Thursday, March 31, 2011

LAWAK SELUAR DALAM

SELUAR DALAM I



     Pada suatu hari Cengkus telah pergi kepekan.Disana beliau telah menbeli 7 helai seluar dalam jenama kokodai.Kesemua seluar dalam itu akan digunakan oleh Cengkus selama 7 hari,yakni sehelai pada satu hari.Cengkus juga adalah seorang yang pemalas.Beliau hanya akan membasuh kesemua seluar dalamnya pada hari ke 7.
     
     Setelah sampai hari ke 7,Maka cengkus pun membasuh kesemua seluar dalam barunya.Selesai dibasuh,cengkus menuju keampaian untuk menjemur kesemua seluar dalamnya.Habis disidai di ampaian,cengkus membilang satu persatu seluar dalamnya.Alangkah terkejutnya Cengkus,kerana hanya ada 6 hehai bukannya 7.

     Cengkus menggaru2 kepala.Puas dia berfikir,kemana perginya sehelai lagi seluar dalamnya.Dicuri orang,mustahil.Tertinggal dimesin basuh,tiada pulak.Tercicir ditanah,pun tiada....Habis kemana pulak hilangnya....Pening kepala cengkus memikirkannya.

     Selang beberapa minit,datang lah member serumah Cengkus untuk menjemur kain diampaian sebelah.

Jengkeh-Oii...apa yang ngko pikir sampai garu2 kepala..?

Cengkus-Seluar dalam aku.Selai dah hilang.Sepatutnya ada 7.Ngko ada nampak tak..?Ke ngko yang ambil..?

Jengkeh-Ciss...aku tak buat kerja bodoh mencuri seluar dalam member.Boleh aku tanya tak..?

Cengkus-Tanyalah,apa dia..?

Jengkeh-Seluar dalam ngko yang hilang tu warna apa..?

Cengkus-Merah...Habis,kenapa kalau warna merah..?

Jengkeh-Habis ngko kata?Yang ngko pakai tu apa..?Cawat tarzan..?

     Cengkus memandang kepinggangnya.Sah dia memakai seluar dalam bewarna merah tanpa bertuala.

Cengkus-Adoii...Macam mana aku boleh lupa nak tanggal tadi neh....?Patutlah tak cukup selai...

Jengkeh-Hampeh....Lain kali beli 8 helai,bongokkk....



SELUAR DALAM II


Ani-Bang....Bang...Ada nampak tak seluar dalam yang baru saya beli semalam..?

Jengkeh-Manalah saya tahu...?Kan awak yang simpan..

Ani-Dah puas saya cari,tapi tak jumpa..

Jengkeh-Awak dah cari disemua tempat..?

Ani-Saya dah cari merata tempat bang...Semua almari saya dah buka,termasuk almari kasut abang..

Jengkeh-Dah tanya kat orang gaji..?

Ani-Belum...Nanti saya pergi tanya..

     Ani menuju kedapur mencari orang gajinya sambil diikuti oleh Jengkeh dari belakang...

Ani-Neng...ada nampak seluar dalam yang saya beli semalam..?

Neng-Tiada puan...Saya tak nampak...

Ani-Baik awak cakap betul2...Bukan awak yang ambil..?

Neng-Tidak puan...Saya tak ambil..

Ani-Kalau awak tak ambil,kemana pulak hilangnya.Dalam rumah ni hanya ada kita bertiga...?Betul ni awak tak ambil..?

Neng-Betul puan...Sumpah..

Ani-Berani kamu bersumpah...Kalau betul kamu tak ambil,apa buktinya..?

Neng-Buktinya...Kalau puan masih tak percaya...puan tanya sama bapak,Bapak sendiri tahu saya tidak pernah memakai seluar dalam semenjak bekerja disini kerna bapak tidak membenarkan...Bapak bilang nanti susah...Jadi apa perlu saya  mencuri seluar dalam puan,mana bisa saya mahu memakainya...?Ayuh puan,tanya sama bapak....

Ani-Grrrrrrrrrr.....

Jengkeh-Errrr...Arrrr...Errr..


Tuesday, March 29, 2011

HA HA HA HAMPEH TUL...



Setiap yang asli,pasti ada yang palsu.
Dan kadang2 yang palsu itu lebih berkualiti
dari yang asli.tak percaya?cuba pakai gigi palsu,pasti
tak berlubang punya.....


Maksud yang baik sekalipun belum tentu penerimaannya jelas,
lebih-lebih lagi kalau bahasanya tak berapa nak jelas....


Seberat-berat bebanan,berat lagi tanggung jawab dipikul.
Tapi kalau beban tu berat sangat ada lebih baik korang minta
tolong kat kekawan...walaupun yang menolong tu tak 
berapa nak iklas....

Monday, March 28, 2011

KELAHIRAN YANG MEMBAWA KEBINASAAN

     Dalam sebuah akhbar tempatan hari ini ada disiarkan rungutan seorang ibu yang baru melahirkan anak.Beliau begitu tertekan dengan cara layanan pihak hospital ketika berada didalam bilik kecemasan disaat bayi hampir dilahirkan.Menurut beliau,dah lah doktor yang menyambut bayinya,doktor lelaki,beliau juga dikelilingi sekumpulan doktor pelatih lelaki yang begitu teruja menyaksikan beliau dalam keadaan mengangkang.Dah tentu perasaan beliau bercampur baur antara malu dan kesakitan yang ditanggung.Kepada wanita2yang belum pernah mengalami pengalaman bersalin,cuba korang bayangkan apa perasaan korang waktu itu.Tak dapat nak dibayangkan..?Tak apalah,nanti bila tiba saat korang,korang alamilah sendiri...

     Seperti biasa,aku bukan nak bercerita pasal ibu itu disini.Aku yang telah dianugerahkan 3 orang cahaya mata ingin berkongsi pendapat dengan korang semua dalam bab salin bersalin ni.

     Apa punca sebenar berlakunya perkara seperti diatas..?Adakah wanita2 yang bersalin dihospital menjadi mangsa keadaan?Adakah mereka2 ini bahan kajian?Yang pasti mereka2 itu rela dalam terpaksa.Nak dibantah,kat mana pulak nak bersalin?tak kan kat bawah jambatan.Itu tak bermaruah namanya.Wanita2 sepatutnya mempunyai hak untuk memilih tempat dan suasana yang sebaik2 mungkin disaat melahirkan.Kerana ketika itu mereka bertarung nyawa antara hidup dan mati.Kalau tak percaya,tanya pada mereka yang telah melahirkan anak.Jangan tanya kat bai jual roti pulak.Lain ceritanya nanti.

     Dimanakah perginya doktor2 wanita..?Apakah bilangan mereka begitu sedikit?Apakah wanita2 yang berkebolehan tidak berminat untuk menjadi doktor..?Adakah mereka tidak layak?Adakah syarat2 kemasukan untuk menjadi doktor terlalu ketat.Itu aku tak tau.Andainya kes seperti diatas berlaku kerana kekurangan doktor wanita,siapakah yang harus dipersalahkan..?Siapakah yang harus dipertanggung jawabkan..?

     Kalau betul lah alasannya negara kita kekurangan doktor wanita,tiadakah usaha2 yang diambil untuk menambah bilangan mereka..?Dimanakah perginya pemerintah2 kita yang berkalibar..?Idea2 bernas mereka tentu boleh merubah keadaan ini biarpun secara berperingkat.Perlu diingat,negara kita bukan didalam keadaan darurat.Negara kita begitu sempurna dari segala sudut.Jadi tidak timbul alasan doktor lelaki merawat pesakit wanita kerana darurat.(pada fahaman mereka ketiadaan doktor wanita untuk merawat pesakit wanita pada saat2 genting menyebabkan darurat.Dalam hal ini,hendak atau tidak,pesakit wanita terpaksa juga menerima rawatan dari doktor lelaki.Darurat lah katakan)

     Suka juga aku bertanya disini,kemanakah hilangnya,bidan2 berpengalaman yang ditempatkan di klinik2 desa satu masa dahulu..?Baru aku ingat,mereka kebanyakkannya telah pencen.Sedia maklum mereka ini telah pencen,kenapa tidak diganti dengan bidan2 yang baru..?Aku terlupa lagi,mereka ini sebenarnya telah digantikan oleh bidan2 baru yang muda2 dan comei2 belaka.Namun hampir kesemua mereka tidak berpengalaman menyambut kelahiran seperti bidan2 yang telah pencen itu.Mereka akan mengelupur ketakutan apabila melihat ibu2 yang hampir melahirkan anak mengerang kesakitan,lantas mereka menghubungi ambulan dan ibu itu dihantar kehospital.Kesudahannya,doktor lelaki juga yang menyambut kelahiran bayi ibu itu.Jadi sumbangan mereka tidak sehebat bidan2 yang telah pencen.Kenapa masaalah ini terjadi..?Oo mereka telah diwajibkan untuk berbuat begitu.Mereka tidak dibenarkan menyambut kelahiran bayi.Kerana,jika sesuatu berlaku pada si ibu,mereka akan dipersalahkan.Kalau beginilah caranya,tiada lah usaha2 untuk menambah bilangan bidan2 berpengalaman yang semakin berkurangan.Sepatutnya mereka ini ditempatkan dan bekerja bersama2 bidan berpengalaman disatu2 klinik desa sekurang2nya 5 tahun sebelum bidan berpengalaman itu pencen.Kalau tidak dibuat begini masakan mereka boleh mendapat pengalaman..?Bai jual roti tidak akan memberi mereka pengalaman begini....

     Apa yang aku merepek kali ini.Aku bukan boleh menggantikan Obama untuk mengubah dan meminda undang2...Aku cuma orang kampung yang ingin menyuarakan sedikit pendapat untuk dikongsi bersama.Aku harap korang hayati sedikit analisis aku dibawah ini.

     "Kenapa remaja masa kini begitu bermasaalah..?Dadah,sex budak sekolah,budaya kuning,buang bayi dan sebagainya..?Semuanya asyik menyalahkan si pelaku,gaya hidup,pemakanan,salah didikan,cara asuhan,kurang ilmu agama dan macam2 lagi.Kenapa tidak ada seorang pun yang terfikir,adakah semua itu disebabkan oleh kejahilan kita ketika bayi atau seawal anak kita dilahirkan..?Kenapa aku kata begitu..?Begini,seorang bayi dilahirkan,disambut oleh seorang doktor lelaki.Dah lah lelaki,kafir pulak tu.Siayah pula tidak dibenarkan ada bersama ketika bersalin.Jadi tiada harapan untuk azan ditelinga bayi,sebelum bayi itu mendengar perkara2 yang lain..Namun, dah 6 jam barulah dapat berjumpa dengan bayinya.Azan kan lah jugak,tapi bayi tu dah dengar macam2 sebelum tu.Ada jugak ayah yang dapat melihat bayi mereka seawal dilahirkan,tapi tak tau pulak nak buat apa..?Jahil jugak le.Bukan nak diazankan sianak tu,sebaliknya lain yang diucapnya.Contoh,"Alaa comei2 anak ayah...Alaa cayang bucuk..."Apa kejadahnya ini semua...?Kesimpulannya,mereka disambut kedunia ini dengan cara yang tidak betul...Manakan mereka boleh menjadi insan yang betul dikemudian hari..?Tak percaya...?Cuba ingat2 balik kepada yang telah mempunyai anak,lepas tu lihat2 anak anda sekarang..Kepada yang belum,tolong ambil sedikit iktibar.Kalau analisis aku ni tidak meyakinkan korang,korang boleh rujuk pada buku2 agama yang banyak dijual dipasaran.

     Lupakan saja coretan aku ini andainya tidak memberikan faedah kepada korang semua.Kepada yang ingin berfikir sejenak,berfikirlah diluar tempurung.Tidak mustahil,ini adalah salah satu sebab kenapa anak2 kita begitu kuat memberontak dewasa ini.Semua yang aku luahkan tidak semestinya betul.Pemikiran dari akal yang waras dialu2kan.

                              -----Assalammualaikum-----
     

LAWAK ZAMAN BATU


Jauh perjalanan luas pengetahuan,tetapi kalau asyik berjalan
bila nak sampai.


Sebusuk2 manusia,busuk lagi hati yang berbohong.
Tetapi kalau dah sebulan tak mandi,memang patut pun
korang busuk...


Akal kalau diasah akan berkembang
walaupun berkembang tak tentu saiz.

Sunday, March 27, 2011

LAWAK KLINIK SWASTA





KES 1:


     Pada suatu hari seorang lelaki yang tidak pernah melakukan pemeriksaan kesihatan di hospital telah pergi kesebuah klinik swasta untuk membuat pemeriksaan kesihatan.Setelah diperiksa.doktor menerangkan sesuatu kepada lelaki tersebut.


Doktor-Saya dah periksa pakcik,semuanya ok.Tekanan darah ok,gula dalam darah ok,paru2 ok,jantung ok,buah pinggang ok,kira semua ok lah.Pak cik kira bertuahlah sebab semuanya masih berfungsi dengan baik...


Pakcik-Kalau macam tu,pakcik tak ada apa2 masaalah kesihatanlah tuan doktor..?


Doktor-Masaalah kesihatan tiada pakcik,tetapi saya ada dua perkara nak beritahu pakcik...


Pakcik-Dua perkara..?Apa dia tuan doktor..?Risau pulak saya dibuatnya...


Doktor-Begini pakcik,sebenarnya perkara pertama, badan pakcik dipenuhi panau dan kurap.Perkara kedua, bulan depan pakcik hendaklah membuat pemeriksaan di hospital.Namun pakcik tak perlu risau,sebaliknya saya yang patut berasa risau...


Pakcik-Saya yang berkurap,kenapa tuan doktor pulak yang berasa risau...?


Doktor-Bukan apa,saya risau kurap dan panau pakcik tu menjangkit dekat saya,jadi ada lebih baik pakcik pergi kehospital sahaja bulan depan......


Pakcik-(Hampeh...ini dah kira lawak cari nahas namanya...)






KES 2:


     Seorang lelaki tua yang berumur 125 tahun telah pergi kesebuah klinik swasta untuk membuat pemeriksaan kesihatan.Setelah selesai membuat pemeriksaan,doktor menerangkan sesuatu kepada lelaki tua itu...


Doktor-Saya dah periksa tekanan darah pakcik,kandungan gula,paru2,jantung dan buah pinggang,semuanya masih berada didalam keadaan yang baik.


Pakcik-Kalau macam tu saya masih sihat lah doktor.Gembiranya saya...


Doktor-Namun saya harap pakcik tidak terlalu gembira sangat dan banyak bersabar dengan apa yang akan saya katakan nanti....


Pakcik-Kenapa doktor..?Saya ada penyakit lain ke..?


Doktor-Tidak ada...


Pakcik-Habis tu...Kenapa..?


Doktor-Badan pakcik dah bau tanah....


Pakcik-(....Hampeh....Boleh mendatangkan marah neh.....)
     

Friday, March 25, 2011

APA AKU MEREPEK ?




Peargh......cakap pun tak guna.
Apa yang paling hebat didunia?
Nak tau apa dia?Ni aku nak ceritakan.
Semuanya hebat-hebat belaka.Bukan bangunan pencakar langit.Bukan juga jet F14 terbaru.Bukan juga konsert M Daud Kilau.Bukan juga rancangan raja lawak...Kalau korang nak tahu,baca seterusnya dibawah ini.




MOYANG AKU

Moyang aku bernama Bin Mangkuk.
Berasal dari Timur Tengah.
Beliau bersahabat baik dengan Bin Ladin.Mengusahakan 7 buah 
kilang memproses minyak dhab.Pernah menjawat jawatan PM
selama 6 tahun semasa di Turkistan.(PM adalah
singkatan bagi Post Master di Pejabat Pos)
Nilai kekayaan dianggarkan 4.5 bilion.


ATUK AKU

Atuk aku bernama Mangkuk Claus.
Beliau menetap di Kutub Selatan.Mempunyai hobi
yang pelik,iaitu mengumpul ikan paus.Beliau mempunyai
8 buah kilang memproses air batu.Keuntungannya berlipat
kali ganda kerana air batu tidak perlu di simpan
didalam peti ais.Ini telah menjimatkan kos bil
elektrik sebanyak 3 juta setahun.
Nilai kekayaan dianggarkan 3 bilion.


ABAH AKU

Abah aku bernama Mangkuk Jackson.
Beliau begitu meminati bidang tarian dan nyanyian.
Berkat hasil titik peluhnya selama 50 tahun sebagai penari
tambahan,beliau kini mempunyai 6 buah bengkel
membaiki basikal di USA.Penyanyi yang paling diminati oleh
beliau adalah,R Azmi.Sementara penari pula adalah En Ahmad Kasan.
Nilai kekayaan dianggarkan 2.7 bilion.


PAK CIK AKU

Pak cik aku bernama Mangkuk Clinton.
Dalam keturunan Bin Mangkuk,beliau lah yang paling kaya sekali.
Menjawat jawatan presiden selama 4 penggal.Mendapat sokongan padu
dari parti buruh.Menjadi pengerusi tetap CEO bagi kilang lilin,kilang mancis,
kilang belerang dan kilang pelita.Beliau pernah dikutuk hebat
kerana melancarkan bom nuklier keserata dunia.
Nilai kekayaan dianggarkan 19 bilion.


SEPUPU AKU

Sepupu aku bernama Semangkuk.
Beliau tidak mempunyai pekerjaan tetap.Namun kehidupannya
dilimpahi kekayaan ayahnya.Masanya dihabiskan dengan
memancing ikan di parit2 dan tali air.Beliau juga ada menjalankan 
perusahaan membela tokek secara sambilan.Mempunyai 3 buah bot mewah,
7 sampan,9 motobot,18 perahu,43 feri dan sebuah rakit buluh.
Nilai kekayaan dianggarkan 1 bilion.



AKU

Nama aku Mangkuk Tingkat.
Bagaimana?Hebat tak keturunan aku?
Semuanya hebat2 belaka.
Cuma aku seorang sahaja yang tak berapa nak hebat.
Ha Ha Ha....

Thursday, March 24, 2011

WAJIB BACA

1970,march 24



     Aku dilahirkan dengan penuh kesempurnaan.
Tiada yang cacat,semuanya lengkap,cukup sifat.
Kulit ku halus,mulus,licin...Tiada sedikit calarpun.
Aku dibesarkan didalam keluarga yang mementingkan adab sopan.
Jadi tak hairanlah kenapa budi pekerti ku begitu terpuji.

     Sepanjang hidup ku,aku habiskan dengan berkhidmat untuk orang ramai.
Namun aku bukanlah seorang YB,atau pun ketua kampung.
Aku hanyalah makhluk biasa yang tak punya harta berbilion ringgit.
Hanya berhartakan tenaga yang tak seberapa untuk terus
menabur bakti kepada bumi bertuah ini.
 Namun aku disenangi oleh semua orang.
Aku tidak pernah berkelakuan tidak senonoh.
Apa tah lagi lumba haram dan merempit.

Tingkah laku ku yang sentiasa menjaga adab dan berbudi pekerti mulia 
membuatkan aku tak senang duduk,kerana
 ramai yang datang berjumpa untuk menggunakan khidmat aku.
Tak kira siang ataupun malam.
Aku sering dikunjungi oleh tetamu2 yang tak ku kenali semata2
kerana ingin mendapatkan khidmat ku.
Walau macam mana letih sekalipun,
mereka tetap ku layan dengan baik.
Kerana aku telah diajar begitu semenjak dilahirkan lagi.
Aku perlu berterima kasih yang amat sangat kepada
keluarga yang telah banyak mengajar aku erti hidup ini.


2011,march 24
Namun waktu begitu mencemburui aku.
Kini usia ku semakin ke penghujung.
Tetamu2 yang sering memerlukan khidmat ku satu ketika dahulu
sudah berkurangan.
Inilah hukum alam.
Satu2nya hukuman yang kita tak dapat hindari.

Kudrat ku semakin lemah.
Tulang-belulang ku semakin uzur.
Kulit ku dah berkedut sejuta.
Aku sering sakit2 badan.
Tapak kaki ku yang kesat dah melicin.
Aku dah tak mampu untuk berlari pantas seperti dahulu.
Sendi2 ku kerap kali berbunyi.
Pandangan ku dah kelabu.
Kadang2 terpaksa meraba didalam kegelapan.
Perjalanan darah ku tak selancar dahulu.
Aku sering terbatuk2.

Lumrah kehidupan.
Inilah penghujung perjalanan ku.
Inilah suratan kehidupan yang diajar keluargaku,
yang tak pernah aku lupa hingga kehari ini....
Ingat masa muda sebelum datang masa tua.
Dan aku telah mempergunakan masa muda ku sebaik yang boleh.
Menabur bakti hingga titisan darah yang terakhir.

Tetamu2 ku...
Biarkan aku sendirian.
Aku tak mahu diganggu diakhir2 kahidupan ini.
Biarkan aku begini.
Biarkan aku tersandar didalam bangsal,
kerana aku sedar,semuanya sudah tidak dapat diperbaiki lagi.

Antara kerosakkan yang aku alami adalah:-

1)Enjin sudah leaking.
2)Brake tak makan.
3)Exzos bocor dan berkarat.
4)Sistem litar elektrik dah kong.
5)Rim sudah berkarat dan reput.
6)Body berkarat dan hampir putus dua.
7)Coil api dah terbakar.
8)Jejari banyak yang putus.
10)Caburator tersumbat.
11)Tupang dua dah patah.
12)Banyak skru2 yang dah lus.
13)Tempat duduk berlubang.
14)Rantai putus.
15)Bearing pecah.
16)Dan yang paling bahaya,cukai jalan dah mati.


Jadi,daripada ngko susah payah baiki motor buruk tu,
ada lebih baik ngko beli je motor baru.
Hampehhhhh....

----------------------------

Korang jangan keliru dengan rintihan hidup diatas.Adalah agak mustahil
semua itu tidak akan berlaku kepada kita semua.
Berfikirlah diluar tempurung.
Ambil mana yang perlu.
Buang mana yang patut.



LAWAK ANTARABANGSA












Terima kasih kepada korang semua yang telah banyak menyokong blog aku neh.
Tanpa korang,memang tiadalah korang...
Dan adanya aku kat sini kerana aku masih on line...
HA HA HA

Wednesday, March 23, 2011

KISAH DAN TAULADAN

     Ini ada satu kisah yang nak aku kongsi dengan korang semua.Kisah ni diceritakan kepada aku oleh bilal kampung aku.Kesahihan kisah ni tak dapat aku nak pastikan.Tapi yang pasti,kisah ni boleh dijadikan tauladan walaupun pengakhirannya agak mengejutkan.


     Kisahnya lebih kurang begini.Ada sepasang suami isteri tinggal disalah satu daerah kat Malaysia ni.Pengetahuan agama sisuami sangat rendah dan boleh dikatakan tiada langsung.Manakala siisteri tahulah sikit2.Sisuami tidak pernah menunaikan tuntutan agama seperti solat,puasa,zakat dan sebagainya.Apabila ditegur oleh isterinya,beliau memberikan alasan tidak tahu.Nak belajar pulak,katanya dah tua.Susah nak masuk.


     Hari demi hari,usia mereka makin meningkat.Pernah suatu ketika sisuami berasa malu yang amat sangat apabila semua kaum lelaki seangkatannya dikampung itu menunaikan solat secara berjamaah dimasjid.Dia juga ada mendengar kata2 sindiran dikedai kopi kononnya dia tak tahu solat.Sisuami berasa terhina dengan kata2 sindiran itu memandangkan usianya yang telah tua.Dan yang paling menyentuh hatinya apabila imam sendiri pernah mengajaknya solat berjamaah dimasjid.


     Hinggalah pada satu petang hatinya tergerak untuk pergi kemasjid bersolat maghrib secara berjamaah.Namun kejahilannya,membuatkan dia teragak2 untuk pergi kemasjid.


Suami-Aku takut, aku diketawakan oleh jamaah yang lain kerana aku tak tahu bersolat jamaah.Alangkah malunya aku nanti.Mana aku nak sorokkan muka....


Isteri-Janganlah takut sangat.Belum cuba belum tahu.Tuhan dah gerakkan hati abang untuk bersolat,abang pergi ajalah...


Suami-Masaalahnya aku tak tahu langsung nak bersolat...?


Isteri-Bang,begini...Nanti abang ambil barisan dibelakang imam.Abang ikut sahaja apa yang imam lakukan.Kalau imam berdiri,abang berdiri.Kalau imam rukok,abang rukok.Kalau imam sujud,abang pun ikutlah sujud sama...Kan solat berjamaah ni kena ikut imam.Jadi apa yang imam lakukan,abang ikutlah....


Suami-Ye lah,ye lah....Dah panjang lebar engkau berceramah,aku pergi ajalah nanti.


     Senja itu,sisuami melangkah penuh semangat menuju kemasjid untuk solat maghrib berjamaah.Seperti kata isterinya,dia berdiri betul2 dibelakang imam.Ini akan memudahkannya untuk mengikut setiap pergerakan imam semasa solat.Bermula solat,semuanya berjalan lancar bagi sisuami.Imam rukok,dia rukok.Imam sujud,dia ikut sujud.Pada rakaat kedua,secara tiba2 imam menarik kain pelikatnya keparas lutut sambil mengibas2kan kedepan dan kebelakang,kemudian menyambung semula solat.Sisuami apa lagi,dia pun turut sama mengangkat kain keparas lutut sambil mengibas2kan seperti yang dilakukan oleh imam.Ada makmum yang tersengeh2.Ada juga yang menundukkan kepala agar tidak ketawa.Sisuami pula mula berasa tak sedap hati.Manakan tidak,hanya dia seorang sahaja yang mengangkat kain bersama imam,sedangkan makmum yang lain tidak berbuat begitu.Namun solat diteruskan hingga selesai.


     Selesai menunaikan solat,kelihatan beberapa orang makmum cepat2 keluar dari masjid.Sebaik sahaja sampai keluar masjid,mereka terus ketawa berdekah2 hingga nak pecah perut.Bilal mengeleng2kan kepala.Sementara sisuami berasa gelisah,seakan2 ketawa itu ditujikan kepadanya.Melihat keadaan itu,bilal cepat2 menarik tangan sisuami kedapur masjid.


Suami-Ada apa bilal tergesa2 menarik saya kedapur ni..?


Bilal-Ni aku nak cakap sikit,tapi sebelum tu aku nak mintak maaf dulu kalau kata2 aku nanti menyinggung hati engkau.Tadi semasa rakaat kedua seekor cicak masuk kedalam kain pelikat tuan imam kita,lalu dikibas kain pelikatnya agar cicak itu keluar.Yang aku pelik,aku terperasan tadi yang engkau pun sama mengibas2 kain pelikat.Cicak masuk dalam kain kamu juga ke..?


Suami-Se..se..sebenarnya aku ikut apa yang imam buat....Aku tak tahu cara bersolat,jadi isteri aku suruh aku ikut sahaja apa yang imam buat....Jadi yang imam kibas2 kain tadi tu tak ada dalam rukun lah...?


Bilal-Tak ada pun..Imam terperanjat bila rasa ada benda merayap dekat kakinya,lantas dikibaskan kainnya dua kali,cicak tu pun melompat keluar.


Suami-Aduhhhh...malunya aku...


     Itulah apa yang kita dapat,apabila bermacam2 alasan cuba kita berikan apabila disuruh membuat sesuatu.Kononnya datang kemasjid kerana malu diejek.Akhirnya malu juga yang kita dapat bila datang kemasjid.Korang fikirkanlah pengajarannya.Berfikir itu jalan penyelesaian.Jangan jadikan alasan malas belajar kerana usia sudah lanjut,kerana belajar itu terhenti hanya bila kita menghembuskan nafas yang terakhir...


                                              -Assalammualaikum-

Tuesday, March 22, 2011

PERIBAHASA ALAF BARU


SEMANIS-MANIS BUAH YANG DIJUAL,MANIS LAGI KATA-KATA PENJUAL BUAH YANG BUAHNYA TAK BERAPA NAK MANIS....


KEPALA YANG BULAT BELUM TENTU OTAKNYA BULAT.TETAPI KEPALA YANG SENGET,DAH TENTU OTAKNYA SENGET JUGA....


CANTIKNYA MANUSIA BUKAN TERLETAK PADA GAYANYA.TETAPI KALAU TAK PANDAI NAK BERGAYA,SAHIH TAK CANTIK PUNYA....


"Assalammualaikum dan selamat sejahtera.Peribahasa diatas aku gubah dengan bahasa yang halus dan mulus  tapi mempunyai maksud yang tajam.Berfikirlah diluar tempurung.Kepada yang tak faham maksudnya,boleh membuat rujukan pada mukasurat delapan,bab 2 perihal senggugut,buku ilmu alam darjah lima tahun 1978,edisi khas selepas perang."
-alan mx-

SALAH EJAAN

     Dalam sebuah hutan,tinggal sekeluarga nyamuk dengan aman dan damai.Si ayah bernama Tiruk.Manakala si ibu bernama Denggi.Pasangan ini mempunyai seorang anak yang bernama Eades.Pada suatu hari si ayah telah jatuh sakit.Selang beberapa hari,penyakitnya tak juga sembuh.Maka si ibu,mahu tak mahu terpaksa juga menyuruh si anak yang masih kecil pergi ke kedai di pekan untuk membeli ubat.

Ibu-Eades,ngko terpaksa jugak pergi ke pekan untuk membeli ubat ayah ngko yang masih tak sembuh.

Eades-Baiklah ibu,apa nama ubatnya..?

Ibu-Ngko beli ubat cap kaki tiga dengan penadol.Ni duitnya,5 ringgit.Terbang baik2 tau...

Eades-Ok ibu....Saya pergi dulu..

     Maka si anak pun terbanglah menuju ke pekan.Tak sampai separuh perjalanan,sianak ternampak sebuah van kementerian kesihatan.Lalu terfikir dikepalanya,kalau ada van kesihatan,tentu ada doktor,kalau ada doktor tentu ada ubat.Kan lebih baik ambil ubat dari pehak kesihatan.Tak perlu bersusah untuk kepekan yang jauh dan ubatnya pun percuma.Maka si Eades pun pergi berjumpa dengan doktor.

Doktor-Boleh saya bantu..?

Eades-Doktor,ayah saya dah 8 hari demam tak baik2.Saya datang nak minta ubat...

Doktor-Ooo...Begitu.Apa sakitnya..

Eades-Kepalanya sakit dan hilang selera makan...

Doktor-Kalau penyakit itu senang sahaja ubatnya.Awak ambil ubat ini.Ubat ini begitu mujarab.Ambil sekali dah cukup.

Eades-Apa nama ubat ni doktor..?

Doktor-Tak payahlah saya beritahu...Kamu baca sendiri di kotaknya.Kalau saya beritahupun,kamu tak kan faham...Berikan sahaja kepada ibu kamu.Dia tahu langkah seterusnya..

Eades-Baik lah doktor,kalau macam tu,saya pergi dulu.Terima kasih..

Doktor-Sama2..

     Si Eades pun terbang pulang dengan gembiranya.Sampai dirumah,si Eades terus memberikan ubat itu kepada ibunya dengan perasaan bangga..

Eades-Ibu,ibu...Tadi saya terjumpa doktor di pertengahan jalan,terus saya minta ubat untuk ayah.

Ibu-Kamu berjumpa doktor..?Mana ubatnya..?Lekas,biar ibu tengok...

Eades-Nah...Ini ubatnya.

     Sambil mengunjukkan ubat kepada ibunya,si Eades tersenyum lebar penuh bangga.

Ibu-Eadessssssss...Apa yang kamu bawa balik ni...?Ini bukan ubat.....ini...ini...Kamu tahu tak apa yang kamu bawa balik...?Kamu tak baca ke apa yang tertulis pada kotak ini...?

Eades-Kenapa pulak ibu...?Salah ubat ke..?Tadi saya dah baca...Memang ubat pun....

Ibu-Apa yang kamu baca....Cuba ulang...Ibu nak dengar..?

     Si Eades pun membaca sambil mengeja satu2 perkataan yang terdapat pada kotak ubat itu.

Eades-U.B.A.T  N.Y.A.M.U.K......Ubat nyamuk....Haaa...Kan betul ubat untuk kita....

Ibu-Bodoh....Ini bukan ubat....Ini racun untuk bunoh kita sekeluarga...Faham..!

Eades-Aku salah eja ke....?[sambil menggaru2 kepala...]Tak kan U.B.A.T bunyinya racun....?

RAMBO V

Klik untuk besarkan gambar







HAMPEH

Klik untuk besarkan gambar









Sekadar hiburan.

SERING DIUCAP TETAPI TAK MUNGKIN BERLAKU




                                                                                                                                                                        

MUSANG BERBULU AYAM -
Musang tetap berbulu musang,dan ayam tetap berbulu ayam.Cuma ayam tak berbulu banyak didapati dipasar2.

MENANGIS AIR MATA DARAH -
Secara semulajadi,mungkin tiada.Tetapi kalau tercedera semasa kemalangan,mungkin ada.

KACANG LUPAKAN KULIT -
Walau bagaimana sayang sekalipun kacang kepada kulit,kacang tetap melupakan kulit,bila kacang ditelan kedalam perut dan kulit dibuang kelongkang.

MENANGIS TAK BERLAGU -
Orang menangis takkan menyanyikan lagu.Tetapi orang yang menyanyikan lagu,adakalanya menangis.

BELAKANG PARANG DIASAH,LAGIKAN TAJAM -
Hanya orang yang tak siuman dan hilang akal sahaja yang akan mengasah belakang parang.

TANAM TEBU DITEPI BIBIR -
Korang cubalah buat.Kalau berjaya,bagitau aku.Nanti aku siarkan dalam blog aku.Yang biasa aku dengar,orang menanam botox ditepi bibir.

MARAHKAN NYAMUK,KELAMBU DIBAKAR -
Cubalah buat kalau anda berani.Rasanya mahu perang dunia ke 3 meletus.Setahu aku kalau marahkan nyamuk,bakar je ubat nyamuk.

KAIS PAGI MAKAN PAGI -
Walau berekar tanah anda kais,anda tetap tak dapat makan pagi.Sebab setiap kali anda kais,anda hanya akan jumpa cacing tanah...

PAGAR MAKAN PADI -
Pagar tak pernah memakan padi,namun dituduh memakan padi.Walaupun kita tahu lembu dan kambing yang menceroboh sawah padi,tetap pagar yang dipersalahkan.Ini tak adil!

PERIGI CARI TIMBA -
Tak masuk akal langsung.

CARI HINGGA KELUBANG CACING -
Satu diantara kerja bodoh.Korang carilah dalam lubang cacing,satu benda sahaja yang ada,taik cacing...

BUANG EMAK,BUANG SAUDARA,KERANA KEKASIH AKU TURUTKAN -
Kalau rasa2 nak menempah tiket keneraka,buat le...

TANAM PADI TUMBUHNYA LALANG -
Sahih korang tersalah tabur biji benih,kalau tak,takkan jadi begitu...

KALAU KAIL PANJANG SEJENGKAL,LAUTAN DALAM JANGAN DIDUGA-
Beli sahaja kail yang panjang....

GENGGAM BARA HINGGA JADI ARANG-
Tak payah lah susah2 nak genggam.Buat melecur tangan je.Dah tentulah bara tu akan menjadi arang juga akhirnya.

DITELAN MATI BAPAK,DILUAH MATI EMAK-
Pada pandangan aku,ada lebih baik korang kulum je dalam mulut macam gula2.

BERENDAM AIR MATA-
Perkara mustahil yang tak mungkin dapat anda lakukan,kerana belum ada dalam sejarah orang menadah air mata untuk dijadikan air rendaman.




     Sekadar hiburan.Jangan korang terasa pulak.Tetapi kalau korang rajin hayati dengan teliti dan berulang kali korang pasti temui maksud yang tersirat.Assalammualaikum.



APA YANG BEST?

     Korang pernah tengok filem tamil dulu2 sekitar tahun 80an kat tv?Korang rasa best ke tidak..?Aku rasa yang dulu lagi best.Tapi tak banyak beza dengan filem tamil sekarang.Bezanya heroin filem tamil dulu2 banyak yang perut buncit.Ha ha ha...

Apa bestnya filem tamil dulu2..?

-Dalam filem tamil boleh tengok pompuan tunjuk pusat.
-Boleh layan lagu 5,6 bijik.
-Hero dan heroin boleh tukar baju secara automatik ketika menyanyi.
-Penari iringan akan tiba2 muncul dan hilang juga dengan tiba2 bila lagu habis dinyanyikan.
-Tak pernah ada adegan masuk ke tandas.
-Dalam setiap filem,pasti ada satu watak manusia bangang @ dungu,bermuka putih dek bedak,seakan2 babun.


-Si hero jarang2 sekali bekerja.
-Hero adalah anak seorang petani yang miskin.
-Hero tak mati walau satu kampung datang belasah.
-Hero hanya cedera ringan.Kebiasaannya kepala berdarah.
-Hero boleh elak tembakan senapang.
-Hero jarang berlawan menggunakan senjata.
-Boleh tengok hero bawak motor antik jenama bullet berenjin diesel.
-Motor antik berenjin diesel tu boleh melakukan berbagai2 aksi stunt yang tak munasabah.
-Ada banyak lagak ngeri yang tak masuk dek akal,seperti hero boleh bertumbuk sambil memandu motor.
-Pegawai polisnya kuat makan rasuah.Pegawai rendah pula kaki bodek.
-Penjahat tak pernah sikit.Paling kurang pun 1 pajero,4 jeep yang dah kena hukum tembak.
-Kalau bapak penjahat,anak mesti penjahat jugak.
-Anak penjahat akan cuba mengorat awek si hero.
-Babak penculikan adalah perkara wajib.
-Penjahat biasanya kaya raya hasil jualan dadah dan penyeludupan.
-Penjahat yang kena belasah,biasanya akan dibiarkan kesakitan sehingga mati,sambil diperhatikan oleh seluruh penduduk kampung tanpa perlu dihantar ke hospital.
-Bila ada orang kena pukul,tak ada sesiapa pun yang mahu menolong,hanya sekadar menonton,sehinggalah si hero sampai.
-Babak kenduri kawin tak pernah mis.
-Pasti ada penonton filem tamil yang mengeluarkan air mata.Bodoh...

     Apa lagi..?Aku pun dah ingat2 lupa.Kalau korang nak tau,korang tengok je lah sendiri.Banyak filem2 tamil best lakunan Rajnikanth.Kalau filem hindustan,Amita Bachan yang terbaik zaman 80 an.Ok,aku belah dulu,layannnnnnn...

Wednesday, March 9, 2011

HANTU



     Kecoh pasal pameran hantu...?Apa yang kecoh..?Para pelawat yang datang membuat kecoh?Ke,hantu2 yang dipamerkan disitu membuat kecoh?Ke,jenglot dan anak kerak membuat kecoh..?Itu aku tak pasti sangat.Yang aku pasti pihak penganjur dan pihak berkuasa yang berkenaan tidak sependapat berkenaan dengan tujuan hantu2 itu dipamerkan.Menurut pehak penganjur,mereka telah berbincang dengan Jabatan Mufti Terengganu dan Jabatan Hal Ehwal Agama Negeri Terengganu.Jadi mengapa timbul kekecohan..?Masakan sesuatu yang tidak diluluskan,boleh diteruskan oleh pihak penganjur?Aku malas nak mengulas pasal kekecohan ini.Apa yang aku tulis ini pun,aku petik dari sebuah akhbar tempatan.Jadi jangan saman aku.

     Yang lebih menarik untuk aku persoalkan disini ialah,apakah tahap sebenar kemistikan setiap hantu yang dipamerkan dipameran itu sehinggakan boleh memesongkan akidah?Apa pula tujuan penganjur membuat pameran itu?Untuk membolehkan kita mengenali hantu dengan lebih terperinci?Sekadar hiburan?Atau sekadar untuk mencari untung semata2?Siapa yang pernah melihat makhluk halus atau pun hantu dalam kehidupan sehariannya?Aku rasa tak ada.Kalau adapun sedikit sangat.Itu pun dengan kehendak Allah SubhanaWataala.Kepada yang tak pernah melihatnya,tentu lah begitu teruja untuk melihat dengan mata kepala sendiri biarpun yang dilihat itu belum tentu kesahihannya.Andai kata aku ambil seketul batu,lalu aku lumurkan dengan darah ayam,kemudian disiarkan didalam akhbar dengan tajuk,"batu mengeluarkan darah"Aku rasa berlumba2 pembaca yang ingin tahu dengan lebih lanjut berkenaan batu itu akan datang mencari aku.Mereka akan bertanya itu dan ini.Setelah mereka melihatnya sendiri,mereka akan berfikir,betul atau tidaknya,mistik atau tidak,memesongkan akidah atau tidak....Apa yang aku merepek ni...?

     Ini lagi satu yang aku pelik sangat.Apa bezanya filem2 hantu yang macam cendawan tumbuh sekarang ini dengan pameran hantu yang sedang berlangsung?Bagi aku filem2 hantu ini lagi memesongkan akidah.Apatah lagi kalau yang menontonnya kurang pengetahuan dalam agama.Kalau tak percaya,cuba korang jeling2 sikit kat dalam panggung wayang tu.Kebanyakkan yang menonton boleh dikatakan pasangan kekasih.Segelintir dari mereka ini memang menunggu filem2 hantu ditayangkan.Sebabnya,disamping menonton filem hantu,mereka juga boleh bertukar menjadi hantu disaat kekasih mereka menjerit melihat hantu.Rasa2 aku tak ada pasangan kekasih yang berpeluk ketakutan ketika melihat pameran hantu.Kalau ada memang nak mampus namanya.Setiap pameran adalah untuk menambah pengetahuan.Ambil yang baik,yang buruk jadikan sempadan.Filem hantu semata2 untuk hiburan.Kalau tak percaya,cuba buat satu dokumentari ataupun rencana berkenaan hantu,dan tayangkan dipawagam.aku rasa tak ada siapa yang nak datang tengok.Jadi korang berfikirlah antara filem hantu dengan pameran hantu,mana yang menyesatkan.Aku dah puas berfikir.Berfikirlah diluar tempurung.