Tuesday, March 22, 2011

PERIBAHASA ALAF BARU


SEMANIS-MANIS BUAH YANG DIJUAL,MANIS LAGI KATA-KATA PENJUAL BUAH YANG BUAHNYA TAK BERAPA NAK MANIS....


KEPALA YANG BULAT BELUM TENTU OTAKNYA BULAT.TETAPI KEPALA YANG SENGET,DAH TENTU OTAKNYA SENGET JUGA....


CANTIKNYA MANUSIA BUKAN TERLETAK PADA GAYANYA.TETAPI KALAU TAK PANDAI NAK BERGAYA,SAHIH TAK CANTIK PUNYA....


"Assalammualaikum dan selamat sejahtera.Peribahasa diatas aku gubah dengan bahasa yang halus dan mulus  tapi mempunyai maksud yang tajam.Berfikirlah diluar tempurung.Kepada yang tak faham maksudnya,boleh membuat rujukan pada mukasurat delapan,bab 2 perihal senggugut,buku ilmu alam darjah lima tahun 1978,edisi khas selepas perang."
-alan mx-

SALAH EJAAN

     Dalam sebuah hutan,tinggal sekeluarga nyamuk dengan aman dan damai.Si ayah bernama Tiruk.Manakala si ibu bernama Denggi.Pasangan ini mempunyai seorang anak yang bernama Eades.Pada suatu hari si ayah telah jatuh sakit.Selang beberapa hari,penyakitnya tak juga sembuh.Maka si ibu,mahu tak mahu terpaksa juga menyuruh si anak yang masih kecil pergi ke kedai di pekan untuk membeli ubat.

Ibu-Eades,ngko terpaksa jugak pergi ke pekan untuk membeli ubat ayah ngko yang masih tak sembuh.

Eades-Baiklah ibu,apa nama ubatnya..?

Ibu-Ngko beli ubat cap kaki tiga dengan penadol.Ni duitnya,5 ringgit.Terbang baik2 tau...

Eades-Ok ibu....Saya pergi dulu..

     Maka si anak pun terbanglah menuju ke pekan.Tak sampai separuh perjalanan,sianak ternampak sebuah van kementerian kesihatan.Lalu terfikir dikepalanya,kalau ada van kesihatan,tentu ada doktor,kalau ada doktor tentu ada ubat.Kan lebih baik ambil ubat dari pehak kesihatan.Tak perlu bersusah untuk kepekan yang jauh dan ubatnya pun percuma.Maka si Eades pun pergi berjumpa dengan doktor.

Doktor-Boleh saya bantu..?

Eades-Doktor,ayah saya dah 8 hari demam tak baik2.Saya datang nak minta ubat...

Doktor-Ooo...Begitu.Apa sakitnya..

Eades-Kepalanya sakit dan hilang selera makan...

Doktor-Kalau penyakit itu senang sahaja ubatnya.Awak ambil ubat ini.Ubat ini begitu mujarab.Ambil sekali dah cukup.

Eades-Apa nama ubat ni doktor..?

Doktor-Tak payahlah saya beritahu...Kamu baca sendiri di kotaknya.Kalau saya beritahupun,kamu tak kan faham...Berikan sahaja kepada ibu kamu.Dia tahu langkah seterusnya..

Eades-Baik lah doktor,kalau macam tu,saya pergi dulu.Terima kasih..

Doktor-Sama2..

     Si Eades pun terbang pulang dengan gembiranya.Sampai dirumah,si Eades terus memberikan ubat itu kepada ibunya dengan perasaan bangga..

Eades-Ibu,ibu...Tadi saya terjumpa doktor di pertengahan jalan,terus saya minta ubat untuk ayah.

Ibu-Kamu berjumpa doktor..?Mana ubatnya..?Lekas,biar ibu tengok...

Eades-Nah...Ini ubatnya.

     Sambil mengunjukkan ubat kepada ibunya,si Eades tersenyum lebar penuh bangga.

Ibu-Eadessssssss...Apa yang kamu bawa balik ni...?Ini bukan ubat.....ini...ini...Kamu tahu tak apa yang kamu bawa balik...?Kamu tak baca ke apa yang tertulis pada kotak ini...?

Eades-Kenapa pulak ibu...?Salah ubat ke..?Tadi saya dah baca...Memang ubat pun....

Ibu-Apa yang kamu baca....Cuba ulang...Ibu nak dengar..?

     Si Eades pun membaca sambil mengeja satu2 perkataan yang terdapat pada kotak ubat itu.

Eades-U.B.A.T  N.Y.A.M.U.K......Ubat nyamuk....Haaa...Kan betul ubat untuk kita....

Ibu-Bodoh....Ini bukan ubat....Ini racun untuk bunoh kita sekeluarga...Faham..!

Eades-Aku salah eja ke....?[sambil menggaru2 kepala...]Tak kan U.B.A.T bunyinya racun....?

RAMBO V

Klik untuk besarkan gambar







HAMPEH

Klik untuk besarkan gambar









Sekadar hiburan.

SERING DIUCAP TETAPI TAK MUNGKIN BERLAKU




                                                                                                                                                                        

MUSANG BERBULU AYAM -
Musang tetap berbulu musang,dan ayam tetap berbulu ayam.Cuma ayam tak berbulu banyak didapati dipasar2.

MENANGIS AIR MATA DARAH -
Secara semulajadi,mungkin tiada.Tetapi kalau tercedera semasa kemalangan,mungkin ada.

KACANG LUPAKAN KULIT -
Walau bagaimana sayang sekalipun kacang kepada kulit,kacang tetap melupakan kulit,bila kacang ditelan kedalam perut dan kulit dibuang kelongkang.

MENANGIS TAK BERLAGU -
Orang menangis takkan menyanyikan lagu.Tetapi orang yang menyanyikan lagu,adakalanya menangis.

BELAKANG PARANG DIASAH,LAGIKAN TAJAM -
Hanya orang yang tak siuman dan hilang akal sahaja yang akan mengasah belakang parang.

TANAM TEBU DITEPI BIBIR -
Korang cubalah buat.Kalau berjaya,bagitau aku.Nanti aku siarkan dalam blog aku.Yang biasa aku dengar,orang menanam botox ditepi bibir.

MARAHKAN NYAMUK,KELAMBU DIBAKAR -
Cubalah buat kalau anda berani.Rasanya mahu perang dunia ke 3 meletus.Setahu aku kalau marahkan nyamuk,bakar je ubat nyamuk.

KAIS PAGI MAKAN PAGI -
Walau berekar tanah anda kais,anda tetap tak dapat makan pagi.Sebab setiap kali anda kais,anda hanya akan jumpa cacing tanah...

PAGAR MAKAN PADI -
Pagar tak pernah memakan padi,namun dituduh memakan padi.Walaupun kita tahu lembu dan kambing yang menceroboh sawah padi,tetap pagar yang dipersalahkan.Ini tak adil!

PERIGI CARI TIMBA -
Tak masuk akal langsung.

CARI HINGGA KELUBANG CACING -
Satu diantara kerja bodoh.Korang carilah dalam lubang cacing,satu benda sahaja yang ada,taik cacing...

BUANG EMAK,BUANG SAUDARA,KERANA KEKASIH AKU TURUTKAN -
Kalau rasa2 nak menempah tiket keneraka,buat le...

TANAM PADI TUMBUHNYA LALANG -
Sahih korang tersalah tabur biji benih,kalau tak,takkan jadi begitu...

KALAU KAIL PANJANG SEJENGKAL,LAUTAN DALAM JANGAN DIDUGA-
Beli sahaja kail yang panjang....

GENGGAM BARA HINGGA JADI ARANG-
Tak payah lah susah2 nak genggam.Buat melecur tangan je.Dah tentulah bara tu akan menjadi arang juga akhirnya.

DITELAN MATI BAPAK,DILUAH MATI EMAK-
Pada pandangan aku,ada lebih baik korang kulum je dalam mulut macam gula2.

BERENDAM AIR MATA-
Perkara mustahil yang tak mungkin dapat anda lakukan,kerana belum ada dalam sejarah orang menadah air mata untuk dijadikan air rendaman.




     Sekadar hiburan.Jangan korang terasa pulak.Tetapi kalau korang rajin hayati dengan teliti dan berulang kali korang pasti temui maksud yang tersirat.Assalammualaikum.



APA YANG BEST?

     Korang pernah tengok filem tamil dulu2 sekitar tahun 80an kat tv?Korang rasa best ke tidak..?Aku rasa yang dulu lagi best.Tapi tak banyak beza dengan filem tamil sekarang.Bezanya heroin filem tamil dulu2 banyak yang perut buncit.Ha ha ha...

Apa bestnya filem tamil dulu2..?

-Dalam filem tamil boleh tengok pompuan tunjuk pusat.
-Boleh layan lagu 5,6 bijik.
-Hero dan heroin boleh tukar baju secara automatik ketika menyanyi.
-Penari iringan akan tiba2 muncul dan hilang juga dengan tiba2 bila lagu habis dinyanyikan.
-Tak pernah ada adegan masuk ke tandas.
-Dalam setiap filem,pasti ada satu watak manusia bangang @ dungu,bermuka putih dek bedak,seakan2 babun.


-Si hero jarang2 sekali bekerja.
-Hero adalah anak seorang petani yang miskin.
-Hero tak mati walau satu kampung datang belasah.
-Hero hanya cedera ringan.Kebiasaannya kepala berdarah.
-Hero boleh elak tembakan senapang.
-Hero jarang berlawan menggunakan senjata.
-Boleh tengok hero bawak motor antik jenama bullet berenjin diesel.
-Motor antik berenjin diesel tu boleh melakukan berbagai2 aksi stunt yang tak munasabah.
-Ada banyak lagak ngeri yang tak masuk dek akal,seperti hero boleh bertumbuk sambil memandu motor.
-Pegawai polisnya kuat makan rasuah.Pegawai rendah pula kaki bodek.
-Penjahat tak pernah sikit.Paling kurang pun 1 pajero,4 jeep yang dah kena hukum tembak.
-Kalau bapak penjahat,anak mesti penjahat jugak.
-Anak penjahat akan cuba mengorat awek si hero.
-Babak penculikan adalah perkara wajib.
-Penjahat biasanya kaya raya hasil jualan dadah dan penyeludupan.
-Penjahat yang kena belasah,biasanya akan dibiarkan kesakitan sehingga mati,sambil diperhatikan oleh seluruh penduduk kampung tanpa perlu dihantar ke hospital.
-Bila ada orang kena pukul,tak ada sesiapa pun yang mahu menolong,hanya sekadar menonton,sehinggalah si hero sampai.
-Babak kenduri kawin tak pernah mis.
-Pasti ada penonton filem tamil yang mengeluarkan air mata.Bodoh...

     Apa lagi..?Aku pun dah ingat2 lupa.Kalau korang nak tau,korang tengok je lah sendiri.Banyak filem2 tamil best lakunan Rajnikanth.Kalau filem hindustan,Amita Bachan yang terbaik zaman 80 an.Ok,aku belah dulu,layannnnnnn...