Monday, June 13, 2011

HAJI JUAL B-B- dan PEMBANTU BERBOGEL

2 keping gambar yang aku jumpa diinternet.Aku tak tahu gambar ni betul ke tidak.Mungkin telah diedit.Korang tengok dan nilailah sendiri.Aku rasa ni kat negara jiran.Kalau kat negara kita mahu berperang kalau gini gayanya.

Rasa2 aku tempat tu dulu haji tu yang punya.Bila haji tu dah tak meniaga tempat
 tu diambil alih oleh peniaga lain yang langsung tak prihatin
dengan budaya orang islam.Slamber rock dia je taruk kepala
b-b- atas meja tu.Rasa2 aku nak sungkup je kepala b-b- tu atas
kepala dia...Kalau ye pun,bukak la papan tanda halal tu.
Hampeh..!!

Ni pun kat negara jiran.Tak paham betul aku apa punca melaun tu
bekerja kat kilang buat tauhu dalam keadaan berbogel..?Mungkin ini
petua nak bagi tauhu tu lembut dan tahan lama kot..Tertutup 

terus selera aku nak melantak tauhu sumbat.
Memang hampeh...!!



Friday, June 10, 2011

JAHIL

Assalammualaikum,Salam satu Malaysia...

Terima kasih aku ucapkan pada korang yang masih sudi melayan blog aku ni.Terlebih dulu,aku mintak maaf pasal dah jarang2 menulis.Bukan malas,kerja terlampau banyak,badan letih dan tak ada modal nak menulis.

Baru2 ni ada komen dari pembaca yang marah sangat dengan tulisan aku.Aku rasa apa yang aku tulis tak menyalahi undang2 dan tidak menyesatkan.Aku tak tahu apa masaalah sebenar pembaca tu sampai marah sangat kat aku hingga keluar kata2 yang tak sedap didengar didalam komen2nya.Mungkin apa yang aku tulis terkena pada batang hidungnya..?Atau perangainya sama dengan watak yang aku ceritakan..?Atau sekadar untuk menegakkan benang basah diwaktu ribut melanda..?Apa2 pun aku ucapkan terima kasih jugak dengan komennya itu,aku tak salahkan dia 100%,mungkin dia begitu kerana kurangnya didikan...Atau dia berpelajaran tinggi,cuma otaknya tak berapa nak berkembang,lantas dia tidak boleh menerima teguran,walaupun teguran itu berlandaskan agama...Apa2 pun terima kasih kerana masih sanggup melayan blog aku walaupun dalam hati berapi2..Ha ha ha

Dunia hari ini sudah berputar semula kepada awalannya...Bermula zaman jahil kepada zaman moden,dan kini menuju ke zaman jahil semula..Perkara yang benar diperlekehkan,dipertikaikan,manakala perkara yang salah ditegakkan dan dihalalkan...Beberapa contoh baru2 ini,seorang lelaki merujuk ke mahkamah agar beliau diberi status baru sebagai seorang wanita,dengan alasan beliau telah melakukan pembedahan menukar jantina...Apa nak jadi..?Tidak kah itu menunjukan pemikiran orang jahil..?Sedangkan dalam islam,seorang lelaki yang sengaja menyerupai seorang wanita adalah haram...Inikankan pula sanggup menukar jantina...?Memang jahil...Bukan aku yang meletakkan hukum,hukum itu telah termaktub,dan tidak boleh diubah...

Di Indonesia pula,seorang suami tidak mengetahui yang isterinya seorang lelaki sama sepertinya.Perkara itu hanya terbongkar setelah 6 bulan mereka berkahwin.Aku tak berapa nak faham sangat kes ni,sama ada sisuami yang dungu atau pun siisteri yang mahir berlakon.Apa2 pun,siisteri adalah jahil kerana beliau tidak tahu,atau pun saja buat2 tak tahu bahawa perkahwinan sesama jenis itu adalah haram...

Tak payah lah aku nak cerita bab2 lain seperti rogol,samun,judi,bunoh,buang anak,zina,mabuk dan bermacam2 lagi...kang kena kat kaum,bangsa dan agama sendiri jugak.

Dan kepada mereka2 yang masih nak menegakkan perkara yang salah,bawak2 lah bertaubat..Jangan tahu buat sahaja...Aku pun dulu tak lah baik sangat,tetapi bawak2 la berubah..Sesungguhnya pintu taubat itu sentiasa terbuka..Kepada sesiapa yang masih marah kat aku,aku tak ambil hati pun..Aku tak berdendam pun kat korang..Jangan jadi orang yang jahil...

p/s-Blog aku dibaca oleh berbagai peringkat usia,beberapa kandungan komen dalam blog aku terpaksa aku padam kerana mengandungi kata2 yang tak berapa nak elok.

Tuesday, June 7, 2011

PANTANG LARANG DULU-DULU...ADA LOGIKNYA


Ingat lagi tak masa kita kecik2 dulu,orang tua kita selalu sangat berpesan dengan pantang larang ketika melakukan sesuatu perkara ataupun pekerjaan,itu tak boleh,ini tak boleh...Itu jangan,ini jangan..Itu tak elok,ini tak elok...Kadang2 pesanan tu disertakan sekali dengan gambaran2 yang menakutkan... Sampai kita naik bosan ...Naik takut pun ada..Ni bila kita dah jadi bapak orang pulak,bila pikir2 balik,apa yang mak bapak kita pesan dulu tu,ada jugak kebenarannya.Korang ingat lagi tak,dulu2 banyak sangat pantang larangnya.Aku ada beberapa contoh yang aku rasa korang masih ingat tetapi mungkin ada yang tak berapa nak paham logik disebalik teguran,pesanan dan pantang larang tu.Ni aku berikan beberapa contoh....

1]Tidak baik mandi diwaktu senja/maghrib.

-Logiknya ia boleh digunakan pada zaman dahulu.Zaman sekarang aku tak pasti.Korang tentu tahu,zaman dahulu mana ada air paip.Kalau nak mandi kena pergi ke telaga,sungai atau pun perigi.Bayangkan apa yang boleh korang lakukan sekiranya berlaku kemalangan semasa korang sedang mandi diwaktu senja,seperti terjatuh kedalam perigi atau pun sungai.Disengat binatang berbisa seperti lipan atau pun kala jengking.Nak menjerit minta tolong,kalau dekat tak apa lah jugak,kalau jauh seperti di sungai..?Itu pun belum tentu ada orang yang mendengar jeritan korang,kerana masing2 dah berkurung didalam rumah,selebihnya mungkin telah pergi ke surau atau pun masjid untuk solat berjamaah.Jadi kalau orang tua kita dahulu sering berpesan tidak baik mandi diwaktu senja,aku rasa inilah antara sebabnya.

2]Jangan tidur menelangkup,sambil kedua2 belah kaki dinaikan keatas,nanti mak atau ayah kita akan mati.

-Logiknya kerana ia berkaitan dengan kesopanan.Berkenaan dengan kematian mak atau pun ayah kita,itu hanyalah untuk menakut2kan kita.Itu jangan korang percaya.Rumah2 kampung pada zaman dahulu tidaklah sebesar mana.Kalau ada dua bilik tidur,itu sudah dikira besar.Jadi dengan rumah yang sempit dan bilangan keluarga yang ramai,kita akan banyak menghabiskan masa untuk berehat duruang tamu atau pun diberanda rumah.Tidak seperti anak2 kita dizaman ini yang mempunyai bilik setiap sorang.Apa yang paling ditakuti pada masa tu,kalau yang tidur menelangkup itu seorang gadis,tiba2 datang tetamu kerumah.Apa yang difikirkan oleh tetamu bila melihat keadaan itu?Tentu tetamu menganggap tidak bersopan atau pun tuan rumah tidak tahu menjaga/mendidik anak.Jadi ia akan mengaibkan tuan rumah.Kalau sekarang ada anak gadis yang tidur begitu,terpulanglah,sebab masing2 ada bilik sendiri.Tetamu pun tak nampak.

3]Jangan main nyorok2 pada waktu malam,nanti disorok oleh hantu kopek.

Logiknya, pada zaman dahulu tiada bekalan elektrik,hanya menggunakan pelita minyak tanah atau pun lampu gas.Apa akan terjadi kalau kita yang masih budak2 main sorok2 kat dalam rumah?Kita hanya fikirkan keseronokan.berlari kesana kesini untuk mencari tempat menyorok.Bayangkan kalau kita terlanggar pelita minyak tanah.Tak pasal2 rumah hangus terbakar.Kita juga mungkin akan jatuh tersungkur tersandung bendul pintu kerana keadaan cahaya yang tak berapa nak terang.Jatuh tak apa,kalau terseliuh atau pun patah?Dah satu hal lagi,klinik bukannya dekat,kenderaan pulak tak ada...Jadi siapa yang susah?Semuanya susah....Bab hantu kopek tu,aku tak pasti...belum pernah aku dengar ada budak2 yang disorok hantu kopek ni...

Ada banyak lagi pantang larang dan teguran yang seperti diatas.Aku tak dapat nak tulis semua,sebab aku pun dah tak berapa nak ingat...Kalau korang masih ingat atau pun tahu dan nak kongsi dengan pembaca yang lain,korang boleh email kan kat aku di, ruslantalib1@hotmail.com
Nanti aku akan siarkan dientri yang lain.Apa yang pasti pantang larang dulu2 banyak kebaikannya.Kalau korang rajin berfikir,korang tentu akan terfikir sesuatu.Berfikir diluar tempurung,bukan melalui mata tempurung.Salam satu Malaysia.

-Assalammualaikum-