Wednesday, July 6, 2011

KERANA SEHELAI KERTAS

     Ada sepasang suami isteri hidup aman harmoni walaupun tidak dikurniakan cahaya mata.Mereka telah mendirikan rumah tangga selama 6 tahun.Dalam tempoh itu mereka tidak pernah bertengkar.Semua masalah diselesaikan dengan baik.Suatu hari si suami telah dinaikan pangkat sebagai pegawai pemasaran bagi syarikat dia bekerja.Tugas barunya ini memerlukan dia sentiasa bekerja diluar kawasan tak kira waktu.Kadang2 hingga 4,5 hari tidak balik kerumah.Pada mulanya siisteri dapat menerima keadaan ini.Namun setelah sering sangat ditinggalkan begitu lama oleh sisuami,siisteri mula berprasangka sesuatu.Orang lain bekerja jugak,tapi tak lah macam suami aku.Sibuk mengalahkan perdana menteri.Getus hatinya pada suatu malam ketika menanti suaminya yang tak kunjung pulang setelah 5 hari keluar.Malam keenam sisuami masih tak balik.Kemarahan siisteri makin menjadi2.Malam ketujuh sisuami masih juga tak balik2.Kini kemarahan siisteri tidak dapat dibendung lagi.
     
     Siisteri telah nekad.Dia akan terus menyerang suaminya dengan soalan2 yang panas bila suaminya pulang nanti.Dia mahu segala apa yang terbuku dihatinya dilemparkan kepada suaminya.Dia mahu suaminya tahu apa perasaannya ditinggal sebegini lama.Dan dia juga mahu tahu apa yang dibuat oleh suaminya diluar sana.

     Penantian siisteri berakhir.Sisuami pulang pada malam kelapan.Sebaik sahaja pintu dibuka,siisteri terus menyerang suaminya dengan soalan2 panas berapi yang rasanya tak berapa elok nak dituliskan disini.Korang faham2 sudahlah.

     Keadaan itu reda akhirnya setelah sisuami membuat penggulungan hujah.

"Sayang,terpulanglah sayang nak percaya ataupun tidak.Abang keluar untuk bekerja.Sedikit pun tidak terlintas dihati abang untuk berpeleseran.Semua yang abang buat adalah untuk masa depan kita berdua.Percayalah..."

"Ahh...Sudah lah.Saya masih tak percaya.Orang lelaki kalau didepan bini,pijak semut pun tak mati..."

"Susah betul lah nak bercakap dengan awak ni...Kalau macam ni ada lebih baik saya tak bercakap dengan awak sampai bila2...Biar puas hati awak...."

"Baik....Kalau itu yang awak mahukan.Saya pun tak ingin nak bercakap dengan awak lagi...End..."

     Siisteri masuk kebilik tidur.Terus naik kekatil dan pura2 tidur.Sisuami pula menuju kebilik air untuk mandi.Setelah selesai mandi sisuami menuju kebilik tidur.sisuami naik kekatil sambil menjeling kearah isterinya tanpa sepatah kata.Kerana masing2 dah berjanji tak akan berkata2 lagi.

     Sisuami mengereng kekanan,mengereng kekiri,kekanan semula namun matanya tak mahu dilelapkan.Hatinya bercelaru seperti ada sesuatu yang belum dilakukannya.Tiba2 baru dia teringat yang dia kena bangun seawal jam 4 pagi esok untuk mengambil penerbangan ke Sabah pada jam 5 pagi.Kini fikirannya bertambah runsing,kerana setiap kali bangun tidur,isterinya yang akan mengejutkannya.Tapi kini dia dah berjanji tak akan berkata2 lagi dengan isterinya.Macam mana dia nak memberitahu isterinya supaya mengejutkan dia pada pukul 4 pagi esok.....Kalau nak harapkan dia bangun sendiri,alamatnya sembahyang subuh pun mis.

     Setelah berfikir seketika sisuami mendapat satu akal.Lalu dia bangun menuju kemeja tulis.Diambilnya sekeping kertas dan ditulisnya dikertas itu,"Sayang,tolong kejutkan abang pukul 4 pagi esokAbang ada penerbangan ke sabah."Lalu kertas itu diletakkannya disebelah bantal isterinya,dengan harapan bila isterinya terbangun untuk kebilik air nanti dia akan terbaca tulisan pada kertas itu dan mengejutkannya pada pukul 4 pagi esok."fuh....Selamat..."Bisik sisuami lalu terlelap dengan lena.

     .....................................................................................................

     Sisuami membuka mata.Menoleh kearah jendela cermin dan...

"Alamak...Dah terang benderang cahaya matahari...Habis lah aku kali ni...Lebur lah projek kat Sabah nun...Tak boleh jadi ni..Dah melampau sangat isteri aku ni.Sanggup dia biarkan aku terlena sampai ke pagi...."

     Siisteri yang telah bangun lebih awal hanya tersenyum sinis melihat tingkah laku suaminya.

"Padan...Rasakan..Tak mahu bercakap dengan isteri konon...."Bisik siisteri didalam hati.

"Awak...Awak dah melampau sangat ni.Kenapa tak kejutkan saya pukul 4 tadi..Awak tahu tak,saya boleh kehilangan kerja disebabkan perangai awak ni..."

     Siisteri masih diam membisu.

"Apa alasan awak...?Cakap...Awak jangan nak menambah marah saya..."

     Siisteri masih tidak berkata apa2 hanya jari telunjuknya sahaja ditujukan kearah bantal sisuami diatas katil.Sisuami menoleh kearah yang ditunjukkan oleh isterinya,lalu dia terpandang sehelai kertas.Lantas kertas itu diambilnya dan dibaca...Apa yang tertulis dikertas itu betul2 diluar dugaannya...

"Bang bangun bang....Dah pukul 4 pagi...Nanti abang terlepas penerbangan ke Sabah."

     Masing2 berpandangan mata kemata...Seketika kemudian berderai gelak ketawa kedua2nya......Apa nak dikata,kerana sekeping kertas suasana yang keruh kembali jernih.Itulah asam garam dalam kehidupan berkeluarga.Hujan boleh datang dengan tiba2 dan panas boleh berlalu dengan tiba2 juga.....

     Nasihat aku,pada diri aku dan korang semua,pada yang dah berkeluarga tu kalau nak marah,jangan simpan didalam hati,simpanlah didalam saku seluar korang.Bila korang campakkan seluar tu dalam mesin basuh,korang campakkan sekali marah korang tu......
                                         
                                          Ha ha ha.........