Sunday, January 30, 2011

IKUT PUSAT



     Ketika sedang bersiap2 untuk menghantar anaknya ke tadika,Milah tiba2 perasan anaknya sedang termenung,seperti ada sesuatu yang difikirkannya.

Milah - Atan,kenapa kamu termenung?Seperti ada masaalah besar ibu tengok..?

Atan - Ibu,boleh Atan tanya tak..?

Milah - Tanyalah,apa dia..?

Atan - Ibu,baby lahir ikut mana..?

Milah - Hiss...Kamu ni Atan...Soalan apa pulak ni..?Susah ibu nak jelaskan kepada kamu sekarang.Nanti bila kamu dah dewasa,kamu akan tahu sendiri...

Atan - Ibu....Tolonglah jawab...Kalau ibu tak jawab,Atan tak mahu pergi ke tadika....(sambil menghentak2kan kaki)

     Ibu Atan menjadi pening.Haruskah dia menceritakan dengan lebih terperinci.Dia takut Atan akan bertambah keliru sebab Atan baru berusia 6 tahun.Setelah berfikir sejenak,ibu atan mendapat satu akal.

Milah - Begini Atan,sebetulnya baby akan lahir ikut pusat.Tu sebab dekat perut ada pusat.Ok bagaimana..?Atan faham tak dengan jawapan yang ibu berikan..?

Atan - Ok ibu...Atan faham dah...

     Milah pun menghantar Atan kesekolah seperti biasa.Milah berasa sedikit kesal kerana terpaksa membohongi Atan.Namun apa daya Milah,Atan masih kecil,dia tidak akan faham kalau Milah ceritakan perkara yang sebenar pun.
                                                                  ----------*----------
     Masa berlalu dengan pantas.Tengah harinya,Milah pergi ketadika semula untuk menjemput Atan.Milah terkejut bila mendapati Atan sedang menangis didepan pagar tadika.

Milah - Atan,kenapa kamu menangis...?Kamu sakit...?

Atan - Tak...

Milah - Cikgu rotan kamu ke..?

Atan - Tak...

Milah - Habis tu kenapa...?

Atan - Kawan2 gelak dan ejek2 Atan...

Milah - Kenapa boleh jadi macam tu...Cerita kat ibu....

Atan - Tadi Atan cerita kat kawan2 yang Atan lahir ikut pusat ibu...Terus mereka ketawakan Atan tak henti2...

     Waaaaa.....Atan terus menangis.

Milah - Adoi...Aku kah yang bersalah....