Friday, April 29, 2011

ATUK DAN KUDA LAUT

Suatu petang dihujung kampung,seorang datuk sedang asyik menonton rencana berkaitan hidupan didalam laut bersama cucu kesayangannya.

Cucu - Tuk...Tu binatang apa yang kecik tapi kepala macam kuda..?

Atuk - Haa...yang mano satu..?Yang menggeruek2 kek rumpai laut tu ko..?

Cucu - Ya lah tuk..tu yang kepala macam kuda tu...

Atuk- Ooo...Itu namo eh kudo laut..

Cucu - Kenapa pulak dipanggil kuda laut tuk..?

Atuk - Sobab muko eh macam kudo...Peh tu dio idup lam laut..Mako dipanggei kudo laut..Paham..?

Cucu - Faham tuk...Tapi,kenapa kuda kat atas darat,tak dipanggil kuda darat tuk..?

Atuk - Ekau neh..Soalan tak padan dongan umor...Dah zahir dan ukum alam kudo idup kek darat tak payah lah nak dipanggei kudo darat lae..Sobab sumo orang tau kudo idup ateh darat...

Cucu - Ooo...Macam tu ya tuk...Tapi tuk..Ada jugak binatang yang idup atas darat tapi orang masih tak tau...

Atuk - Binatang apo pulak yang orang tak tau lagi...?

Cucu - Buaya darat tuk...

Atuk - Eeee...Budak ni...Eden ngaja bondo boto..Dio menyimpang tah kemano pulak...

Cucu - Tuk..tuk..Tu yang macam bintang tu,apa pulak..?

Atuk - Itu namo eh tapak sleman..

Cucu - Ooo..Tapak sleman...Tapak orang lain tak ada ke tuk..?Tapak usop ke,tapak ismail ke,tapak atuk ke kat dalam laut tu tuk..?

Atuk - Adoi laa...boleh pitam den dongan soalan2 ekau neh...Tak ado...Yang ado tapak sleman yo..

Cucu - Tuk ikan paus tu boleh makan tak..?

Atuk - Lom ponah atuk nengok ado yang makan ikan paus..

Cucu - Bukan orang lah tuk..Kalau ikan paus tu tak boleh makan..Macam mana dia boleh membesar tuk...?

Atuk - Alahai cucu den sorang neh...poning kepalo den dibueknyo...ghaso nak pengsan den...Poi amik penadol kek dapor nun 2 bijik...

Cucu - Tuk,cikgu cakap kalau ada orang pengsan kita kena buat pernafasan dari mulut ke mulut tuk...Kang kalau atuk pengsan saya buat ya...

Atuk - Dah..Dah..Dah..Cukup..Tak maun atuk nompang napeh ekau...Ekau tak ponah gosok gigi...

Cucu - Atuk pun sama...Tak gosok gigi...

Atuk - Eden lain...Gigi den dah tak ado...Nak gosok apo lae...

Cucu - Boleh apa...Atuk gosok lah gusi atuk tu....

Atuk - Ekau ni jang...Panjang boto aka ekau.....

___________________________________________________________________
                         
 MORAL

     Begitu lah seronoknya kalau tinggal dengan datuk atau pun nenek..Apa yang kita tanya akan dijawap,walaupun soalan yang ditanya tak berapa nak betul.Datuk akan cuba melayan kita sebaik yang boleh..Dan datuk tidak akan sesekali cuba menyakiti badan dan hati kita...Datuk juga akan cuba menunaikan permintaan kita sebanyak yang boleh..Itu lah nikmatnya tinggal bersama datuk...

     Korang pernah tinggal atau dipelihara oleh datuk atau pun nenek..?Kalau ada,korang memang beruntung..Aku tak pernah merasa semua itu...Dan aku juga tidak pernah melihat wajah Datuk aku,baik datuk disebelah ayah mahu pun disebelah emak.Kerana lahirnya aku kedunia ini datuk telah pun tiada...

     Aku cuma dapat melihat bagaimana arwah ayah aku menjaga anak aku.Penuh dengan kasih sayang..Apa sahaja yang diminta oleh anak aku,akan cuba ditunaikan oleh ayah..Jauh berbeza semasa ayah membesarkan aku...Jauh sesangat..Jadi pada korang yang masih mempunyai datuk,layanlah mereka dengan sebaik mungkin..Kerana datuk tidak akan menyakiti cucunya.Dan ketahuilah,datuk tidak pernah meminta wang ringgit dari cucunya,tapi cukuplah sekadar korang bertanyakan khabar...

MAAF,ENTRI PALING TAK MENARIK...


     Apa yang korang tau tentang "paling"...Adakah berpaling..?Paling tadah..?Memalingkan muka..?Ni aku nak cerita pasal paling yang bermaksud,"teramat"..Yakni yang betul2 memfokus kepada sesuatu bahan,objek ataupun peristiwa.Contoh,seperti paling cantik..membawa maksut yang teramat cantik.Bukan tiada yang lebih cantik,tetapi ia dimaksudkan pada ketika itu.Esok lusa mungkin akan muncul yang lebih cantik....Hahaha..apa aku merepek lagi ni...Korang tengok dan nilai lah sendiri.


FOTO PALING MENYAYAT HATI

Tidak diketahui nasib budak malang ni selepas ia ditinggalkan oleh jurugambar yang tak berperikemanusiaan  bersama2 gambar yang telah menaikkan namanya dan dipilih sebagai foto terbaik.



DENDA PALING BODOH

Aku rasa ni denda paling bodoh setakat yang pernah aku lihat.Siap ada batu blok,mentimun,bra,roti dan skirt....ha ha ha....Memang bodoh...



PAPAN TANDA PALING TAK MUNASABAH

Memang tak munasabah dan mengelirukan.Kalau dilarang URINATE kat kawasan terbuka ataupun sesebuah bangunan tu,ok la jugak...Ni kat tepi semak,ujung kampung...?



ANAK PATUNG PALING MENAKUTKAN

Tak tau lak aku sape yang sanggup beli anak patung ni dan buat teman tidur..Kalau aku....ha ha ha....lama dah aku mentibang...Tak tersanggup langsung..!



KENYATAAN PALING MENGELIRUKAN

Apa maksud dan tujuan sebenar kenyataan ni aku tak tau.Lebih kurang,kalau isap rokok,puntung rokok jangan dibuang diatas lantai,kang ada pulak yang terbakar tangan...?Adoi..Korang cari sendiri...



BUDAK PALING BERUNTUNG DIDUNIA

Kalau korang macam ni,korang rasa korang beruntung tak..?Mana tak beruntungnya...Mulut ada tiga...Macam2 boleh buat serentak.Boleh makan nasi sambil isap rokok dan mengumpat jiran tetangga...Ha ha ha....Macamana..?ok tak entri aku kali ni....Aku rasa ni entri aku yang paling tak menarik...Ha ha ha...