Thursday, March 31, 2011

LAWAK SELUAR DALAM

SELUAR DALAM I



     Pada suatu hari Cengkus telah pergi kepekan.Disana beliau telah menbeli 7 helai seluar dalam jenama kokodai.Kesemua seluar dalam itu akan digunakan oleh Cengkus selama 7 hari,yakni sehelai pada satu hari.Cengkus juga adalah seorang yang pemalas.Beliau hanya akan membasuh kesemua seluar dalamnya pada hari ke 7.
     
     Setelah sampai hari ke 7,Maka cengkus pun membasuh kesemua seluar dalam barunya.Selesai dibasuh,cengkus menuju keampaian untuk menjemur kesemua seluar dalamnya.Habis disidai di ampaian,cengkus membilang satu persatu seluar dalamnya.Alangkah terkejutnya Cengkus,kerana hanya ada 6 hehai bukannya 7.

     Cengkus menggaru2 kepala.Puas dia berfikir,kemana perginya sehelai lagi seluar dalamnya.Dicuri orang,mustahil.Tertinggal dimesin basuh,tiada pulak.Tercicir ditanah,pun tiada....Habis kemana pulak hilangnya....Pening kepala cengkus memikirkannya.

     Selang beberapa minit,datang lah member serumah Cengkus untuk menjemur kain diampaian sebelah.

Jengkeh-Oii...apa yang ngko pikir sampai garu2 kepala..?

Cengkus-Seluar dalam aku.Selai dah hilang.Sepatutnya ada 7.Ngko ada nampak tak..?Ke ngko yang ambil..?

Jengkeh-Ciss...aku tak buat kerja bodoh mencuri seluar dalam member.Boleh aku tanya tak..?

Cengkus-Tanyalah,apa dia..?

Jengkeh-Seluar dalam ngko yang hilang tu warna apa..?

Cengkus-Merah...Habis,kenapa kalau warna merah..?

Jengkeh-Habis ngko kata?Yang ngko pakai tu apa..?Cawat tarzan..?

     Cengkus memandang kepinggangnya.Sah dia memakai seluar dalam bewarna merah tanpa bertuala.

Cengkus-Adoii...Macam mana aku boleh lupa nak tanggal tadi neh....?Patutlah tak cukup selai...

Jengkeh-Hampeh....Lain kali beli 8 helai,bongokkk....



SELUAR DALAM II


Ani-Bang....Bang...Ada nampak tak seluar dalam yang baru saya beli semalam..?

Jengkeh-Manalah saya tahu...?Kan awak yang simpan..

Ani-Dah puas saya cari,tapi tak jumpa..

Jengkeh-Awak dah cari disemua tempat..?

Ani-Saya dah cari merata tempat bang...Semua almari saya dah buka,termasuk almari kasut abang..

Jengkeh-Dah tanya kat orang gaji..?

Ani-Belum...Nanti saya pergi tanya..

     Ani menuju kedapur mencari orang gajinya sambil diikuti oleh Jengkeh dari belakang...

Ani-Neng...ada nampak seluar dalam yang saya beli semalam..?

Neng-Tiada puan...Saya tak nampak...

Ani-Baik awak cakap betul2...Bukan awak yang ambil..?

Neng-Tidak puan...Saya tak ambil..

Ani-Kalau awak tak ambil,kemana pulak hilangnya.Dalam rumah ni hanya ada kita bertiga...?Betul ni awak tak ambil..?

Neng-Betul puan...Sumpah..

Ani-Berani kamu bersumpah...Kalau betul kamu tak ambil,apa buktinya..?

Neng-Buktinya...Kalau puan masih tak percaya...puan tanya sama bapak,Bapak sendiri tahu saya tidak pernah memakai seluar dalam semenjak bekerja disini kerna bapak tidak membenarkan...Bapak bilang nanti susah...Jadi apa perlu saya  mencuri seluar dalam puan,mana bisa saya mahu memakainya...?Ayuh puan,tanya sama bapak....

Ani-Grrrrrrrrrr.....

Jengkeh-Errrr...Arrrr...Errr..