Tuesday, December 25, 2012

KITA LEBIH ZALIM

Dunia telah digemparkan dengan berita keganasan Israel di Gaza.Saban hari kita dihidangkan dengan berita-berita dan gambar-gambar yang memperlihatkan keganasan Israel.Seluruh dunia mengutuk tindakan dan keganasan Israel itu.Begitu juga dengan kita dan negara kita,Malaysia.Kita turut sama melahirkan rasa kesal dan marah dengan tindakan Israel itu.Berbaagai-bagai usaha dan tindakan telah kita ambil untuk menghentikan tindakan zalim Israel,seperti bersholat hajat di masjid-masjid,tunjuk perasaan sacara aman,sidang-sidang akhbar,kutipan derma dan sebagainya.

Seperti yang kita sedia maklum,tindakan Israel itu telah mengorbankan banyak nyawa.Tak kira muda, tua, kanak-kanak,lelaki mahupun wanita telah menjadi mangsa kezaliman Yahudi.Melihat keadaan mayat kanak-kanak yang terbunuh,membuatkan air mata kita berlinang...Tak dapat nak dibayangkan kalau perkara itu berlaku di negara kita...

Namun....Korang terlupa sesuatu...Sezalim-zalim Yahudi,mereka tidak membunuh anak sendiri,mendera anak sendiri dan membuang anak sendiri...Dalam kesibukan kita membela nasib rakyat Palastine di gaza kita terlupa yang anak bangsa kita sendiri lebih zalim dari Yahudi...Mereka berketurunan Melayu,beragama islam...Tetapi mereka berkelakuan lebih zalim dari yahudi...Mereka sanggup membunuh anak yang dikandung selama 9 bulan.Mereka sanggup mendera anak yang lahir dari darah daging sendiri.Mereka sanggup membuang anak yang baru dilahirkan tanpa rasa bersalah seakan-akan mereka terlupa mereka yang menyebabkan anak itu dilahirkan.

Kezaliman ini berlaku hampir setiap minggu disekeliling kita.Kenapa tindakan yang diambil tidak sehebat tindakan yang kita berikan kepada rakyat Palastine di Gaza?Kenapa kemarahan kita tidak meluap-luap seperti kemarahan kita kepada Y

ahudi?Kenapa kita hanya sekadar membacanya diakhbar kemudian mengeluh dan melupakannya dalam sehari dua?

Kenapa kita tidak berarak dijalanan secara aman meminta perkara ini jangan diambil ringan?Kenapa kita tidak bersholat hajat beramai-ramai dimasjid meminta perkara ini tidak berulang lagi dinegara kita?Kenapa terlalu kurang kutipan derma untuk membantu mereka-mereka ini yang telah insaf dan bertaubat.Kenapa kita hanya pandai memandang hina kepada mereka tanpa melakukan sebarang tindakan besar-besaran untuk membenterasnya dari berulang lagi?

Jadi beremosilah dulu dengan kezaliman yang berlaku dinegara kita sebelum kita cuba membetulkan keadaan diluar sana.

Sesungguhnya "TUHAN TIDAK AKAN MENGUBAH NASIB SESUATU KAUM,KECUALI KAUM ITU SENDIRI"

Maaf dari aku,coretan aku ini bukan untuk menyokong keganasan.Cuma sekadar peringatan untuk aku dan untuk yang mahu berfikir.Maaf sekali lagi,


HANYA ALLAH S.W.T YANG MAHA MENGETAHUI AKAN SEGALANYA

SEKADAR INGATAN DIHUJUNG TAHUN

Assalammualaikum dan selamat sejahtera.Juga selamat bercuti kepada yang sedang menghabiskan sisa-sisa cuti tahunan.Kepada yang tak dapat bercuti,tabahkan hati teruskan kerja dengan dedikasi.

Hari berganti minggu,minggu berganti bulan dan bulan berganti tahun.Tahun pula dah hampir kepenghujungnya.terlalu cepat benar rasanya masa berlalu.Sedar tak sedar kita dah semakin berusia.Tanggungjawab dah semakin bertambah.Masalah sekeliling pinggang.

Bermulanya tahun baru,kita seakan-akan lupa pada tahun yang lepas.Kita menyambut kehadiran tahun baru dengan bersorak bergembira,kita berpesta bersuka ria seakan-akan kita baru dilahirkan tanpa melihat atau mengenang yang kita sebenarnya masih ditakuk lama.Kita lupa hanya tahun yang bertukar,kita dan seisi alam ini masih serupa.Dan akan lebih buruk lagi kalau tahun baru nanti lebih mengecewakan dari tahun yang lepas.

Berbagai-bagai azam baru dibuat.Sedangkan azam yang lama masih tak terlaksana.Begitu ramai yang berazam dengan keduniaan.Namun tak ramai yang berazam untuk meningkatkan amal ibadat.Dari situ kita dah tahu yang kita ini makin kebelakang.Dan semakin teruk dari tahun yang lepas.Amal makin kurang,Sholat makin jarang-jarang,sedekah jariah dah sedikit,semua ini kerana azam-azam keduniaan yang kita azamkan setiap kali munculnya tahun baru.Sibuk nak kumpul duit kerana azam yang dibuat hingga kita terlalai dalam melaksanakan amal ibadat.

Tak salah kalau korang nak berazam.Itu dituntut demi memperbaiki diri dan memajukan negara.Cuma pinta aku agar korang dapat melaksanakannya dengan berhemah.Dunia,dunia juga namun akhirat jangan dilupa.Dan lebih molek lagi kalau korang mula berazam pada tahun baru Islam Maal Hijrah.Itu lebih berkat bagi kita yang beragama islam.(hanya Allah S.W.T yng Maha Mengetahui)

Sunday, November 4, 2012

SYAITAN AKAN MELUMURKAN NAJIS PADA KEPALA YANG TIDAK DITUTUP



Assalammualaikum kepada sahabat2 seagama dan selamat sejahtera kepada yang bukan beragama islam.Aku harap korang sihat2 sahaja.Hari Raya Aidil Adha baru sahaja meninggalkan kita.Bersemangat sungguh rasanya menumbangkan haiwan korban.Masjid2 pun penuh semasa sholat sunat Aidil Adha.Berhimpit2 sampai kelaman masjid.Namun 3 jam selepas itu sholat Jumaat pula nampak tak berapa nak sesak..Mana hilangnya mereka2 yang menyesakkan masjid semasa sholat Aidil Adha tadi?Ermmm..Yang tua sibuk dengan lemang dan ketupat.Yang muda sibuk dengan temujanji sibuah hati.Yang kecil sibuk dengan rancangan tv..Yang aku pelik,,Time2  nilah baru sibuk nak makan lemang dan ketupat,masa nilah sibuk nak jumpa kekasih,masa nilah syarikat tv sibuk nak siarkan cerita best2...Sehingga tak sedar hari tu hari Jumaat..hari jumaat ada sholat Jumaat..

Cerita pasal Sholat ni,aku ada sesuatu nak kongsi dengan korang.Sama ada korang perasan atau tidak atau pun korang sama lakukannya.Korang perasan tak setiap kali kita ke masjid untuk sholat,kita yang lelaki akan memakai sesuatu dikepala seperti songkok,ketayap dan sebagainya.Bermacam-macam bentuk,warna dan hiasan pada songkok dan ketayap tu.Korang tahu tak apa fungsi sebenar songkok dan ketayap tu diatas kepala korang?Adakah atas tuntutan agam?Adakah atas dasar fesyen?Atau atas dasar ikut ikutan.Orang pakai,aku pun pakai?

Dalam Islam tiada saranan untuk memakai songkok dan ketayap semasa sholat.Yang ada dan disarankan oleh Islam hanyalah menutupi sebahagian kepala dan rambut khasnya rambut dibahagian hadapan agar tidak jatuh melepasi dahi semasa bersujud lantas menghalangi bahagian dahi menyentuh tempat sujud.Jadi tak salah kalau korang tak pakai songkok dan ketayap semasa sholat andai rambut anda cukup pendek dan kemas.Oleh sebab itu tak payah lah korang nak berbisik2 sesama sendiri bila nampak orang datang masjid dan sholat tak pakai songkok atau ketayap.Jangan nilai pada penampilan gayanya,nilai lah pada perbuatannya.Takut nanti korang tersalah tafsir dan mengatakan memakai songkok dan ketayap itu wajib.

Namun dah tabiat manusia yang serba kekurangan dan malas belajar,pemakaian songkok dan ketayap itu dikatakannya wajib.Kalau begitu orang rambut pendek atau botak yang sembahyang tak memakai songkok dan ketayap itu tak sah lah sholatnya..Mereka yang berfikiran begitu memang cetek ilmunya.Lebih tepat lagi bodoh.Maaf kalau terasa.Penulisan aku memang begini.Pada yang selalu mengikuti tulisan aku akan faham cara aku.Aku pernah juga sholat dimasjid tanpa songkok dan adalah sorang dua yang pandang aku macam nak telan kepala aku...Lantak korang lah...

Bagi aku pemakaian songkok tu lebih kepada adat.Adat orang melayu.Sebab aku tak tengok lagi pak arab dekat arab sanun ramai2 pakai songkok.Yang seangkatan dengannya adalah..Sebab adat mereka pula macam tu..

Namun ada satu perkara yang korang terlupa bila sebut bab menutup kapala ini.Apa dia?Korang tahu..?Kalau tak tahu,aku akan terangkan..

Perasan atau tidak setiap kali lelaki bersongkok yang datang kemasjid bila hendak masuk kebilik air atau tandas pasti akan menanggalkan songkoknya.Apa tujuan sebenarnya mereka menanggalkan songkok.Adakah mereka takut songkok mereka terkena kotaran sebab songkok mereka mahal harganya?Aku pun tak pasti.Sebab aku tak pernah tanya.Takut nanti ada pulak yang terasa.Biar lah mereka dengan alasan mereka.

Namun pada yang tak tahu dan ingin tahu baca hadis ini,

daripada Habib Bin Shalih Radhiallahu anhu,dia berkata;
maksudnya- " bahawa Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam jika masuk ketandas Baginda akan memakai alas kaki(selipar) dan menutupi kepala Baginda.." hadis riwayat Al-Baihaqi

Ingin aku jelaskan disini,dari apa yang aku belajar,setiap kepala yang tidak ditutupi ketika masuk ketandas akan dilumurkan kepala itu dengan najis dan air kencing oleh syaitan durjana.Sebab itu banyak kita tengok,ramai orang yang sholat tapi muka tak berseri.(Hanya Allah Yg mengetahui)

Jadi pada korang yang takut songkok mahal terjatuh dalam tandas tu,ambillah tuala atau kain kecil untuk menutup kepala ketika masuk ketandas.Tak rugi apa pun.Dan kalau dirumah sediakan topi atau pun kain dan sangkutkan pada bahagian luar pintu tandas.Nak masuk tandas je,automatik terpandang topi dan pakai...InsyaAllah korang boleh lakukan...

Satu pesan aku,nanti bila muka dah berseri2 jangan lah pulak korang pasang niat nak tambah lagi satu...dan kalau setakat masuk tandas je tutup kepala tapi tak sholat...tak berserinya jugak muka korang...ha ha ha..

Saturday, October 20, 2012

ANAK DIRANTAI PADA BANGUNAN KERANA KESEMPITAN HIDUP




Dua kanak-kanak muda dibiarkan dengan badan dirantai di tapak bangunan di Guangzhou di selatan China manakala ibu bapa mereka bekerja.

Budak kecil dan kakaknya, berusia tiga dan empat tahun, dihalang oleh rantaian berat supaya mereka tidak boleh lari atau akan diambil oleh orang asing.

Kanak-kanak itu sering dilihat menangis dengan kekecewaan kerana pergerakan mereka yang terhad.
Penduduk yang tinggal berdekatan berkata, ibu bapa kanak-kanak itu berasal dari Wilayah Hunan selatan China, dan melakukan kerja-kerja ditapak pembenaan setelah berhijrah kesini.

Menurut bapa kanak-kanak itu, terlalu berbahaya bagi mereka untuk membawa anak-anak mereka sekali ke dalam tapak pembinaan semasa mereka bekerja, jadi mereka terpaksa meninggalkan mereka dengan dirantai untuk memastikan mereka selamat.
Bapa kanak-kanak berkata beliau dan isterinya 'tahu ia tidak betul' untuk meninggalkan mereka dirantai sehingga menimbulkan rasa tidak senang pada penduduk setempat.

'Isteri saya sering menangis melihat keadaan anak kami,' katanya, 'Tetapi kami benar-benar tidak mempunyai pilihan. Ia begitu sukar bekerja di tapak pembenaan ini, dan satu-satunya pilihan kami adalah untuk meninggalkan mereka ditempat yang selamat. '

Senario menakutkan ini menunjukkan kemiskinan melampau yang dialami oleh kebanyakan keluarga di beberapa wilayah di China.

Sesetengah ibu bapa tidak mampu untuk menghantar anak-anak mereka ke pusat penjagaan, atau ke rumah saudara-mara kerana mereka pun kurang upaya dan miskin. 
Pada bulan lepas akhbar mendedahkan nasib seorang gadis 13-tahun, Jiang Manqi, yang kerap dibiarkan terikat dengan motosikal di Fuzhou, di wilayah Fujian China oleh datuknya supaya dia boleh bekerja mengutip sampah kitar semula tanpa perlu risau akan keadaan cucunya yang mangidap penyakit sawan itu dari melarikan diri.

Keluarganya tidak mampu untuk mendapatkan bantuan perubatan untuk merawat sawan remaja itu, jadi dia telah terikat kepada motosikal supaya senang untuk mengawasi  beliau.

Sementara itu, di Nanjing, timur China, seorang wanita telah mengurung anaknya yang mengidap penyakit mental dengan tangannya dirantai di dalam bilik selama hampir 21 tahun.

Hong Chunlin, 37, menghabiskan kebanyakan masa beliau didalam bilik sempit dan kotor dengan pergelangan tangannya hampir melecet dan berkudis akibat rantai besi yang diikat pada tangannya.

Dia dijaga oleh ibu yang berusia 71 tahun, Chen Jiufang, yang terpaksa melakukan langkah drastik selepas dia menjadi ganas dan akibat kemiskinan.

Sunday, October 14, 2012

KAMPUNG PENOH MISTERI




KAMPUNG SUNGAI GERSIK,MUAR,JOHOR


Gambar sekadar hiasan

Kampung Sungai Gersik atau Sungai Gersik atau Sungai Resik atau hanya Gersik terletak di Sri Menanti,Sungai Balang, sekitar 10 km dari Parit Jawa,Muar,Johor. Kampung Sungai Gersik telah dibuka oleh peneroka-peneroka bangsa Jawa yang telah berhijrah dari Jawa,Indinesia. Pendatang-pendatang Jawa ini telah membuka tanah baru di kawasan kampung yang mempunyai sebatang sungai yang mengalirkan air yang jernih. Mereka terus memanggil tempat ini Sungai Resik atau Sungai Gersik"Resik"dalam nahasa jawa bermaksud "bersih". Namun ejaan rasminya kini ialahGersik untuk mengelakkan kekeliruan hasil dari persamaan nama dengan tempat Grisek di Bukit Gambir,Ledang, Muar.


Satu keistimewaan yang terdapat di Kampung Sungai Gersik ialah Kolam Air Panas Sungai Gersik. Mata air panas ini merupakan tarikan semula jadi bagi pelancong tempatan dan asing. Kolam air panas tersebut yang mempunyai air panas bersuhu sekitar 50 hingga 70 darjah celsius, telah ditemui lebih 100 tahun yang lepas di kawasan yang gersang, dipercayai mempunyai kuasa mujarab penyembuhan kerana kandungan sulfur di dalamnya yang tinggi. Kawasan kolam air panas ini mempunyai sebuah chalet, kemudahan awam seperti tandas, bilik mandi dan kemudahan tempat letak kenderaan, surau, tapak permainan kanak-kanak serta beberapa kedai. Ia dibuka dari 7 am hingga 7 pm dan masuk adalah percuma bagi semua pengunjung.
Walau bagaimanapun, di sebalik mempunyai begitu banyak kemudahan awam, kolam air panas Kampung Sungai Gersik dekat Sungai Balang,Muar, telah semakin ditinggalkan memandangkan Gersik amat jarang dikunjungi kini. Gerai makan dan minuman telah ditutup kerana ketiadaan pengunjung. Ia pernah menjadi satu destinasi popular semasa cuti sekolah tetapi kebelakangan ini, ia semakin lenggang dan tiada lagi pengunjung. Masalah mungkin berpunca daripada lokasinya di kawasan pendalaman, maka tidak ramai orang luar menyedari kewujudannya tetapi pihak berkuasa tempatan telah berusaha mempromosi tempat ini 10 tahun lepas, malangnya popularitinya hanya bertahan untuk setahun sebelum pengunjung berhenti datang. Kampung ini yang mempunyai banyak kepercayaan atau lebih kepada cerita yang diada-adakan yang tidak masuk akal dan tidak berasas juga tidak membantu kerana ia menggerunkan ramai pengunjung. Mereka yang mendengarnya telah memilih untuk menjauhi tempat itu dan mengelakkan diri dari menginap di chalet di situ.
Kampung Sungai Gersik ialah sebuah kampung yang penuh dengan misteri dan kepercayaan ganjil dan pelik yang menarik bagi ramai tetapi ianya kekal sebagai pantang-larangan bagi penduduk kampung. Beberapa versi cerita-cerita seperti-
  • Cerita Embah Sampudin Salleh  :Menurut salah seorang pemastautin tertua kampung, Tuan Haji Ismat, berumur 88 tahun (2001), kolam air panas ini adalah ditemui oleh Embah Sampudin Salleh (yang asal usulnya tidak diketahui) pada 1912. Apabila ianya mula ditemui, ada dua kolam; satu yang besar yang mengeluarkan air panas yang mengelegak dan berasap dan satu yang kecil yang mengeluarkan air yang suam. Kepercayaan kampung mengatakan satu hari secara tiba-tiba Embah Salleh Sampudin telah ghaib, dan Tuan Haji Ismat telah mengambil-alih tanggungjawab membersihkan dan menjaga tempat kolam air panas. Beliau mendakwa roh Embah Salleh Sampudin masih sering menjelma di dalam mimpinya menjanjikan banyak ganjaran, seperti satu cemeti "Nogosari" berusia 600 tahu yang diperbuat daripada 600 gm tembaga tulen yang mempunyai lambang alat kebesaran diraja kerajaan silam Majapahit.
  • Cerita Tuan Hj. Abd. Rahman bin Hj. Harshad : Menceritakan kolam air panas telah ditemui oleh Tuan Hj. Abd. Rahman bin Hj. Harshad atau lebih dikenali sebagai nama Hj. Abd. Rahman getu. Sebelum sungai Kg. Sg. Resik sepanjang 2.5 kilometers telah diterokai sehingga pendalaman, kawasan kolam air panas masih lagi kawasan hutan. Satu hari, Hj. Abd. Rahman masuk ke dalam hutan untuk mencari kayu dan rotan untuk membuat pondoknya, apabila petang beliau menyedari sebuah kolam berukuran sekitar 10 kaki, dikelilingi lembah berlumpur dan mengeluarkan air panas berasap. Beliau merasa seram dan takut terus bergerak balik tanpat hasil hutan kutipannya. Malangnya beliau telah sesat sehinggalah senja baru dapat jalan. Sejurus pulang, beliau memberi tahu penduduk kampung penemuannya tetapi kolam air panas itu gagal dijumpai sehinggalah tiga bulan kemudian apabila beliau dan rakannya, Rajikan masuk ke hutan untuk mencari kayu dan rotan dan telah membuka jalan dengan menandakan pokok kayu sepanjang jalan masuk ke kolam.
  • Cerita Manon bin Hj. Hassan : Semasa zaman penjajahn Jepun, seorang penduduk, Manon bin Hj. Hassan, semasa mengadakan majlis 'marhaban' dan sembahyang tahlil satu malam, kolam air panas di hadapan rumahnya tiba-tiba menggelegak dan berasap dan keadaan menjadi riuh dan terang-benderang.
  • Cerita Penemuan Misteri  :Terdapat beberapa cerita mengenai penduduk kampung yang menemui seekor ular yang besar dan panjang sehingga ukuran 30 m dan besar pokok kelapa bergantungan di atas pokok sekitar kolam. Seorang penduduk, Palil bin Abd Rahman, pula pernah melihat ular yang amat besar yang tidak dapat dilihat hujung pangkal kepala dan ekornya. Ada yang mendakwa mereka berjumpa dangan lelaki tua yang muncul dan ghaib secara tiba-tiba. Kebanyakan kejadian berlaku pada masa maghrib dan malam.
  • Sumber-Wikipedia.

Monday, September 17, 2012

BAYI PEREMPUAN MATI DICAMPAK IBU KANDUNG



Sebak hati aku bila terbaca satu kisah didada akhbar hari ini...Kisah seorang bayi perempuan yang baru dilahirkan kehilangan nyawa akibat kejahilan ibunya sendiri.Kisah berlaku di sebuah flat di Petaling Jaya ketika semua rakyat Malaysia sedang meraikan cuti Hari Malaysia.Sepatutnya bayi itu mendapat layanan yang istimewa kerana dilahirkan pada tarikh yang bersejarah ini.Namun sebaliknya,ia kehilangan nyawa dengan cara yang amat memilukan.lebih-lebih lagi ditangan ibunya sendiri.

Menurut sumber,bayi perempuan itu telah dicampakkan oleh ibunya sendiri melalui tingkat 3 flat tersebut.Bayi itu dikatakan baru dilahirkan melihat pada keadaan bayi yang masih bertali pusat.Menurut seorang saksi kejadian,sebelum menemui bayi itu,beliau mendengar bunyi sesuatu yang jatuh terhempas.Melihat dari jauh,beliau menganggap benda itu adalah sebuah anak patung.Namun setelah dihampiri,beliau terkejut ia sebenarnya sesusuk tubuh bayi yang telah tidak bernyawa lagi dengan keadaan kepalanya yang penyek akibat terhempas.Bayi itu tidak menangis sebaik ditemui,dipercayai telah meninggal dunia akibat jatuhan dari tempat yang tinggi.

Dalam masa yang sama seorang gadis berusia 20 an telah ditangkap di flat tersebut.Semasa ditahan,wanita yang belum berkahwin itu kelihatan lemah tidak bermaya.Siasatan awal mendapati wanita itu melahirkan sendiri bayinya di flat itu tanpa bantuan sesiapa.

Sering aku terfikir,bagaimana wanita yang melahirkan anak diluar nikah ini begitu mudah melahirkan bayi tanpa bantuan sesiapa.Sedangkan ibu yang sah terpaksa berhempas pulas menyambung nyawa dihospital menantikan saat kelahiran...?Adakah ini anugerah untuk mereka yang melakukan maksiat,maka mereka dipermudahkan untuk melahirkan bayi..Lantas mereka tidak merasai perit getir ketika melahirkan...Dan mungkin itu penyebab mereka tidak langsung menghargai bayi yang baru dilahirkan walaupun bayi itu zuriat mereka sendiri.Entah lah,aku ppun tak tahu...Mungkin mereka ini lebih kepada malu pada masyarakat dari takut kepada tuhan....

Takziah dari aku dan marilah kita sama-sama menghadiahkan Al fathihah..Semoga roh bayi itu dirahmati tuhan dan ditempatkan bersama golongan orang-orang yang beriman....Assalammualaikum.

Sunday, September 9, 2012

PETUA MUDAH MENCEGAH SAKIT MATA


     Assalammualaikum dan selamat sejahtera.Aku harap korang sehat hendaknya...Kalau tak sihat,cepat-cepat cari penawarnya....Sehari dua ni aku asyik cerita pasal penawar je...Harap korang tak kesah.Aku minta maaf la kalau blog aku ni tak macam blog orang lain.Maksud aku blog aku ni ditulis berdasarkan nukilan rasa dari hati aku,apa yang aku alami,apa yang aku ketahui dan apa yang aku tempuhi...Memang blog aku ni kurang mendapat sambutan ramai,sebab tak ada kisah artis sensasi disana-sini,tak ada kisah gosip-gosip panassss,tak ada kisah cintan-cintun meleleh-leleh,cuma apa yang aku cuba hidangkan,secebis nukilan rasa agar dapat dikongsi jika boleh membawa perubahan kepada kebaikan..Dan aku akan meminta korang menilai dan berfikir dengan otak yang waras...Kerana setiap apa yang aku tulis tersembunyi sesuatu yang bermanfaat kalau korang tahu penggunaannya dalam kehidupan seharian.....Maaf lah kalau aku melalut sikit...Dah tabiat aku macam tu,,hehe..

     Hari ni aku ada satu petua mudah(mudah kalau bendanya ada pada korang)untuk korang amalkan kalau berminat...Korang pernah tak rasa sakit atau pun pedih-pedih pada mata korang bila korang terlalu lama on  mengadap  komputer atau yang seangkatan dengannya.

     Baru-baru ni aku pun mengidap jugak...Bangun pagi terasa  mata pedih dan berair...Ada gak rasa gatal-gatal  dan sedikit lendir keputihan..Tapi tak le berkaler merah..Mula rasa gabra jugak,manalah tahu kena sakit mata la pulak...Bila aku fikir-fikir balik,baru ingat dah seminggu aku tidur pukul 3,4 pagi kerana asyik mengadap komputer.Dan tiba-tiba aku terimbas kembali semasa zaman kanak-kanak dahulu,semasa aku kerap mengadap tv sampai larut malam...Penyakit inilah yang aku sering alami...Bangun pagi nak pergi ke sekolah,mata susah nak buka,gatal dan berlendir....Dan seperti biasa mak aku akan mengawal keadaan dengan leteran-leteran berbisanya...Masa tu penghujung tahun 70an,mana nak cari ubat sakit mata beb..Daripada beli ubat sakit mata seperti yang ada sekarang,lebih baik beli beras.Kenyang satu keluarga.

     Seperti biasa mak aku akan bawa aku kebelakang rumah.Ditepi reban ayam ada serumpun pokok pisang nangka.Dan apa yang ada pada daun pisang tulah yang aku jadikan penawar  sakit mata yang sering aku alami. Apa yang ada pada daun pisang tu?Tak ada lah EyeMo kat daun pisang tu...Cuma yang ada hanyalah titisan embun yang memutih bak salji.Itulah jawapannya.Korang cuma perlu lekapkan muka korang pada daun pisang tu sambil mata dalam keadaan terbuka.Biarkan air embun tu masuk kemata korang.Lakukan secukup rasa...Sehingga korang terasa mata betul-betul segar...Lepas tu biarkan seketika sebelum korang bilas dengan air yang bersih.InsyaAllah,kalau korang yakin macam aku,sakit tu akan hilang menjelang tengah hari....Tapi ada syaratnya...Kalau malamnya nanti korang on balik sampai pukul 4 pagi,InsyaAllah,pagi esoknya korang akan mengidap semula penyakit tu..Haha..Jadi tak ada manfaat langsung untuk korang bangun pagi cari daun pisang berembun tapi mata masih sakit....

     Terpulang pada korang nak percaya ke tidak.Pada yang nak cuba,baguslah..Dan pada yang nak berfikir tu,cuba fikirkan sejenak,tak mustahil kandungan air embun tu sama dengan kandungan ubat mata yang dijual dipasaran.Berfikir diluar tempurung,jangan berfikir dari lubang tempurung...Bermulanya dunia ini,bermulalah penyakit...Namun penyembuhannya tak sama dahulu dan sekarang....Andai kata jika EyeMo itulah satu-satunya ubat yang boleh menyembuhkan penyakit mata,aku percaya,ramailah orang dulu-dulu yang mengidap sakit mata sampai ke mati...Kerana zaman dahulu tiada EyeMo.....Hahaha..Apa-apa pun,maaf dari aku sekali lagi andai ada silap dan terkasar bahasa,berfikirlah dengan jiwa yang tenang selagi hayat dikandung badan..Assalammualaikum-                                     

Friday, September 7, 2012

PETUA MUDAH MENCEGAH KENSER PAYUDARA


Korang kenal daun sireh?Kalau tak kenal korang pasti berasal dari eskimo...hahahaa..Ni aku nak cerita sikit pasal daun sireh.Dulu nenek aku selalu pesan,kalau nak gigi yang tahan,kene makan sireh....Tapi aku tengok gigi nenek aku abis hancai kerana makan sireh...Jadi fakta tu tak benar lah..Pas tu nenek aku bagi tahu lagi,katanya sireh ni banyak kegunaannya kepada orang perempuan....Aku angguk kepala je lah....Maklum lah,budak2.....Kata nenek,orang perempuan kalau nak elakkan penyakit yang paling mereka takuti,iaitu penyakit kenser tetek(sorry lah,nenek aku dulu cakap main lepas jer) kenser payudara kata orang sekarang,senang je....Aku tanya macam mana nek?Hahaha...Macam lah aku kenal penyakit tu,aku budak lagi masa tu....nenek kata,macam ni,engkau ambil beberapa helai daun sireh dan sebiji ibu kunyit,lalu masukkan kedalam blender bersama secawan air masak.....Lepas tu blender...Bila dah siap blender,tuang dalam cawan kata nenek.Jangan engkau hirup terus dari blender tu.....hahaha...Kelakar gak nenek aku ni dulu...Campuran tu boleh lah diminum terus sambil menutup hudung......kalau tak tahan,boleh termuntah balik.....memang piauuuu...

Kata nenek,kalau engkau....(adoi,aku pulak..) amalkan meminum sireh bercampur kunyit ni seminggu sekali,InsyaAllah penyakit kenser payudara tu dapat dihindarkan...dan kata nenek lagi,dapat bonus lak tu....Bonus apa nek...nenek kata,Nanti badan engkau(aku lagi...)akan berseri2 kemerah-merahan...Dan yang paling best kata nenek,tempat2 sulit korang akan berbau wangi......Aku tanya lagi,nek,tempat sulit tu ape?Engkau kecik,mana tahu...Ni tuk orang pompuan je....

la ni aku pun dah terlebih dewasa....Rasa-rasa aku,aku dah paham apa yang nenek maksudkan tu.Dan yang lebih penting lagi,segala yang nenek katakan tu,memang benar.Janji korang amalkan dan yakin...InsyaAllah...Jadi pada korang,orang pompuan yang tercari2 cara2 atau petua untuk mencegah kenser payudara,nah,ni dia....Cuma korang sanggup ke tidak...tak perlu keluar modal banyak........

Apa2 pun,selamat mencuba....Terima kasih nenek....tiada nenek,tiada lah mak aku,tiada mak aku,tiada lah aku.....Kehkehkeh...Assalammualaikum... 

Monday, August 6, 2012

10 PERKARA YANG KORANG LUPA SEMASA BERBUAL



     Hari-hari kita berbual dengan kawan dan rakan.Kadang-kadang kita ketawa ria ketika berbual,kadangkala terpegun mendengar dengan teliti.Namun pernah tak kita ambil tahu atau sengaja buat-buat tak tahu apakah riaksi rakan bual kita itu.Adakah rakan bual kita itu betul-betul berminat dengan cerita kita...Atau cuma atas dasar terpaksa..?Aku telah membuat beberapa kaji selidik ringkas keatas beberapa manusia yang aku temui dimerata tempat.Aku tanyakan kepada mereka beberapa soalan mudah.Aku ceritakan kepada mereka cerita-cerita bodoh.Dan dibawah ini adalah beberapa riaksi yang aku lihat dari mereka.

     Jika anda sedang berbual dan rakan bual anda....

1)Memandang tepat kemata anda - Mereka mahukan kepastian dengan segera.

2)Menggaru-garu kepala yang tetiba gatal - Buat-buat tak tahu ,sebenarnya memang tak tahu.

3)Menggaru-garu dagu sambil memandang anda - Memang tak faham satu apa pun.

4)Menundukkan kepala - Cuba mendengar dengan teliti walaupun fikiran kearah lain.

5)Mengangguk-anggukkan kepala sambil memeluk tubuh - Tanda faham walaupun banyak yang tak faham dari faham.

6)Tunduk sambil menguis-nguis ibu jari ke lantai - Mereka sudah bosan dengan kata-kata anda.

7)Tunduk kekiri atau kekanan sambil memeluk tubuh -Mereka meminta anda mengubah topik.

8)Pandang anda tersenyum-senyum sambil mengganggukkan kepala - Ia sebenarnya sudah tahu apa yang anda ingin katakan.

9)Pandang tepat kemuka anda sambil mencekak pinggang - Memang patut sangat anda tamatkan perbualan itu dengan segera.

10)Pandang anda sambil memicit-micit hidung - Ada lebih baik anda yang berambus sebelum mereka berbisik sesama sendiri kerana mulut anda berbau.Atau mungkin anda dah 8 hari tak mandi..Ha ha ha...Ampehhhhh

     Inilah 10 perilaku utama yang sering kita lihat dan tahu. Tetapi kita tak mahu ambil tahu,sebab memang tak tahu atau kita yang sering buat salah laku begitu...?Lepas ni korang perhatikan gerak laku orang yang berbicara dengan anda.Nombor mana yang kena dengan anda.Kalau kena nombor 10...Ha ha ha....Korang memang ampeh tul....Korang yang patut kene belasah.....


Monday, May 14, 2012

RED INDIAN,CAWAT DAN SELUAR KECIK...


     Peritiwa ini berlaku sekitar tahun 60an yang lalu.Aku tuliskan coretan ini sekadar untuk korang renungkan.Pada suatu hari seorang lelaki dari kaum Red Indian,telah pergi kepekan untuk membeli barang-barang keperluan.Ini adalah kali pertama beliau pergi ke pekan.Sebelum ini tugas ke pekan dilakukan oleh bapanya.Namun kini bapanya telah mati ditembak,maka tugas itu terpaksa dipikulnya walaupun beliau berasa was-was untuk kepekan buat kali pertama.

(Dialog dibawah telah dialih bahasa ke bahasa Pasar Besar Selayang untuk memudahkan pemahaman)

Disebuah kedai pakaian.

Red Indian-"Taukey...Saya mau beli seluar lah...."

Towkey-"Apa silua lu mau?...Mali tengok,sini ala manyak..."

Red Indian-"Seluar kecik lah towkey...Ada ka..?"

Towkey-"Ooo...Silua kicik ka...Ala,ala...sini mali,saya kasi tunjuk.."

Red Indian-"Bukan ini lah towkey..."

Towkey-"Haiyaa...Ini silua kicik la..Budak-budak pakai punya..."

Red Indian-"Bukan budak-budak pakai punya...Ini seluar kecik orang besar pakai punya......"

Towkey-"Mengong la lu...Mana ala olang busat pakai silua kicik..Abis koyak maaa.."

     Tiba-tiba dua orang pelancung mat saleh yang hanya memakai bikini lalu dihadapan kedai pakaian itu.Mendapat saku akal,lantas si Red Indian menunjuk kepada pelancung itu sambil berkata kepada towkey kedai.

Red Indian-"Towkey,tengok sana..itu macam punya seluar lah..Seluar kecik.."

Towkey-"Adoiyai...Itu ka..?Sinang cakap la,itu silua pun lu tak tau ka..?Itu olang panggei cawat la....."

Red Indian-"Laaa..Cawat apanya,itu seluar kecik lah...Cawat moyang aku yang pakai,buat pakai daun kayu 30 tahun yang lalu...."

Towkey-"Mati wa, jumpa ini macam punya olang...."

Aku-"Hahahampehhh.."

Moral / Masaalah tetap serupa walaupun penyelesaian nya berbeza.

HIDUP 1 MALAYSIA

MAKMUM IBLIS DURJANA

   
     Sedih dihati aku bila aku melihat segelintir anak-anak muda yang seagama dan sebangsa dengan aku menjerit-jerit setengah gila seperti orang tak siuman,atau kerasukan syaitan,atau lebih tepat lagi seperti dibawah pengaruh dadah.Mengeluarkan kata-kata dan insyarat lucah.Besar sangatkah masaalah mereka sehingga mereka berkelakuan begitu?Masaalah apa yang mereka tanggung?Sehingga mereka boleh hilang akal dan pedoman?Walau sebesar manapun masaalah mereka,mereka tidak sepatutnya berkelakuan begitu.Itu bukan cara kita sebagai seorang melayu yang beragama islam.Itu bukan budaya kita.Itu bukan pegangan kita.

     Itu adalah tidak lebih dari hasutan dan bisikan syaitan.Tanpa kamu sedari,mereka bersorak sambil bertepuk tangan memerhatikan galagat kamu dijalanan.Seorang dari mereka berkata,"Kamu tengok,aku hanya bisikan ditelinga mereka sepatah ayat,lalu mereka menjerit sekuat hati seperti dalam kerasukan...."

"Apa yang kamu bisikan sahabat ku....Beritahulah aku,mungkin ia berguna untuk aku pula.."Tanya sahabatnya.

"Aku bisikkan begini,Sampai bila kamu harus berarak?Sampai malam?Sampai esok?Ini tidak menguntungkan kamu.Kamu akan menjadi lemah akhirnya dan suara kamu tidak diendahkan,kehadiran kamu seperti tidak dirasakan.Apa kata kamu tinggikan nada suara mu,semakin kuat kamu menjerit,semakin menjadi perhatian.Kalau masih tidak diendahkan,kamu huru-harakan keadaan.Rempuh segala halangan,musnahkan apa yang menghalang kamu,hancurkan semuanya.Nah,selepas itu pasti kehadiran mu akan dirasakan.Kamu tidak perlu takut,kerana kamu ramai.Lagi pun apalah sangat,sekadar menghuru-harakan keadaan.....Itulah ayat yang aku bisikan ketelinga setiap yang hadir,mana yang lemah imannya,terus menyahut seruan ku...Ha ha ha.."

"Engkau memang hebat sahabat ku,patutlah engkau digelar iblis durjana,dan tempat mu dineraka jahanam...Ha ha ha..."

"Kesimpulannya mereka akan bertelagah sesama islam.Mereka akan merosakan harta benda awam.Kan membazir namanya.Dan orang-orang yang membazir itu adalah sahabat aku....Itu terang-terang telah dinyatakan dalam islam....ha ha ha..."

     Dan mereka yang lemah imannya terus menyahut bisikan si iblis durjana.Sesiapa yang menghalang dibelasah.Apa-apa yang mengganggu dimusnahkan.Maka terjadilah pertumpahan darah.Harta benda awam dirosakan.Namun hasilnya tidak seperti yang dibisikan oleh si iblis durjana.Setelah beberapa lama,badan naik letih,perut pula dah lapar,silap haribulan kalau ditangkap polis,merengkok dalam lokap semalam dua.

     Akhirnya mana-mana yang mahu berfikir,akan tahu juga,bukan bersih yang mereka dapat,sebaliknya hanyalah timbunan sampah yang kotor.Dan mereka-mereka ini masih tidak serik,kalau dibisikan oleh si iblis durjana sekali lagi,mereka pasti akan meluru kejalanan sambil melaungkan perkataan bersih walaupun mereka tahu mereka hanya akan mendapat kekotoran dari sampah yang mereka hasilkan.Semua ini berpunca dari iman yang nipis.Senipis sehelai kertas A4...

     Jadi tak perlulah kita lakukan semua ini.Tiada satu kebaikan langsung.Dan kalau kamu rasa hendak juga berarak dijalanan,beraraklah semasa sambutan Maulidurrasul sambil bersalawat keatas junjungan besar nabi kita.Ada berani?Jangan asyik pandai menjerit,lakukan sesuatu yang bermanfaat.Itu baru mukmin sejati.Bukan makmum iblis durjana.

     Dan BERSIH 3.0 itu sebenarnya adalah SAMPAH 3.0 tan.Fikirkanlah selagi diberikan nafas dimuka bumi ini.....

Sunday, May 6, 2012

KENAPA NYAMUK DAN CICAK,,

     Sungguh indah dunia ini.Ciptaannya begitu tersusun.Tiada satu buku pun yang dapat menggambarkan keterperinciannya.Malam bertukar siang.Pasang surutnya laut.Panas berganti hujan.Manusia berbagai bangsa dan warna kulit.Haiwan-haiwan melata didarat,terbang diangkasa dan berenang dilautan.Gurun berpasir dan hutan merimbun....Begitu banyak sekali jika ingin dirungkaikan satu persatu.Segalanya seolah-olah telah disusun dengan rapi.Satu yang pasti hanya tuhan yang lebih mengetahui.

     Luangkan masa kamu seminit dua.Renungkan perjalanan hidup kamu.Lihat disekeliling kamu.Ah,ada beberapa ekor nyamuk berlegar disekeliling kamu sedang cuba untuk menghisap darah kamu.Otak kamu lantas berfikir,mengapa harus nyamuk menghisap darah.Kan lebih mudah kalau menghisap madu dijambangan bunga.Kamu merasakan itu lebih elok.Kerana gigitannya bisa membuat kamu gatal-gatal.Namun kamu terlupa,semua itu satu kemestian.Dalam kajian sains,nyamuk betina terpaksa menghisap darah jika mahu meneruskan kelangsungan zuriatnya.Dan seharusnya kamu berterima kasih dan bersyukur kepada penciptanya,kerana nyamuk sikecil itu yang menghisap darah mu.Dan kamu terlupa apa terjadi andainya tiada keterperincian dalam penciptaan alam kehidupan ini...Contohnya nyamuk menghisap madu dan gajah menghisap darah..Aku kira kamu bukan lagi mendapat gatal-gatal,sebaliknya mati kekeringan kehilangan darah....Akhirnya demi kalangsungan hidup,salah satu darinya akan pupus.Kalau tak manusia,gajah yang pupus.Jadi jelas disini hukum alam itu telah disusun dengan sebaik-baiknya.

     Lihat lagi disekeliling kamu.Ah,ada beberapa ekor cicak disyiling rumah kamu.Kenapa harus cicak ini diciptakan merangkak kesana-kemari disyiling rumah kamu.Kan lebih elok jika cicak itu merayap sahaja didalam semak.Kamu terlupa lagi.Dikala malam ketika lampu terpasang,dan serangga-serangga gatal berterbangan,sicicaklah yang menangkapnya lalu dijadikan hidangan makan malam.Dan apabila najisnya berjatuhan kelantai,maka terpaksalah kamu membersihkannya.Setidak-tidaknya kamu peka kepada kebersihan rumah kamu.Rumah yang bertaburan dengan najis cicak jelas menunjukan bagaimana keperibadian tuan punya rumah.Dan kamu juga patut bersyukur kerana cicak yang merayap disyiling rumah kamu dan bukannya ular.Kalau ditakdirkan begitu rasanya kamu yang akan lari tinggal didalam belukar.

     Maafkan aku andainya kamu tidak mengerti apa yang aku maksudkan.Aku pun tidak berapa pasti kenapa cicak dan nyamuk yang aku jadikan bahan coretan aku kali ini.Cuma yang aku pasti sekarang ini aku hanya bertemankan nyamuk dan cicak ketika semua orang lain dirumah aku telah lena diulit mimpi.Jam pun telah menunjukan pukul 3.30 pagi.Ada lebih baik aku tamatkan coretan ini dan biarkan nyamuk dan cicak meneruskan kelangsungannya....

     

Friday, April 6, 2012

TIANG TALIPON ITU TAK PANDAI MENGUMPAT

     Suatu petang yang mendamaikan....Disebuah pondok menunggu bas....


Osman-Hai...Mano pulak dreba den tak sampai2 lae...?Janji potang semalam sampai....Ni dah dokek 3 ari tak sesampai..?Pitam ko apo..?Abih la projek den kono sapu kalau cam ni.Bueknyo saham naik melambung sari duo ni,maun rugi 5,6 juta den...Apo punyo drebalah...Gaji nak maha,kojo cam hampeh...Kereto den boli an yang baru.BMW 38 siri...Kalau dulu dio maleh,den taulah.Sobab den suruh dio pandu kereto lombu taya 2...Pitam...Pitam den cam ni ari2....


Arip-Pakcik...Apa yang pakcik bebelkan ni...?


Osman-Haa...Sapo..?Den ingek ekau tiang talipon tadi...Maaplah,den tak berapo nak perasan...


Arip-Saya tanya,apa yang pakcik bebelkan tadi...Macam ada masaalah besar je saya tengok..?


Osman-Masaalah kocik yo...Kobau den tah mano ilang...Den lopeh an 45 eko...Yang balik setongah eko yo...Tu yang buek den poning...


Arip-Oooo...Kerbau pakcik hilang...Pakcik dah cari ke belum..?


Osman-Den dah siap buek repot polis...Tapi polis tu suruh den tunggu kek rumah yo...Tak taulah den polis dah mulo buek operasi mengosan kobau den tu....Yang ekau sibuk2 tanyo den macam2 ni apo hal...?Ekau sapo..?Penyiasat persendirian ko..?Ko...perogol besiri...?


Arip-Nama saya Arip pakcik...Saya nak kepekan sekejap...Nak beli barang sikit.


Osman-Setakat nak boli barang,tak payah lah poi ko pokan...Dalam kendong den ni,macam2 ado...Apo barang yang ekau nak,cakap yo...Berus gigi,sabut kelapo,tin susu,rambut palsu,spana idup,mengkarung...Macam2 lae lah...


Arip-Bukan lah pakcik...Saya nak beli margerin....


Osman-Ooo...Margerin...Yang dalam tin tu ko...?Kalau yang tu eden ado...Nah ekau ambik satu....


Arip-Laaa pakcik ni...Ini sadin bukan margerin......


Osman-Tak samo ko..?


Arip-Tak samo lah pakcik...Dah tamat tarikh pula tu...Tak nak lah pakcik..


Osman-Ewah,ekau....Jua maha lak...Eden makan elok yo...tak do lak pitam ko,mengelupo ko,sawan ko...


Arip-Pakcik lain...


Osman-Apo yang lain,samo yo..Ekau makan nasik,den pun makan nasik...Tak tau la den kok ekau makan dodak ngan sekoi....


Arip-Malas la nak layan pakcik ni.Ntah apa2 merapu...macam.....


Osman-Macam apo...Macam apo..?Eden ni macam Zainal Abidin Raup pun ado...Macam Siti fairoz pun ado,macam-macam ada pun ado...Ekau raso macam apo..?


Arip-Macam bangang ye pakcik.....Hahahahaaaaaa


Osman-Hampeh kau...Meh sini nak den siek an mulut tu...mano ekau nak lari tu...Woi...Woi...


Arip-Hahahaaaa....Pakcik tak malu,pakai kasut sebelah lain mengaku macam Siti Fairoz...Hahahaaa


Osman-Tu lah deh kalau den bocakap ngan manusio....Manjang eden yang tak boto....Tu sobab den ghoma cakap ngan tiang talipon ko,tiang ampai kain ko...Tak maun nyo dio ngutuk den....


     Maka petang yang mendamaikan itu berlalu seperti petang2 sebelumnya.Po bondo den merepek neh.....?

Thursday, April 5, 2012

HARI-HARI MAU...


     Suatu hari Puan Ainon pergi berjumpa dengan doktor pakar disebuah klinik swasta.Ada sesuatu yang ingin diperkatakannya.

Puan ainon-"Dok,suami saya ada satu masaalah ketika ditempat tidur...."

Doktor-"Ceritakan kepada saya hal yang sebenar..."

Puan ainon-"Begini dok,kebelakangan ini suami saya kurang melayani saya ditempat tidur.Bila saya bertanya kenapa,katanya keletihan bekerja.Beliau akan tidur sampai kepagi.Langsung tak mempedulikan saya..Tetapi sebelum ini tak pula begitu...?

Doktor-"Saya masak sangat dengan masaalah sebegini...Puan jangan bimbang,saya akan bekalkan puan ubat untuk suami puan makan selama 3 hari dan puan akan lihat hasilnya pada hari ke 4..."

Puan ainon-"Terima kasih dok,harap masaalah suami saya yang sering keletihan itu akan hilang..."

     Puan Ainon pulang kerumah dengan semangat yang berkobar2.Dengan harapan keharmonian bilik tidurnya akan kembali berseri.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

     Selepas dua minggu Puan ainon datang kembali keklinik swasta untuk bertemu dengan doktor yang sama.

Doktor-"Saya pasti puan datang hari ini dengan membawa berita yang baik..Tentu masaalah suami puan telah dapat diselesaikan...?"

Puan ainon-"Terima kasih dok,,,dengan bantuan dok,masaalah suami saya telah dapat diselesaikan"

Doktor-"Sama-sama...."

Puan ainon-"Tetapi dok,kini timbul pula masaalah lain...."

Doktor-"Maksud puan..?"

Puan ainon-"Masaalahnya sekarang saya pulak yang tak dapat tidur asyik dikejutkan tengah2 malam....."

Doktor-"Pulak........"

Sunday, April 1, 2012

TERKENA BATANG HIDUNG SENDIRI


Berhati-hati dijalan raya.Pandu cermat jiwa selamat.
Namun bila hati dah kemaruk nak pergi beraya kat rumah
mak we pagi-pagi buta,sampai lupa nak senbahyang raya,
pemandu yang berhemahpun kadang-kadang boleh terkena.


Penantian itu satu penyeksaan.Yang bulat takkan datang
bergolek,yang pipih takkan datang melayang.Menanti sesuatu
yang tak pasti begitu menguji diri,umpama menunggu bulan
jatuh keriba.Jangan terlalu menguji diri,takut nanti bulan
tak datang bergolek,pelempang pula datang melayang.


Undang-undang untuk dipatuhi bukan untuk di
ingkari.Bukan nak mencabar peraturan namun apakan daya,
undang-undang dah 5 kali ambil tak pernah nak lulus.Nak
kata bebal,tahu pula bezakan yang mana polis yang mana
tali pinggang keledar.

Thursday, March 29, 2012

SEBERKAS KAYU API,SEBILAH PARANG DAN SEKOTAK MANCIS


     Ada seorang lelaki yang ingin sangat mengetahui erti kesabaran dan ketabahan.Telah banyak tempat beliau bermusafir,namun tidak seorang pun bijak pandai yang ditemuinya dapat menjelaskan erti kesabaran dan ketabahan dengan sejelas-jelasnya.Jawapan-jawapan yang diterimanya hanyalah berdasarkan logik akal dan tidak berkesan dihatinya.Sehinggalah pada suatu hari beliau singgah disebuah perkampungan yang begitu asing baginya.Tidak ada sebatang pokok pun yang hidup dikampung itu.Tidak ada rumput menghijau.Tidak ada ladang terbentang.Cuma kelihatan rumah-rumah usang yang yang telah ditelan zaman menunggu masa menyembah bumi.Debu kuning berterbangan disana-sini.Penduduknya hanyalah beberapa orang tua yang telah dimamah usia.Mereka kelihatan tercengang-cengang melihat kehadirannya seakan-akan melihat makhluk asing.Lalu beliau menghampiri seorang tua bertongkat dengan harapan untuk mendapatkan kepastian apa yang dilihatnya.

Musafir-"Sejahtera...Saya musafir dari barat.Bermusafir kesana-kemari mencari erti kesabaran dan ketabahan.Kalau tak keberatan ingin saya bertanya,kenapa begini keadaannya perkampungan ini.Tiada berpokok,tiada berumput.Kering kontang tanahnya,berdebu sentiasa..Apakah saya yang keliru lantaran terlalu kepenatan bermusafir...."

Orang tua-"Sejahtera atas kamu juga anak muda...Mata mu tidak tertipu.Apa yang kamu lihat itulah yang kamu alami.Kamu tidak keliru.Kamu tidak bermimpi.Sudah suratan hidup kami ditakdirkan begini.Hujan hanya datang sekali dalam setahun.Tadahannya hanya mampu untuk membasahkan tekak kami sekeluarga.Tidak berupaya untuk menyirami tanaman,pokok-pokok dan rerumput dipadang.Lantaran itulah semuanya pupus ditelan kemarau.Ramai pemuda dan pemudi yang berkudrat dikampung ini telah berhijrah ketempat lain yang subur.Tinggallah kami yang tidak berupaya untuk berhijrah menghabiskan sisa-sisa hidup kami disini dengan harapan suatu hari nanti keadaan akan berubah...."

Musafir-"Bertapa terharunya saya melihat penderitaan pak cik....Ternyata inilah kesabaran dan ketabahan yang saya cari selama ini.Ianya tidak dihati tetapi dihadapan mata saya...."

Orang tua-"Orang muda,jika apa yang kamu lihat ini kamu katakan kesabaran dan ketabahan itu tidak memadai bagi diri kamu.Sesungguhnya kesabaran dan ketabahan itu harus memberkas dihati kamu bukan dimata kamu..."

Musafir-"Harus bagaimana saya ingin mendapat kesabaran dan ketabahan yang memberkas dihati...?"

Orang tua-"Begini anak muda...Jika benar-benar kamu ingin mencari kesabaran dan ketabahan yang memberkas dihati,kamu teruskan perjalanan kamu kearah utara...Dengan izin tuhan kamu akan berjumpa tempat itu dan apa yang kamu hajati nanti...Terimalah sekotak mancis ini sebagai tanda persahabatan kita.Hanya ini yang saya ada."

Musafir-"Terima kasih,kalau begitu kata pak cik,saya amat teruja.Saya akan teruskan perjalanan keutara...Sejahtera pak cik.....Selamat tinggal."

Orang tua-"Sejahtera anak muda.Selamat jalan dan semoga berjaya...."

     Beliau meneruskan semula perjalanannya kearah utara dalam usaha untuk mencari erti sebenar kesabaran dan ketabahan.

---------------------------------------------------------------------------------------------

     Kini telah sebulan beliau bermusafir kearah utara.Bekalan makanan yang dibawa telah habis sehari yang lalu.Perutnya begitu lapar.Tekaknya begitu dahaga.Namun tempat yang dimaksudkan oleh orang tua itu masih juga belum ditemuinya.Sedang beliau termanggu-manggu dibawah teduhan,beliau terpandang seorang musafir sepertinya lalu dihadapannya.Lantas disapanya.

Musafir-"Sejahtera...Anda bermusafir saya pun bermusafir.Tempat dituju belum ditemui namun bekalan makanan kehabisan pula.Kalau tak keberatan mohon lah kiranya hulurkan barang sedikit makanan buat penyambung hayat..."

Musafir lalu-"Sejahtera atas kamu juga...Makanan yang ada tidaklah seberapa,hanya sebuku roti yang boleh dikongsi bersama..."

     Lantas si musafir lalu memberikan sebahagian daripada rotinya kepada beliau.Beliau menerimanya dengan hati yang begitu gembira.

Musafir-"Terima kasih wahai saudara.Hanya tuhan yang dapat membalas jasa saudara...."

Musafir lalu-"Sama-sama.Sebagai tanda persahabatan kita terimalah seberkas kayu  ini sebagai hadiah.Hanya ini yang dapat saya hadiahkan kerana saya seorang pencari kayu....Gunakanlah bila perlu sahabat ku.....Selamat tinggal.."

Musafir-"Baiklah saudara.Saya hargai pemberian saudara ini.Selamat jalan..."

     Beliau meneruskan kembali perjalanannya setelah menghabiskan roti pemberian si musafir lalu.

---------------------------------------------------------------------------------------------

     Kini telah dua hari beliau berjalan tanpa makan sambil memikul seberkas kayu yang diberi oleh si musafir lalu.Tiba-tiba beliau terlihat seorang musafir lalu dihadapannya.Lantas disapanya.

Musafir-"Sejahtera..Saya bermusafir,anda bermusafir.Tempat yang dituju masih jauh,makanan pula telah kehabisan.Kalau tak keberatan mohonlah kiranya hulurkan sedikit makanan buat penyambung hayat..."

Musafir lalu 2-"Sejahtera atas kamu juga.Makanan ku juga tidak seberapa.Hanya tinggal sekeping daging.Nah,ambil lah separuh agar kita tidak kelaparan..."

Musafir-"Terima kasih saudara.Hanya tuhan yang dapat membalas budi saudara...."

Musafir lalu 2-"Sama-sama...Sudilah kiranya menerima hadiah sebilah parang dari saya sebagai tanda persahabatan.Hanya ini yang saya ada kerana saya seorang tukang sembelih....Gunakanlah bila perlu wahai sahabatku.Selamat tinggal..."

Musafir-"Saya hargai pemberian saudara ini,selamat jalan...."

     Setelah habis memakan sebahagian daging itu,beliaupun meneruskan kembali perjalanannya kearah utara sambil memikul seberkas kayu dan sebilah parang.

---------------------------------------------------------------------------------------------

     Setelah sehari suntuk berjalan beliau begitu letih.Perutnya pun telah kelaparan kembali.Beberapa kali beliau hampir tersungkur lantaran beban yang dipikul juga agak berat.Lalu terfikir oleh beliau....

Musafir-"Ada lebih baik aku tinggalkan sahaja kayu ini.Ia dapat meringankan beban ku.Lagipun apa perlunya aku membawa kayu ini dalam usaha untuk mencari kesabaran dan ketabahan...?

     Lalu kayu itu ditinggalkan oleh beliau.Perjalanan diteruskan kembali.

---------------------------------------------------------------------------------------------

     Hari berikunya dilalui seperti hari semalam.Namun kelaparan dan keletihannya begitu terasa.Sudah tidak terkira berapa kali beliau tersungkur.Tiba-tiba beliau terfikir sesuatu....

Musafir-"Ada lebih baik aku buangkan sahaja parang ini.Dalam keadaan begini ia amat membebankan aku.Walaupun beratnya tak seberapa namun aku tidak mampu membawanya lagi....."

     Lalu parang itu pun ditinggalkannya.Yang ada padanya hanyalah sekotak mancis pemberian orang tua dikampung dahulu.Hanya itu yang mampu dibawanya.Beliau berharap akan berjumpa dengan tempat yang akan menunjukkan kepadanya kesabaran dan ketabahan yang memberkas dihati secepat yang mungkin.

---------------------------------------------------------------------------------------------

     Keesokannya beliau sudah tidak mampu untuk berjalan lagi.Lalu beliau duduk ditepi sebuah busut dipadang pasir yang tandus itu.Beliau merasakan sudah tidak mampu lagi untuk meneruskan perjalanan keutara.Kini beliau hanya mampu berdoa kalau-kalau ada musafir yang akan lalu dihadapannya.Dapatlah beliau nanti meminta barang sedikit makanan.

     Selang beberapa minit melintaslah seekor kambing dihadapannya.Dengan sedikit tenaga yang tinggal,beliau cuba menangkap kambing itu untuk dijadikan makanan.Usahanya berjaya kerana kambing itu pun tidak bermaya kerana telah tersesat dipadang pasir beberapa hari.Hatinya gembira bukan kepalang...

     Namun seketika kemudian beliau terfikir...

Musafir-"Masakan aku dapat memakan kambing ini....nak disembelih,parang telah kubuang...Nak dipanggang,kayu telah aku tinggalkan....Nak ku makan kambing ini hidup-hidup...Aku tak termampu.....Kalau lah aku ada sedikit ketabahan untuk membawa seberkas kayu dan sebilah parang...Oh tuhan ku...Aku begitu menyesal....Namun dengan penyesalan ini aku telah menemui kesabaran dan ketabahan yang aku cari selama ini...Dan ia telah memberkas dihati aku ketika ini....Kalaulah aku bersabar dan tabah dalam beberapa hari yang lalu aku mungkin tidak dapat mencari kesabaran dan ketabahan yang memberkas dihati.....Kerana kesabaran dan ketabahan yang memberkas dihati itu hanya akan ditemui setelah timbul penyesalan....................Hayat ku mungkin akan tamat disini namun aku bersyukur kerana aku telah menemui  tempat dimana kesabaran dan ketabahan yang memberkas dihati.....................Yang akan kubawa pergi bersama ku..........

     




Monday, March 19, 2012

AKU KAN SYAITAN DURJANA.....

     Pernah suatu ketika tiga sekawan yang kemabukan arak menceroboh sebuah rumah dengan niat untuk merompak.Namun setelah diselongkar tiada apa barang yang berharga didalam rumah itu.Tuan punya rumah seorang wanita tua beserta dua orang anak seorang perempuan dan seorang laki-laki sedang menggigil ketakutan dipenjuru rumah.Wanita tua itu tidak habis-habis merayu dan meminta agar mereka sekeluarga tidak diapa-apakan.Tiga sekawan yang kemabukan arak itu semakin berang setelah gagal mendapat apa yang mereka hajati.Lalu tiga sekawan itu mengikat wanita tua pada sebatang tiang rumah sambil mengancam akan membunoh kedua-dua anak wanita tua itu sekiranya wanita tua itu tidak menyerahkan barang-barang berharga yang dimiliki kepada mereka.Namun jawapan yang diberikan oleh wanita tua  tetap mengecewakan tiga sekawan yang kemabukan arak itu.Wanita tua itu memaklumkan yang dia tidak memiliki barang berharga.

Wanita tua-"Tolonglah lepaskan kami...Kami tak punya apa-apa barang berharga..Kami orang susah...Tolonglah kasihani kami sekeluarga..."

Pemuda 1-"Cis...Sia-sia sahaja aku pecah masuk kerumah engkau wahai orang tua kalau aku keluar tanpa membawa barang berharga....Baiklah kalau engkau enggan berkata dimana engkau simpan barang berharga itu aku akan bunoh anak lelaki engkau..."Lalu menarik anak lelaki wanita tua  sambil meletakkan sebilah parang keleher pemuda itu.

Wanita tua-"Tolonglah lepaskan kami....Janganlah apa-apakan anak aku..Aku betul-betul tak punya apa-apa...Lihatlah sekeliling engkau...Kami orang susah...Masakan kami ada menyimpan barang berharga..."

Pemuda 2-"Mungkin benar kata wanita tua itu dia tak punya barang berharga..."

Pemuda 3-"Apa yang harus kita lakukan sekarang...?Badan aku letih menyelongkar sebuah rumah namun hasilnya tiada..."

Pemuda 1-"Apa kata kita bunoh sahaja kesemua mereka...?Lagi pun mereka tidak membawa keuntungan kepada kita...."

Wanita tua terkejut mendengar kata-kata pemuda itu.

Wanita tua-"Kasihanilah kami...Janganlah bunoh kami bertiga...Aku sanggup buat apa sahaja kalau engkau lepaskan kami...Tolonglah....."

Pemuda 3-"Ha ha ha...Lihat...Wanita tua ini sanggup buat apa sahaja untuk kita...Apa kata kita bunoh dia dahulu kemudian anak-anaknya...?"

Pemuda 2-"Aku pasti wanita tua itu sanggup berkorban demi anak-anaknya..."

Pemuda 1-"Aku rasa itu tidak berapa menyeronokan...Apa kata kalau kita menonton sesuatu yang menghiburkan,lagipun kita tak rugi apa-apa pun...."

Pemuda 3-"Maksud kamu...?"

     Pemuda 1 lantas menarik anak lelaki wanita tua itu lalu menolaknya sehingga terjatuh diatas lantai.Kemudian pemuda 1 mengeluarkan sebotol arak dari dalam poket seluarnya lalu berkata.

Pemuda 1-"Aku tahu wanita tua itu sanggup berkorban apa sahaja demi keselamatan anak-anaknya.Tetapi adakah anak-anaknya sanggup berkorban demi ibunya...?Wahai anak wanita tua,aku bagi engkau tiga pilihan,kalau engkau pilih salah satu daripadanya,nyawa ibu engkau akan selamat.Pertama,engkau hanya perlu meminum arak ini sehingga mabuk.Kedua engkau perkosa adik perempuan enkau dihadapan kami semua.Dan ketiga bunoh sahaja ibu engkau jadi nyawa engkau dan maruah adik engkau akan selamat.....Bagaimana...?"

Anak lelaki-"Sungguh aku tidak mampu untuk melakukan salah satu daripadanya...Kesemuanya dilaknat Allah...Dosanya amat besar...Tolonglah lepaskan kami......"

Pemuda 1-"Ha ha ha....Betul tak apa aku kata...Anak wanita itu tidak akan mampu untuk berkorban demi ibunya......Sedangkan ibunya sanggup berkorban apa sahaja demi nyawa anaknya....."

Pemuda 3-"Kalau engkau tidak mampu untuk membuat pilihan,Biar aku sahaja yang memperkosa adik engkau....Ha ha ha....."

Pemuda 2-"Aku pula akan bunoh ibunya dihadapan matanya sendiri...Ha ha ha..."

Pemuda 1-"Bagaimana..?Aku bagi engkau satu lagi peluang untuk memilih salah satu dari tiga perkara tersebut....Kalau engkau tak mampu juga,adik engkau akan menjadi mangsa pertama kami...Ha ha ha..."

Anak lelaki-"Baiklah...Bagi aku masa berfikir sebentar....Fikiran aku buntu..."

Pemuda 1-"Cepat,sebelum kami bertukar fikiran...."

  Setelah difikir dan difikir,akhirnya anak lelaki itu membuat kesimpulan.Membunoh ibunya begitu besar dosanya.Memperkosa adiknya sendiri,besar juga dosanya,namun meminum arak sehingga mabuk,tetap berdosa dan amalannya tidak akan diterima tuhan untuk setiap titik yang dia minum,tetapi nyawa ibu dan maruah adiknya akan selamat.Nanti dia akan bertaubat...Lalu itulah yang dapat difikirkannya dalam waktu yang terdesak itu...

Anak lelaki-"Baiklah,ini pilihan aku.Aku akan pilih untuk meminum arak sehingga mabuk....Dengan syarat engkau akan lepaskan  ibu dan adik aku...."

Pemuda 1-"Aku setuju.Nah ambil arak ini dan minum sehingga ketitisan yang terakhir....."

    Lalu anak lelaki itu mencapai botol arak dari pemuda 1 dan terus meminumnya sehingga habis...Selang beberapa minit,anak lelaki itu mula berasa loya dan mabuk.Kepalanya berdenyut-denyut.Nafasnya tak keruan.Terasa dirinya diawang-awangan.Jiwanya memberontak.Dia terpandang adik perempuannya.Secara mendadak nafsunya meningkat.Lalu diperkosa adiknya dihadapan ibunya sendiri.Otaknya tidak dapat membuat pertimbangan lagi lalu nafsu menguasai diri.Melihatkan tingkah laku anak lelakinya yang tidak ubah seperti haiwan ,si ibu menangis sambil merayu kepada sianak agar memberhentikan perbuatan terkutuk itu....Namun sianak pula yang naik berang bila ibunya asyik merayu-rayu disaat dia melempiaskan nafsunya lalu diambilnya parang dari tangan pemuda 2 dan ditusuknya keperut ibunya berkali-kali sehingga ibunya tidak bernyawa lagi.Kemudian anak lelaki itu menyambung semula perbuatan terkutuknya sehingga selesai.Kemudian dia yang dalam keletihan terus tertidur.Manakala siadik perempuan yang tak sanggup menanggung malu,mengambil parang diperut ibunya lalu ditosokkan keperutnya sendiri dan rebah tidak bernyawa.

Pemuda 2-"Ha ha ha....Cadangan engkau memang hebat...Lihatlah hasilnya.Kita tak perlu mengotorkan tangan dengan darah mereka....."

Pemuda 1-"Ha ha ha....Engkau takkan tak kenal aku siapa...?Aku kan syaitan durjana......"

Pemuda 3-"Mudah sungguh untuk menyesatkan manusia.....Ha ha ha...."

     Renung-renungkanlah wahai sahabat ku...Arak itu begitu besar pengaruhnya kepada manusia.Kerana arak itu adalah ibu segala kejahatan dan maksiat.