Friday, December 9, 2011

20 SEN

    
 Suatu ketika aku terlihat seorang tua sedang terbatuk-batuk ditepi sebuah tandas awam.Badannya kurus,pakaiannya compang-camping,koyak disana sini seperti tidak pernah diganti.Kasut yang dipakainya telah terlalu usang dan berlubang didepannya.Beliau membawa sebuah beg plastik seakan-akan beg plastik pembungkus beras.Apa yang ada didalamnya aku tidak pasti.Melihat pada keadaan zahirnya,aku pasti situa ini hidup melarat ditepi kaki lima ataupun dibawah jambatan.Ahh...Lantaklah...Banyak lagi perkara lain yang hendak aku pikirkan.

     10 minit menunggu isteriku membayar bil disebuah bank terasa seakan 10 jam...Memang betul kata bidalan,penantian itu satu penyiksaan...Aku cuba menghilangkan kebosanan dengan membaca majalah yang baru aku beli tadi dengan harapan masa akan berlalu dengan pantas.Namun membaca majalah ditepi jalan yang sibuk dibawah bahang matahari bukanlah satu idea yang bijak.Aku menjadi rimas dan berpeluh....Akhirnya majalah itu menjadi mangsa keadaan,aku jadikannya kipas untuk menyejukan badan...Ahh...Lega sedikit..

     Sambil mengipas aku memandang kekiri dan kekanan jalan.Kenderaan yang lalu lalang seakan akan semut yang sedang berlumba-lumba membawa makanannya kesarang.Bosan sungguh aku melihat keadaan begini.Otak aku mula berfikir sesuatu yang bodoh.Boleh tak satu hari dalam sebulan dijadikan hari tanpa kenderaan diatas jalan raya..?Emm...Idea bodoh,aku rasa akulah orang pertama yang memprotes andainya peraturan itu dikuat kuasakan....

     Tiba-tiba aku terlihat kembali situa dengan beg plastik kesayangannya..Kelihatan seperti situa itu sedang memperkatakan sesuatu kepada penjaga tandas awam.Muka penjaga tandas awam seakan sedang menahan marah.Timbul minat dihati aku untuk menyibuk sambil mengetahui apa yang diperkatakannya.Aku berjalan kearah tandas awam lalu berhenti dibelakang situa seakan-akan sedang beratur untuk menggunakan tandas awam itu.

     Aku mula memasang telinga.Situa berkata dengan perlahan dan terketar-ketar manakala penjaga tandas awam mengeluarkan maki dan hamun.Kini aku sudah tahu apa sebenarnya yang berlaku.Perkara remeh begini pun ingin diperbesarkan....Getus hati ku.

     Ceritanya begini...Situa seorang peminta sedekah dan beliau ingin menggunakan tandas awam namun beliau tidak dibenarkan masuk selagi tidak membayar 20 sen.Fikirlah wahai penjaga tandas yang waras,manalah sipeminta sedekah ada wang untuk ketandas.Bosan mendengar penjelasan bodoh sipenjaga tandas,aku keluarkan not seringgit lalu aku balingkan keatas meja penjaga tandas awam.Matanya terkebil-kebil memandang aku tanpa sepatah kata-kata.

     "...Pak cik masuklah...Saya dah tolong bayarkan untuk pak cik..."Situa itu dengan terketar-ketar menahan kencing berlalu masuk kedalam tandas.Kini aku pula yang mula naik angin dengan penjaga tandas awam.

     "...Bang...Majikan abang akan muflis ke kalau abang sedekahkan 20 sen untuk situa tu..?Bang...Kalau saya jadi situa tu,saya tak akan bayar 20 sen untuk  masuk ketandas kalau perangai abang macam ni.Saya lepaskan aje kedalam longkang dibelakang tandas abang ni.Biar tandas abang busuk...Siapa yang susah nanti bang..?Abang jugak yang susah kena bersihkan...Kan..Kan..?"

     Aku berlalu pergi setelah berasa puas dengan apa yang aku hamburkan kepada penjaga tandas awam.Penjaga tandas awam masih lagi terkebil-kebil seperti cicak tertelan kapur barus.

     Aku menuju terus kekereta.Isteriku telah sedia menunggu.Aku hanya tersengih-sengih seperti kerang busuk lalu masuk kedalam kereta.Tanpa sepatah kata-kata kereta aku pandu kedestinasi.Didalam perjalanan aku asyik berfikir...Rasa-rasanya tak lah susah sangat kalau kita nak membantu seseorang....Lalu timbul pula sedikit rasa puas kerana dapat membantu ....Walaupun bantuan yang dihulur tak sebesar mana...Hanya bernilai 20 sen.....

     

Tuesday, December 6, 2011

SMS BERANTAI

     Benda tahyul dan kurafat menggunakan kaedah moden dan terkini...?Apa benda tu..?Nak tahu,baca catatan aku seterusnya.

     Beberapa tahun yang lalu aku telah menerima satu pesanan ringkas melalui talipon oleh seseorang yang aku kenal.Antara lain pesanannya berbunyi begini,"...Sila sebarkan pesanan ini kepada 10 orang lagi teman-teman anda.Jika anda mengabaikan pesanan ini anda akan ditimpa kecelakaan dan musibah.Contohnya di India,seorang telah menerima pesanan ini tetapi mengabaikannya,akibatnya beliau telah ditimpa kemalangan.Seorang lain pula telah mati dengan ngeri selepas beliau mempersendakan pesanan ini.....Jika anda menyebarkan kepada 10 orang teman yang lain dalam masa 7 hari,anda akan mendapat sesuatu yang anda tidak jangkakan.Pernah seorang yang telah menyebarkan pesanan ini telah menerima sumbangan duit sebanyak setengah juta dari seseorang yang beliau tidak kenali.Seorang yang lain pula telah terkena cabutan nombor bertuah bernilai 1 ratus ribu selepas mengedarkan pesanan ini....."

     Apa semua ni..?Apa ke jadahnya...?Ha ha ha...Sekarang korang dah paham..?Semasa aku menerima pesanan ini,aku tak berasa cemas ataupun bersemangat nak mengedarkannya kepada 10 orang teman yang lain,sebaliknya aku berasa bodoh, pelik dan hairan....Ada juga lagi manusia dizaman sains dan teknologi ini yang sekurang-kurangnya telah bersekolah hingga tingkatan 3, masih mempercayai ataupun terpengaruh dengan benda-benda macam ni....Akhirnya aku ketawa...

     Kemudian aku terfikir beberapa perkara...Bertapa mudahnya kaum seperti aku yang seagama dengan aku,ditipu dan mempercayai benda-benda kurafat macam ni...Mana tidaknya,seingat aku teman aku tu seorang yang tahu hal-hal agama,tahu hukum-hakam agama,namun masih terpedaya dengan pesanan yang tak tahu asal usulnya...Bagaimana kalau sipencipta pesanan tu kata sesiapa yang sebarkan akan masuk kesyurga,aku rasa lagi ramai kaum-kaum seagama dengan aku akan terpedaya,,,,

     Untuk pengetahuan korang,sebelum adanya khidmat pesanan ringkas ditalipon bimbit,dahulunya pesanan ini dihantar menggunakan khidmat pos.Masa tu ianya dikenali sebagai surat berantai.Bayangkan member yang terpedaya sanggup pergi pekan photostat pesanan tu 10 keping,lepastu beli setem,sampul surat dan poskan kepada kawan-kawan yang lain....Korang rasa apa yang member tu dapat..?Member tu cuma dapat letih dan telah kehilangan wang sebanyak 5 ringgit...Memang bodoh dan tak berbaloi...Dan korang tahu tak siapa yang untung..?Ha ha ha....Yang untung hanyalah pejabat pos tempat korang beli setem dan kedai photostat tempat korang photostat....

     La ni zaman dah moden,diorang tak guna surat lagi...Diorang dah gunakan khidmat pesanan ringkas sebab tak nak ketinggalan dalam arus kemodenan.Dan baru-baru ni aku dapat lagi pesanan yang iras-iras macam surat berantai tu tetapi telah dipertingkatkan bentuk kegunaannya oleh seseorang yang mencipta pesanan tu.Pesanan tu berbunyi begini,"...Dalam beberapa hari yang akan datang ini,tolong jangan minum apa-apa produk dari syarikat pepsi,tropicana jus,slice,7up,coca-cola dan lain-lain...Seorang pekerja dari syarikat ini telah mencampurkan darahnya yang mengandungi kuman HIV,untuk rujukan ada disiarkan dalan ntv 7.Sila siarkan berita ini kepada orang yang anda sayangi..????"

     Begitulah bunyinya pesanan yang baru aku terima.Apa tindakan korang,kalau korang yang terima pesanan macam ni.?Kalau aku,ini semua pesanan karut...Yang dilakukan oleh segelintir pihak tidak bertanggungjawab semata-mata untuk menjatuhkan perniagaan orang lain...Mungkin perniagaan airnya tak berapa nak laku,maklumlah jual air sirap dalam botol plastik,lalu timbul idea nak kondemkan jenama air orang lain yang dah terkenal...Lalu edarkan pesanan tersebut dengan harapan pengguna tak akan beli lagi air keluaran syarikat yang dah tercemar tu lantas membeli air sirap dalam botol plastik....Ha ha ha...Dan untuk pengetahuan korang,sebelum itu pernah diedarkan pesanan yang mengatakan sardin cap ayam mengandungi katak dan milo mengandungi serbuk cacing tanah....Adoi....Tak tahu lepas ni apa pulak...

     Kesimpulannya,rasa-rasa korang siapa yang untung..?Sebenarnya sama jugak macam kisah surat berantai dahulu...Korang tetap rugi memanjang....Ha ha ha...Yang untung ialah syarikat talipon yang korang gunakan untuk menghantar pesanan tu.....Korang kiralah,satu sms berapa sen..?Kalau dah sejuta sms..?Jadi sebelum korang berhajat nak mengedarkan sebarang pesanan yang mengarut marut,ada lebih baik korang fikir dulu untung dan ruginya kepada korang...