Wednesday, December 29, 2010

TENGGILING DAN TENAGO BATIN


klik untuk besarkan gambar


     Ekau kona tak kek tenggiling?Bukan batu giling.Batu giling tuk baeh kepalo ekau,kalau tak donga cakap orang tuo2.Tenggiling binatang bersisik yang bilo diusik terus badan eh bergulung macam bola.Dio tak makan orang.Dio makan nanai dongan somut yo.




     La ni tenggiling dah pupus kek kampung den.Ni sumo angkaro pemburu haram yang tamak kerano hargo tenggiling dipasaran golap sekarang neh naik melambung.Kalau dulu den boleh jumpo tengiling kek bolakang umah den,sekarang jangan harap lah.Nak jumpo bangkai tenggiling penyek kono langga kek lori pun susah...Den naik polik lah ngan manusio2 neh.Apo lah bona hasiat yang ado kek tenggiling tu.Dongan baunyo yang hamih,baya duit pun tak sanggup den nak tolan walaupun sesudu sup tenggiling neh...Hasiat2 yang dicanang an tu somo eh pemongak.Kononnyo boleh menambah an tenago batin.Khasnyo tuk orang jantan yang dah tak beberapo nak jantan lae.Ideo bodoh...Dah umo makin tuo.Badan dah bau tanah.Kubo kato mari,rumah kato poi...Mano nak ado tenago lae.Terimo yo lah hakikat tu.Jangan lah menggata nak menanbah an tenago lae.Lobih baik ekau menambah an amal ibadat...Ado yo pek dah eh...