu suma aku punya taktik la baiya..Cerita hantu kasi tengok,ada seram jugak,bila itu adik manis ada takut,dia aku juga kasi pelok...bodoh la baiya..itu pun tada tahu...


Cenggggggggg....


RL-Jangan malu jangan segan..rapat,rapat,rapat...ini untuk yang mula2...Saya bukak meja..ini lelongan yang pertama...1 radio mini +1 jam loceng...tapi jangan takut,saya tambah lagi 1 barang..yaa..ini dia,betri lampu 4 bijik..Abang2,kakak2...saya bukak harga lelong pagi ini...3 barang 20 ringgit...


Cengggggggg....


RL-20 ringgit....cepat,cepat...20 ringgit...mari abang mari kakak....


Sentil-Cehhh...Apa kelas  3 barang bodoh tu 20 ringgit..?Aku boleh dapat kat kedai 2 hengget,3 barang tu rm 6 jew....


Sunut-Kecoh la ngko Sentil...kita tengok le dulu ek...?


Sentil-Adoiii...letih berjalan ngan pompuan neh....


Cengggggggg....


RL-Yaa...rapat,cepat,3 barang 20 ringgit...Rasa mahal..?Kurang duit..?Yaa...saya kasi kurang 5 ringgit...Cepat2 abang2,kakak,3 barang 15 ringgit...Tak cukup lagi...saya tambah ini pen.Ini pen ada lighter...yaaa...kini 4 barang 15 ringgit...


Cengggggggg.....


Supir-Apa-apaan neh...barang kokak...kalo di Bandung baru 1000 rupiah...Kenapa mahal bangat neh....


Benjamin-Ia kek...mahal bangat neh...tukang lelong neh kaki sembelihan kok...?


Cengggggggg....


RL-Abang2,kakak,masih rasa mahal..?Masih tak mahu..?Ya,saya tambah lagi 2 barang...2 barang...bukan 1...tapi 2 barang....Saya tambah ini gam tikus sama lampu suluh...Abang2,kakak,jangan terkejut...bukan 3,bukan 4...tapi 6 barang 15 ringgit...cepat2...siapa cepat dia dapat...


Cengggggggg....


Samad Debet-Bang...aku nak bang...boleh kurang sikit lagi tak...?


RL-Hahaha...abang punya pasal,abang pembeli pertama...saya kasi kurang lagi 5 ringgit...ini dia bang,6 barang 10 ringgit....Jangan pikir lagi bang...bayar saja bawak pulang....hahahaa...


Cengggggggg....


RL-Yaa..lelongan pertama telah habis...saya bukak lelongan kedua...Yaa...ini dia,1 walkman,1 set pemutar skru,1 kotak betri AA,1 set pisau cukur....Ini dia,abang2,kakak2,..saya bukak harga lelong,20 ringgit 4 barang....cepat,cepat...siapa cepat dia dapat...hahahaaa...


Sentil-Adoi...ni ponamo barang yang dia lelong neh..?


Sunut-Lelong pasar tani, ni le barangnya...


Sentil-Ceh..aku ingat ada la lelong motosikal ke,kereta ke,motobot ke....Apa kelas lelong cam neh...


Sunut-Oiii Sentil..Nak beli motosikal lelong ke,kereta kebal lelong ke...cari kat JPJ...ni pasar tani...bodoh..bengap..


Tammmmmmm...bedentummmmm...


Teng Tong-Haiyaa..ujan tulun la...lali..lali..


RL-Adoi...hujan la pulak...abis la lelong aku...kalau tiap2 ari cam ni mahu aku pulak yang kena lelong...


Tammmmmmmmmm....




RL-Baik aku bungkus cepat..sebelum aku pulak yang kena bungkus ngan kain kapan..Jangan main2 petir cam ni...silap2 boleh rentung.....Apa nak buat,baru 1 kepala aku sembelih,dah kena hukuman lak....Cabuttttttt....

BACANG PERKASA



     Nama aku Bacang.Bukan Badang ataupun Balang..Badang hidup pada zaman dahulu kala.Manakala aku hidup pada zaman sain dan teknologi baru nak berkembang.Badang menjadi perkasa kerana memakan muntah hantu sungai.Aku pun perkasa jugak.Tetapi aku tidak menjadi perkasa dengan memakan muntah hantu sungai.Aku rasa kalau aku memakan muntah hantu sungai,dah lama aku dimasukan ke wad 7,Hospital Seremban akibat mengidap taun.Tak pun aku dihantar beramai2 ke tanah merah batu dua.


     Bukan sehari dua aku berlatih dengan latihan yang keras untuk mendapatkan badan yang berketul2 sebegini.Bukan 2,3 bulan.Tetapi puluhan tahun.Bermula dari aku kecil lagi aku telah melakukan kerja2 keras seperti memikul kekabu,menangkap ikan diparit dan tali air,menjemur koko dipadang dan lain2 lagi....Apabila meningkat remaja,aku bekerja pula di kilang batu bata,membantu ayah dibendang,mengambil upah menarik kereta rosak dan bermacam2 kerja keras lagi.


     Berbekalkan kerja keras selama bertahun2 akhirnya aku mendapat badan yang aku idam2kan selama ini.Dikampung aku menjadi idaman bakal2 mak mertua.Dengan badan aku yang berketul2 dan sifat kerajinan aku yang luar biasa,membuatkan bakal2 mak mertua tak kering air liur bercerita dan mengumpat pasal aku.Bagi mereka kalau dapat bermenantukan aku,umpama bulan jatuh keriba.Umpama mendapat jarum emas.Kecil tapak tangan,tikar mengkuang mereka tadahkan....


     Namun itu semua hanya dimata dan dimulut bakal2 mak mertua sahaja.Sedangkan dimata anak2 dara kampung,aku tidak lebih dari seorang badut sarkas yang ketinggalan bas.Aku langsung tidak dipandang,walaupun sebelah mata.Bagi mereka aku hanya layak berdiri didepan istana sambil memegang tombak.


     Aku keliru.Mengapa ini terjadi...?Apakah aku tidak cukup sempurna lagi...?Apakah aku tidak kacak...?Apakah aku tidak hensem..?Aku rasa semuanya aku miliki.Sehinggalah.....


     ....Pada suatu malam aku bermimpi,aku menghadiri kursus nikah dipekan Jelondong.Bermacam2 soalan ditanyakan oleh pegawai agama,namun satu pun tidak dapat aku menjawabnya.Aku menangis.Aku meraung....sehingga aku tersedar dari tidur.Aku termenung sambil menggaru2 kepala aku yang dah memang gatal.Peluh dingin mengalir didahi.Ku biarkan meleleh.Otak kanan ku ligat berputar mengimbas kembali mimpi sebentar tadi.


     Kini baru aku faham,kenapa aku hanya layak menjadi badut sarkas dan pengawal istana.....Aku jahil...Aku jahil...!Aku fikir,dengan badan aku yang berketul2 ni,aku sudah sempurna segala2nya.Namun aku tersilap.Aku dah bazir 30 tahun semata2 untuk memperkasakan diri....Namun hakikatnya aku lemah......


     Dua hari selepas itu Bacang tidak kelihatan lagi dikampung Kuala Pah...Tidak seorang pun tahu kemana Bacang menghilang.Ada yang mengatakan Bacang pergi keKuala Lumpur untuk menjadi model baju mandi.Ada yang mengatakan Bacang memasuki acara bena badan didalam sukan komanwel.Ada juga kabar angin mengatakan Bacang mati lemas ditasik semasa menangkap itik.Badannya yang berketul menyebabkan mayatnya tengelam didasar tasik.Namun semua itu hanyalah andaian semata.....Bacang telah hilang entah kemana membawa seribu kekecewaan....sehinggalah pada satu hari ada kabar angin mengatakan Bacang dilihat diKelantan........



BOLA WAKA KAH KAH KAH

Pasukan bolasepak kampung den sekali lagi membuat kejutan pada perlawanan pra musim sejuk semalam.Dalam keadaan cuaca yang tak menentu,kami tetap meneruskan perlawanan hingga tiada kesudahan apabila pengadil dari Senegal memberhentikan perlawanan pada minit ke 75,apabila padang ditengelami air sehingga ke paras pinggang.Ditambah pula dengan petir dan halilintar berdendum pada skala 6.3 mb/s.
Namun keputusan perlawanan tetap diambil kira,walaupun perlawanan diberhentikan kerana cuaca buruk.Dalam perlawanan itu pasukan kami telah memboloskan gawang sendiri sebanyak 7 gol.Manakala pasukan lawan pula telah membolosi gawang gol kami sebanyak 10 gol.Jadi kesemuanya berjumlah 17 gol telah kami berikan kepada pasukan lawan....Berdasarkan keputusan jaringan yang diambil kire sebelum perlawanan dihentikan,jelas pengadil dari Senegal telah membuat keputusan yang tepat apabila beliau memenangkan pasukan lawan dengan 17 gol berbalas 0....Kami sedikit pun tidak berkecil hati,walaupun penyerang2 kami gagal menjaringkan gol...Sebaliknya kami betul2 berbangga apabila pemain pertahanan kami pula yang berjaya menjaringkan gol sendiri sebanyak 7 gol...
Sementara itu pasukan lawan yang berpesta gol,telah memberhentikan pesta mereka serta-merta apabila menyedari,kenderaan yang membawa pasukan mereka telah dihanyutkan oleh arus deras.Keadaan riang gembira bertukar gundah gulana apabila didapati tiada satu pun kenderaan mereka yang terselamat.Laporan polis telah dibuat.Pada sidang akhbar,mereka melaporkan sebanyak 4 buah bmx,7 basikal tua dan 5 beca roda 3 telah dihanyutkan air.Lebih memilukan kesemua kenderaan mereka tidak dilindungi insuran....Ha ha haaaa...Padan muke..