Friday, April 29, 2011

ATUK DAN KUDA LAUT

Suatu petang dihujung kampung,seorang datuk sedang asyik menonton rencana berkaitan hidupan didalam laut bersama cucu kesayangannya.

Cucu - Tuk...Tu binatang apa yang kecik tapi kepala macam kuda..?

Atuk - Haa...yang mano satu..?Yang menggeruek2 kek rumpai laut tu ko..?

Cucu - Ya lah tuk..tu yang kepala macam kuda tu...

Atuk- Ooo...Itu namo eh kudo laut..

Cucu - Kenapa pulak dipanggil kuda laut tuk..?

Atuk - Sobab muko eh macam kudo...Peh tu dio idup lam laut..Mako dipanggei kudo laut..Paham..?

Cucu - Faham tuk...Tapi,kenapa kuda kat atas darat,tak dipanggil kuda darat tuk..?

Atuk - Ekau neh..Soalan tak padan dongan umor...Dah zahir dan ukum alam kudo idup kek darat tak payah lah nak dipanggei kudo darat lae..Sobab sumo orang tau kudo idup ateh darat...

Cucu - Ooo...Macam tu ya tuk...Tapi tuk..Ada jugak binatang yang idup atas darat tapi orang masih tak tau...

Atuk - Binatang apo pulak yang orang tak tau lagi...?

Cucu - Buaya darat tuk...

Atuk - Eeee...Budak ni...Eden ngaja bondo boto..Dio menyimpang tah kemano pulak...

Cucu - Tuk..tuk..Tu yang macam bintang tu,apa pulak..?

Atuk - Itu namo eh tapak sleman..

Cucu - Ooo..Tapak sleman...Tapak orang lain tak ada ke tuk..?Tapak usop ke,tapak ismail ke,tapak atuk ke kat dalam laut tu tuk..?

Atuk - Adoi laa...boleh pitam den dongan soalan2 ekau neh...Tak ado...Yang ado tapak sleman yo..

Cucu - Tuk ikan paus tu boleh makan tak..?

Atuk - Lom ponah atuk nengok ado yang makan ikan paus..

Cucu - Bukan orang lah tuk..Kalau ikan paus tu tak boleh makan..Macam mana dia boleh membesar tuk...?

Atuk - Alahai cucu den sorang neh...poning kepalo den dibueknyo...ghaso nak pengsan den...Poi amik penadol kek dapor nun 2 bijik...

Cucu - Tuk,cikgu cakap kalau ada orang pengsan kita kena buat pernafasan dari mulut ke mulut tuk...Kang kalau atuk pengsan saya buat ya...

Atuk - Dah..Dah..Dah..Cukup..Tak maun atuk nompang napeh ekau...Ekau tak ponah gosok gigi...

Cucu - Atuk pun sama...Tak gosok gigi...

Atuk - Eden lain...Gigi den dah tak ado...Nak gosok apo lae...

Cucu - Boleh apa...Atuk gosok lah gusi atuk tu....

Atuk - Ekau ni jang...Panjang boto aka ekau.....

___________________________________________________________________
                         
 MORAL

     Begitu lah seronoknya kalau tinggal dengan datuk atau pun nenek..Apa yang kita tanya akan dijawap,walaupun soalan yang ditanya tak berapa nak betul.Datuk akan cuba melayan kita sebaik yang boleh..Dan datuk tidak akan sesekali cuba menyakiti badan dan hati kita...Datuk juga akan cuba menunaikan permintaan kita sebanyak yang boleh..Itu lah nikmatnya tinggal bersama datuk...

     Korang pernah tinggal atau dipelihara oleh datuk atau pun nenek..?Kalau ada,korang memang beruntung..Aku tak pernah merasa semua itu...Dan aku juga tidak pernah melihat wajah Datuk aku,baik datuk disebelah ayah mahu pun disebelah emak.Kerana lahirnya aku kedunia ini datuk telah pun tiada...

     Aku cuma dapat melihat bagaimana arwah ayah aku menjaga anak aku.Penuh dengan kasih sayang..Apa sahaja yang diminta oleh anak aku,akan cuba ditunaikan oleh ayah..Jauh berbeza semasa ayah membesarkan aku...Jauh sesangat..Jadi pada korang yang masih mempunyai datuk,layanlah mereka dengan sebaik mungkin..Kerana datuk tidak akan menyakiti cucunya.Dan ketahuilah,datuk tidak pernah meminta wang ringgit dari cucunya,tapi cukuplah sekadar korang bertanyakan khabar...

MAAF,ENTRI PALING TAK MENARIK...


     Apa yang korang tau tentang "paling"...Adakah berpaling..?Paling tadah..?Memalingkan muka..?Ni aku nak cerita pasal paling yang bermaksud,"teramat"..Yakni yang betul2 memfokus kepada sesuatu bahan,objek ataupun peristiwa.Contoh,seperti paling cantik..membawa maksut yang teramat cantik.Bukan tiada yang lebih cantik,tetapi ia dimaksudkan pada ketika itu.Esok lusa mungkin akan muncul yang lebih cantik....Hahaha..apa aku merepek lagi ni...Korang tengok dan nilai lah sendiri.


FOTO PALING MENYAYAT HATI

Tidak diketahui nasib budak malang ni selepas ia ditinggalkan oleh jurugambar yang tak berperikemanusiaan  bersama2 gambar yang telah menaikkan namanya dan dipilih sebagai foto terbaik.



DENDA PALING BODOH

Aku rasa ni denda paling bodoh setakat yang pernah aku lihat.Siap ada batu blok,mentimun,bra,roti dan skirt....ha ha ha....Memang bodoh...



PAPAN TANDA PALING TAK MUNASABAH

Memang tak munasabah dan mengelirukan.Kalau dilarang URINATE kat kawasan terbuka ataupun sesebuah bangunan tu,ok la jugak...Ni kat tepi semak,ujung kampung...?



ANAK PATUNG PALING MENAKUTKAN

Tak tau lak aku sape yang sanggup beli anak patung ni dan buat teman tidur..Kalau aku....ha ha ha....lama dah aku mentibang...Tak tersanggup langsung..!



KENYATAAN PALING MENGELIRUKAN

Apa maksud dan tujuan sebenar kenyataan ni aku tak tau.Lebih kurang,kalau isap rokok,puntung rokok jangan dibuang diatas lantai,kang ada pulak yang terbakar tangan...?Adoi..Korang cari sendiri...



BUDAK PALING BERUNTUNG DIDUNIA

Kalau korang macam ni,korang rasa korang beruntung tak..?Mana tak beruntungnya...Mulut ada tiga...Macam2 boleh buat serentak.Boleh makan nasi sambil isap rokok dan mengumpat jiran tetangga...Ha ha ha....Macamana..?ok tak entri aku kali ni....Aku rasa ni entri aku yang paling tak menarik...Ha ha ha...

Saturday, April 23, 2011

MAKANAN LAUT PALING MENJIJIKKAN

Jom...Hari ni aku nak belanja korang makan
makanan laut yang ori.Tak caya,
cuba try test tengok...
Ini betul2 kaw..!!


     Korang sanggup ke makan sampai habis..?Nama makanan ni Sannakji-hoe.Ramuannya cukup mudah,
cuma sotong hidup dan serbuk bijan.
Ia dihidangkan semasa sotong tu
masih bergerak2...Ceh..


Nama hidangan ni pulak Ying Yang Fish.Apa yang menariknya hidangan 
ini ialah ikan tu masih hidup.Lebih kurang macam orang
kata nyawa2 ikan lah.Tak tahu lah aku macam
mana nafsu diorang ni..?


Ini hidangan spesel.Udang dengan obor2.
Kuahnya adalah air arak.Nama hidangan ni
Drunken Shrimp.Sesuai sangatlah dengan namanya,
Udang mabuk...ha ha ha..Aku ingat kung fu
mabuk je ada...Rupanya udang pun mabuk..


Ni yang last aku belanja.Pencuci mulut.
Kek keju basi @ masam.Tengok rupa pun dah tau
macam mana rasanya.Nama kek ni Casu Marzu.
Rupa dah macam berulat.Ini baru betul2 makanan basi.!!
Ampehhhh...


Laa...Lupa lak nak order minuman...
Neh aku syorkan,darah jerung putih dengan
puri tomato.Namanya Shark-Henkem.

Semua sekali satu set hidangan
berharga RM68.50.Aku sanggup bayar..
Korang sanggup makan ke..?

Friday, April 22, 2011

MAKHLUK GANJIL APAKAH INI..?



Seorang askar Russia dilaporkan telah menemui bangkai seekor haiwan ganjil dan tidak dikenali disebuah daerah bernama Sakhalin Shoneline,berhampiran dengan kepulauan Jepun.Kira2 5000 batu dari bandar Moscow.Tiada sesiapa pun yang dapat mengenali haiwan ganjil ini.Melihat pada tulang dan giginya,ia bukanlah seekor ikan.Melihat pada rangka ekornya,ia seakan2 seekor buaya.Ia juga mempunyai bulu yang tebal seperti seekor bison.Giginya pula seakan2 gigi lembu.
Kita bertuah dapat melihat gambar ini sebelum ia diambil oleh kerajaan Russia untuk tujuan kajian.Sesungguhnya begitu luas bumi ciptaan tuhan yang maha kuasa ini,sehingga masih ada haiwan yang tidak kita kenali hingga ke hari ini... 








BIARPUN HANYA 10 SEN

     Lihatlah wajah si kecil ini...Tidakkah tersentuh hati dan perasaan engkau sahabat ku..?    

 Bersedekahlah wahai sahabat2 ku,walaupun sekecil2 sedekah bernilai 10 sen.Kerana sabda Nabi Muhamad lagi,

"...Barang siapa bersedekah,walaupun sebiji tamar (kurma) maka ia mendapat pahala diakhirat kelak seberat sebuah bukit..."

     Apa ditunggu lagi sahabat2 ku,lembutkan hati mu dengan doa ini...

"...Ya Allah ya tuhan ku.Jinakkan lah hati ku sebagaimana engkau menjinakkan orang2 ansar dan Muhajirin..."

     .....Dan keluarkanlah sedekah dari hartamu dengan seiklas hati,mudah2han 10 sen yang engkau sedekahkan,akan membebaskan engkau dari belengu..Lihat lah wajah sikecil itu sekali lagi...Tiadakah timbul sekelumit perasaan sayu dan simpati dihati engkau,sahabat ku...Atau hati engkau masih dibelengu dan mulut engkau berkata...

"...Tak ingin aku nak sedekah kat budak tu...Belakun je tu..Mak bapak dia senang lenang kat rumah...Baik aku makan kat KFC,kenyang jugak perut..."

     Allah maha besar...Adakah engkau mengetahui segala2nya sahabat ku...?Tidak...Engkau tidak tahu...Engkau hanya berperasangka sahaja...Nyata hati engkau masih dibelengu sahabat ku...Nyata engkau tidak mengetahui sahabat ku,sesungguhnya 10 sen yang engkau keluarkan dari poket itu boleh sahaja disedekahkan kepada sesiapa sehaja termasuk si penipu,perompak,penjahat mahupun si kafir....kerana mudah2han dengan 10 sen sedekah iklas engkau itu akan menginsafkan hati sipenipu.....


     Apabila sedekah dikeluarkan dengan hati yang iklas,sebelum sampai ia pada orang yang menerimanya,ia terlebih dahulu sampai kepada Allahsubhanawataala.Maka sedekah itu akan berkata...

1]Adalah sedekah ini kecil,tetapi engkau telah membesarkannya.

2]Adalah sedekah ini sedikit,tetapi engkau telah memperbanyakkannya.

3]Adalah sedekah ini liar/sukar,tetapi engkau telah menjinakkannya.

4]Adalah sedekah ini akan binasa,tetapi engkau telah menjaganya.

     Apabila bersedekah seseorang dari kamu(mukmin)lalu dia redho dengan sedekahnya,maka neraka jahanam pun berseru...

"Izin kan aku bersujud syukur kepada mu ya Allah.Sesungguhnya engkau ya Allah telah membebaskan seorang umat Muhamad dari seksaan aku.Kerana aku berasa malu yang amat sangat untuk menyeksa umat Muhamad yang mengeluarkan sedekah.."

     Sesungguhnya pada satu sedekah yang dikeluarkan ada tujuh perkara...

1]Sedekah itu membebaskan kita dari dibelengu.(kedekut,sombong dll)

2]Sedekah itu menutup 70 pintu bala bencana.

3]Sedekah itu adalah penawar.

4]Sedekah itu menjadi benteng pertahanan diri.

5]Sedekah itu memadamkan kemurkaan Allah.

6]Sedekah itu merapatkan persaudaraan.

7]Sedekah itu melembutkan hati yang keras.

     Hanya ini yang mampu aku sedekahkan untuk kalian,sahabat ku...Sedikit ilmu yang aku peroleh di kelas tahmil....Mudah2han kita bersama mendapat hidayahnya...


Alan MX

-Assalammualaikum- 


moral/jangan berperasangka jika mahu bersedekah/sedekah seiklas hati.


Wednesday, April 20, 2011

JANGAN TANYO DEN KENAPO...

Kalau den tau pasai ekau lamo dulu...
Lamo dah den lupo an...

Kalau den tau ekau tak donga cakap...
Lamo dah den korek telingo ekau...

Kalau den tau ekau banyak mulut...
Lamo dah den cili an...

Kalau den tau ekau kaki busuk...
Lamo dah den koting an...

Kalau den tau ekau tangan panjang...
Lamo dah den putuih an...

Kalau den tau ekau bega...
Lamo dah den belangkung...

Tapi nak kato apo...
Den telopeh pandang sumo tu...
La ni tak dapek den nak nolong...
Raso-raso ekau kuek bona...
Ekau terojon yo dalam gaung nun...

Tapi kalau den dah tau pasai ekau sekarang...
Napo den masih teringek-ingek...

Kalau den dah tau ekau telingo pokak...
Napo den tak bechating dongan ekau...

Kalau den dah tau mulut ekau melampuh...
Napo den tak sumbek an dongan kain...

Kalau den dah tau kaki ekau bebau...
Napo den masih pinjam kasut ekau...

Kalau den dah tau ekau panjang tangan...
Napo den tak suruh ekau rompak kodai omeh...

Kalau den dah tau ekau bega bona...
Napo den nak nasihat an ekau lae...

Agak-agak den ni boto ko tidak...
Kadang-kadang raso den pulak yang bangang...
Bongap pun ado...Badigol pun ado...
Ado lobih baik den lupo an ajo...

Tapi kan kadang-kadang tu ado yo baiknyo den kona ngan ekau...
Sosak den tongah bulan,dapek yo numpang meggi semangkuk...

Telingo ekau yang pokak tu,sonang den nak ngutuk sepam duo...

Mulut ekau yang banyak tu,sonang lak nak ngusha awek dopan umah...

Kaki ekau yang busuk tu,buleh yo alau kaum yang tak paham-paham nak berambus bilo betandang kek umah den ni...

Tangan ekau yang panjang tu,sonang-sonang yo jolok lubang jamban den yang tesumbek...

Tapi bab bega ni...Dah lotih den...

Bolom ponah den nengok ekau poi gotong royong kek balairayo...Bolom ponah den nengok ekau tolong den komeh umah...Bolom ponah den nengok ekau boli barang dapur...Bolom ponah den nengok ekau sapu sampah kek laman...Bolom ponah den nengok ekau isik minyak moto...Bolom ponah den nengok ekau mandi pagi....

Tapi kan...Tak tau lah macam mano den nak kato...

Bega-bega ekau pun,bolom ponah den nengok ekau abaikan omak ngan abah ekau kek kampung...Bolom ponah den  nengok ekau tinggi an suaro kek orang tuo...Bolom ponah den nengok ekau mintak sedokah kek den...Bolom ponah den nengok ekau ngisap dadah...Bolom ponah den nengok ekau minum arak...Bolom ponah den nengok ekau main judi...Bolom ponah den nengok ekau merempit...Bolom ponah den nengok ekau larikan anak daro orang...Dan yang satu ni...boto-boto den respek...Den bolom ponah nengok ekau tingga an sembahyang limo waktu...

Apo lae den nak kato...?

Den bagi la ekau limo bintang...

Dan kalau ekau donga apo yang den cakap ni...

Den nak mintak maap...Den tak sengajo tebuang stokin busuk ekau...Cukup-cukup la merajuk ekau tu...sok den boli an yang baru...Ekau pakai bona lah...


moral / jangan malas basuh stokin.nanti ilang kawan...

Hampeh.....




Monday, April 18, 2011

POPPP...KELEPOSHHH...SRURRRR...




Engkau datang tak mengira waktu...

Ihhh...Ihhh...
Time ni la pulak...

Kriukk...

Brrrr...Brrr...
Sabo le...
Adoi...

Mana ni..?
Ala hai...
Tak de la pulak...

Ih...Ih...
Lari...
Kena cepat...

Piutttttt....

Zrrrrrr...

Tup tap tup tap...
Sini pun tak de..?
Tengok kat sana pulak...

Tup tap tup tap...

Brrrrrrr...

Nampak macam sama...
Lari laju sikit...
Tup tap tup tap...

Zerrrrrr...

Chettttttssszzz...

Brrr...

Tuttttt....

Ahhh...
Kira boleh je lah...

Kriukkk...

Dammm...

Tapp...

Brrrrrrrrr...
Ye le...Ye le...

Zriuttt...

Ermmmm...

Erghtttttttttttttt...!!

Nyam..Nyam..Nyam...

Berurrrrrrrrrrr...

 Grok...Grek...

Kelepop..!

Serurrrrr...

Put...

Berurrrr...
Berurrrrrrrr...

Kelepop..!
Keleposhhhhh..!

Serurrrr...

Ahhhh...
emm...

cezzhhhhh...

Srut..!!

Selamat...

Ehhh...

Alamak..!!

Lupa la pulak...

Gluk...Gluk...Gluk...

Ahhhhhhh....

Legaaa...

Alhamdulillah...

Sambung balik...

Apa?

Korang pelik aku bersyukur?
Tak boleh kah aku bersyukur kerana
nikmatnya...?

Atau korang yang salah faham..?

Salah kah aku yang sedang memancing ikan,
tiba2 perut aku terasa lapar sangat...
Lalu aku tinggalkan pancing aku
ditepi kolam walaupun masa tu tali
pancing aku sedang ditaik ikan...

Lalu aku mencari kedai makan...
nak cepat lagi,aku berlari...
Jumpa sebuah kedai makan,
alamak,kedai cing cong la pulak....

Aku berlari kearah kedai yang lain.
Perut aku makin kuat berbunyi...
Kedai muslim,cantik.

Aku order mee goreng dengan telur setengah
masak 2 biji...
Aku makan dengan gelojoh,
sampai lupa nak order air....

Erkkkk....

sendawa lagi...

Alhamdulillah...

Berfikir diluar tempurung,kerana apa yang
didengar,bukan semuanya benar...
dan apa yang kita lihat,
bukan semuanya salah.....

-Assalammualaikum-



    

SEBELUM KORANG LEBAM BIJIK MATA....

                                            
                                                klik untuk besarkan gambar


     
Yang ringan sama dijinjing,yang berat sama dipikul...
Tapi kalau nak tolong pikul tu,tengok2 le ape
muatan yang dibawa...takut nanti
terpikul barang seludup..Kalau kantoi,nahas korang
sama2 meringkuk dalam lokap...ha ha ha..



Yang tegak tak semestinya lurus,yang condong belum
tentu bengkok.Tetapi kalau yang tegak dan lurus
seperti tiang dah semakin condong,ada lebih baik korang
cepat2 melingkup sebelum tiang tu terlingkup..



Berat mata yang memandang,berat lagi bahu yang
memikul,kerana mata korang hanya pandai mentafsir,sedangkan 
bahu yang memikul kepunyaan aku...Dan sebelum
aku cungkil bijik mata korang dengan buluh ni,lebih baik
korang diam2....



Indahnya bahasa bukan kerana kata2...
Kerana bahasa yang indah kalau tak kena masa diperkatakan,
boleh lebam bijik mata...

Hampehhh....

Wednesday, April 13, 2011

KELENTONG BANGGLA KARPET

     Ini hari,aku satu cerita juga mahu kasi kongsi...Adik manis mahu dengar ka..?Kalu mahu,aku bole cerita...Tapi ini karpet adik manis kasi tengok2 dulu...Ada suka,kasi tau aku...Ini hari aku kasi free jugak...Lain bulan,ansuran aku kutip la..

     Aku punya nama,Abdul Sudip...Aku lahir Banggladesh sana..Adik manis ada kenal ka..?Ada bukak itu fesbuk..?Aku sana dalam jugak ada.Nanti add sama aku.He he...Aku rupa tada,manis juga ada...Bawah sikit itu Salman han...He he..Ok,dulu aku Banggladesh sana kerja tada.Belanja pun tada..Hari2 pusing kampung...Makan amak tanggung.Aku adik beradik ramei,13 orang...Kenapa ketawa..?Tak pecaya ka..?Tada tipu punya...Adik manis,sini kasi dekat,aku kasi tau...Sana orang kalu,kerja tada...Hari2 rumah juga duduk..apa kerja boleh buat..?Bini jugak tengok...Bikin kerja la...He he...

     Satu hari,aku bapak juga kasi marah..Dia kasi buang aku punya kain palekat sama kemeja, longkang sana dalam..Aku punya bapak banyak marah...Aku kerja tada...Duit lagi tada...Hari2 kasi semak dia punya mata..Aku hati banyak sedih...Mana lagi aku mahu pigi...?Sedara punya rumah..?Kawan2 punya rumah..?Dia sama jugak aku punya bapak...Anak ramei...Kerja tada...

     Belakang kalu,satu kawan ajak aku Malaysia jugak pigi...Itu jam,aku tada panjang punya pikir.Hati suda bakar...Itu tongkang juga naik.Paspot tada...Apa2 pun tada...Hati panas juga ada bawak...He he...

     Adik manis ada kenan ka..?Kalu suka,ini karpet angkat dulu...Ini hari tada bayar..Lain bulan kalu,aku sini datang angkat first punya ansuran...Tada mahal..Aku berapa adik manis kasi,angkat jugak...Pilih...pilih...

     2 hari tongkang sana dalam,aku malaysia sampei...Aku badan banyak letih..Perut kosong...Satu apa tada masuk...Keluar lagi ada..apa keluar..?Aku punya muntah la...Lagi apa..?Aku laut juga mabuk...Tada biasa...Aku tongkang turun,3 kali jatuh...Aku kepala pitam juga ada...Kawan ada tolong angkat sama aku...Hi hi..Kita lari semak sana dalam.Tada kalu,polis kasi tangkap...

     Adik manis...Aku tekak ada kering...Satu cawan air kasi,bole ka..?Cerita panjang kalu,ini macam la....Haus juga..He he...Ok..Terima kasih...Gluk..Gluk..gluk...Emmm...Cerita bole kasi sambung..

     Aku semak sana dalam,2 bulan juga duduk.Mau keluar kalu polis tangkap.Aku hari2 kelapa punya buah ada makan...Aku punya kawan 3 suda abis.Badan zat suda tada.Nyamuk lagi hisap dia punya darah.Mati la...Semak kasi tanam.Tada kapan,kain pelikat juga taruk...

     Adik manis..Apa macam.?Aku karpet mau ka..?Mana satu...?Tada ka..?Tada bekenan ka..?Adoi...Aku cerita juga ada panjang.Satu karpet pun tada laku...Ini macam kalu bos juga kasi terajang...Tada pa,aku karpet kasi gulung...Lain rumah aku pergi...Aku sana bole cerita lagi...Adik manis,tada beli,aku marah tada..Adik manis punya pasal,lain bulan aku mari.Angkat baru punya karpet..He he...(....Lain rumah kalu,aku tambah sedih ini cerita...Janji aku karpet juga laku...)

     Itu lah rutin harian seorang banggla bernama Abdul Sudip...Cerita yang sama akan diulang berulang kali disetiap rumah yang membenarkannya singgah.Baginya,menjual karpet perkara no 2.Yang utama baginya adalah adik2 manis yang menantinya untuk membayar hutang...Juga secawan air...Tiada apa yang lebih indah baginya,selain menjual karpet dari rumah ke rumah....Lebih2 lagi kalau ada adik manis dirumah tu...Kerana di Banggladesh sana,satu awek pun tak layan dia....Ha ha ha......Jadi jaga2 lah wahai adik manis....Kalau tersilap langkah,Abdul sudip akan ketawa besar dan berkata....

     "Ha ha ha...Aku itu adik manis kalu kawin juga mau,Aku kicik tapak tangan,Karpet kasi tadah...Lepas kawin kalu,adik manis Banggladesh kasi hantar.Jaga aku punya amak,bapak,adik,rumah,lembu,kambing,ayam...Ha ha ha...Aku Malaysia juga duduk,karpet kasi jual...Lain adik manis ada tunggu...."

     Memang hampeh ko,Abdul sudip...!!Berani ko singgah le rumah aku..Tak aku belangkung,cubelah....


    
     

Monday, April 11, 2011

SELANGKAH KEALAM ITU.....



     Petang ni tak macam petang-petang yang lalu...Lain sesangat rasanya..Tak dapat nak aku gambarkan suasananya.Tak dapat nak aku luahkan melalui kata-kata.Dimana aku sebenarnya..?Adakah aku tersesat...?Entah lah..Aku tak pasti..Langsung aku tak faham..Aku toleh kebelakang...Ada banyak pepohon kayu besar yang mungkin telah berusia puluhan tahun.Semuanya besar-besar belaka..Ada yang dua,tiga pemeluk besarnya...Ada juga pokok buah-buahan sebatang dua.Nampak macam pokok rambutan dan pokok bidara..Tetapi tak berbuah,belum musim agaknya....Dihadapan aku ada sebatang jalan kecil berturap seakan-akan jalan masuk ke kampung..

     Tergerak dihati aku nak melihat-lihat kawasan sekeliling...Tapi...Ahh..Malas benar rasanya.Badan pun rasa tak sedap....Sendi juga rasa sengal-sengal..Macam skru dah longgar..Tunggu masa nak tercabut..Ada lebih baik aku duduk sebentar untuk menenangkan fikiran yang berserabut..Aku mencari-cari sesuatu yang boleh aku gunakan sebagai alas untuk duduk..Haa..Tu dia,aku ternampak sehelai surat khabar lama ditepi jalan.Lalu aku ambil dan bentangkan dibawah sebatang pokok yang rendang..Aku pun melabuhkan punggung...

     Aku dongak ke langit...Matahari tak beberapa nak kelihatan ditutup oleh awan gelap.Kata orang itu tanda mendung hari nak hujan...Aku agak-agak dah  lebih pukul 6 petang...Memang patut pun matahari tak kelihatan,dah nak senja rupanya...Aku cuba melelapkan mata...Namun tak berjaya..Lalu aku amat-amati sekitar kawasan aku berehat dengan telinga dan mata yang terkebil-kebil..Kenapa sunyi sangat rasanya....Kicau burung pun tiada..Bunyi unggas rimba pun tiada....Apa dah jadi...Biar betul perasaan aku ni....Ke aku berkhayal tak...?Aku cuba menyedapkan hati yang dah memang tak sedap....

     Eh...Tu nampak macam ada orang berjalan..Siapa agaknya...?Tak kenal lah pulak...Nak kemana agaknya..?Mana aku tahu...Ada lebih baik aku bertanya sesuatu padanya..

     "Saudara...Saudara...Assalammualaikum...."Ayat sepontan yang keluar dari mulut aku..Namun tiada jawapan yang aku terima seolah-olah saudara tu tidak mendengar salam yang aku berikan...

       "Saudara...Assalammualaikum...maaf...."Ulang aku sekali lagi,namun masih serupa...Salam aku tidak dijawab dan lebih buruk lagi muka aku pun tak dipandangnya...Hai,sombong betul penduduk kampung ni,rengus hati ku..

     Sedikit demi sedikit saudara itu berlalu meninggalkan aku terkulat-kulat...Ahh,lantak lah...Bukan dia seorang saja yang ada dekat kampung ni,ramai lagi....

                        ============================

     Bosan duduk dibawah pohon rendang tanpa mendapat apa-apa jawapan pada kekusutan yang aku alami,aku ambil keputusan untuk melihat-lihat sekejap kawasan sekeliling...Aku bangun,lalu melangkah kearah kanan...

     Nampak macam ada bangunan kayu dekat hujung sana...Baik aku kesana dulu...Aku bergerak dengan langkah longlai...Akhirnya sampai juga..Ooo,surau rupanya...Aku ambil keputusan untuk masuk..Selepas memberi salam,aku menolak daun pintu lalu menjengok kedalam sebelum masuk...Tiada sesiapa,yang ada cuma tikar mengkuang lama yang dah hampir reput dan beberapa buah pinggan yang bertaburan diatas lantai...Najis tikus dan cicak meloyakan tekak aku..Agaknya dah lama sangat tak dibersihkan..Apa nak jadi dengan penduduk kampung ni...Surau sebuah pun tak terjaga..Entah lah....Aku tak jadi nak masuk.Daun pintu aku tutup kembali.Kemudian aku bergerak kesebelah kiri bangunan surau.

     Wah,itu kalau tak silap aku macam kawasan perkuburan...Ya,Aku pasti sangat kawasan perkuburan....Lihat disana,batu-batu nisan sebagai buktinya....Lalu aku melangkah dengan berhati-hati agar tidak terpijak kubur-kubur lama yang dah hampir sama rata dengan aras tanah...Aku perhatikan ada sebahagian dari kubur-kubur disini tidak terjaga dan ada jugak yang terlebih jaga.Maksud aku ada kubur yang dibiarkan semak,hingga tidak kelihatan.Mana yang dijaga rapi,rumputnya ditebas atau diracun.Tak kurang juga aku lihat,ada kubur dah macam rumah pangsa dua tingkat.Berpagar..Siap ditampal mozek yang mahal-mahal.Mungkin warisnya orang berada agaknya.Ada sebuah yang begitu menonjol diantara banyak-banyak kubur yang ada disini.Siap ada pagar bewarna emas,dah macam kandang kucing siam aku tengok.Apa tujuannya aku tak tahu.Nak katakan untuk menghalang binatang liar dari merosakkan kubur,tak masuk akal pulak,sebab kawasan kubur keseluruhannya telah berpagar rapi.Nak kata menghalang orang mencuri,tak ada pulak barang bernilai dekat atas kubur tu.....Entah lah...Makin pening aku memikirkannya...Agak-agak sekadar untuk hiasan.Agak keterlaluan..Ada juga yang membena tempat duduk seperti bangku disebelah kubur.Agaknya pewaris kubur ini orang besar-besar yang mana mungkin duduk diatas tanah beralaskan tikar mengkuang ataupun surat khabar lama ketika datang menziarah kubur.Walaupun mereka tahu yang mereka akan disumbat juga kedalam tanah bila meninggal nanti...Langsung aku tak faham....Nak bagi kubur nampak ceria agaknya....Walaupun tahu ramai yang kat dalam tu tak berapa nak ceria.....Bodoh....Memang bodoh.....

     Sepatutnya sedekahkan bacaan surah al fathihah beserta doa-doa yang baik..Baru lah penghuninya aman dan tenteram.Seingat-ingat aku,Amal kebajikan,sedekah jariah dan doa anak yang soleh yang mengikut kita kedalam kubur.Bukan pagar besi,mozek mahal ataupun batu nisan berukir.Mereka tak memerlukannya..Semua tu tak berfaedah....Bodoh....Semakin bodoh....


     Aku teruskan merayau dari satu kubur ke satu kubur...Kemudian aku terhenti disebuah kubur yang masih baru...Kubur ni aku lihat belum dihias seperti kubur-kubur yang lain.Mungkin kerana tanahnya masih lembut.belum sesuai didirikan bangunan berpagar diatasnya...Cuma ada sebatang nisan kayu yang tercacak.Aku belek-belek...Ada tulisan nampaknya..Mungkin nama simati...Baik aku lihat..Eh,nama sipolan ni sama dengan nama aku...Nama bapa pun sama....


     Aku terkedu seketika....Adakah ini...Mungkinkah aku....Tidakkkkk....Tidakkkk..   Bukan aku....Bukannnn...Aku cuba mengawal hati dari mengingati sesuatu....Sesuatu yang mungkin aku...Dan mungkin bukan aku......


     Bagaimana dengan perasaan aku yang semacam dari tadi..?Tidakkk...Bukan aku.Bagaimana dengan saudara yang tak menjawab bila aku tegur tadi..?Adakah dia tidak melihat aku..?...Bukan....Bukannnnnn.....Aku menjerit sekuat hati...Atau mungkinkah aku ...Tidakkkkk.....Aku belum mati....Aku belum mati....Tidakkkkkk....


     Aku terus menjerit sekuat hati,hinggalah tiba-tiba aku terasa ada sesuatu yang lembut dan agak panas memegang tangan aku...Aku menoleh....Perempuan...Siapa...?Adakah bidadari...?Yaallah....Isteri aku rupanya...Adakah dia juga seperti aku...?Aduh,pening...Pening...


     "Apa mama buat kat sini...?"Aku bertanya pendek...


     "Mama yang patut tanya abang...Apa yang abang jeritkan senja-senja ni..?Mengigau lah tu.....Cepat bangun...Dah nak masuk waktu Maghrib dah...Itu lah,berapa kali nak cakap....Jangan tidur selepas waktu assar...Degil...Kan dah mimpi yang bukan-bukan...."


     "Aku...Aku...Aku bermimpi ke tadi...?"


     "Jadi aku ni bermimpi lah....?"


     "Aku belum mati lah...?"


     "Subhanallah....."




MORAL/Kubur bukan taman perumahan/Jangan suka tidur selepas waktu assar.


                         ----------Assalammualaikum----------