Friday, April 6, 2012

TIANG TALIPON ITU TAK PANDAI MENGUMPAT

     Suatu petang yang mendamaikan....Disebuah pondok menunggu bas....


Osman-Hai...Mano pulak dreba den tak sampai2 lae...?Janji potang semalam sampai....Ni dah dokek 3 ari tak sesampai..?Pitam ko apo..?Abih la projek den kono sapu kalau cam ni.Bueknyo saham naik melambung sari duo ni,maun rugi 5,6 juta den...Apo punyo drebalah...Gaji nak maha,kojo cam hampeh...Kereto den boli an yang baru.BMW 38 siri...Kalau dulu dio maleh,den taulah.Sobab den suruh dio pandu kereto lombu taya 2...Pitam...Pitam den cam ni ari2....


Arip-Pakcik...Apa yang pakcik bebelkan ni...?


Osman-Haa...Sapo..?Den ingek ekau tiang talipon tadi...Maaplah,den tak berapo nak perasan...


Arip-Saya tanya,apa yang pakcik bebelkan tadi...Macam ada masaalah besar je saya tengok..?


Osman-Masaalah kocik yo...Kobau den tah mano ilang...Den lopeh an 45 eko...Yang balik setongah eko yo...Tu yang buek den poning...


Arip-Oooo...Kerbau pakcik hilang...Pakcik dah cari ke belum..?


Osman-Den dah siap buek repot polis...Tapi polis tu suruh den tunggu kek rumah yo...Tak taulah den polis dah mulo buek operasi mengosan kobau den tu....Yang ekau sibuk2 tanyo den macam2 ni apo hal...?Ekau sapo..?Penyiasat persendirian ko..?Ko...perogol besiri...?


Arip-Nama saya Arip pakcik...Saya nak kepekan sekejap...Nak beli barang sikit.


Osman-Setakat nak boli barang,tak payah lah poi ko pokan...Dalam kendong den ni,macam2 ado...Apo barang yang ekau nak,cakap yo...Berus gigi,sabut kelapo,tin susu,rambut palsu,spana idup,mengkarung...Macam2 lae lah...


Arip-Bukan lah pakcik...Saya nak beli margerin....


Osman-Ooo...Margerin...Yang dalam tin tu ko...?Kalau yang tu eden ado...Nah ekau ambik satu....


Arip-Laaa pakcik ni...Ini sadin bukan margerin......


Osman-Tak samo ko..?


Arip-Tak samo lah pakcik...Dah tamat tarikh pula tu...Tak nak lah pakcik..


Osman-Ewah,ekau....Jua maha lak...Eden makan elok yo...tak do lak pitam ko,mengelupo ko,sawan ko...


Arip-Pakcik lain...


Osman-Apo yang lain,samo yo..Ekau makan nasik,den pun makan nasik...Tak tau la den kok ekau makan dodak ngan sekoi....


Arip-Malas la nak layan pakcik ni.Ntah apa2 merapu...macam.....


Osman-Macam apo...Macam apo..?Eden ni macam Zainal Abidin Raup pun ado...Macam Siti fairoz pun ado,macam-macam ada pun ado...Ekau raso macam apo..?


Arip-Macam bangang ye pakcik.....Hahahahaaaaaa


Osman-Hampeh kau...Meh sini nak den siek an mulut tu...mano ekau nak lari tu...Woi...Woi...


Arip-Hahahaaaa....Pakcik tak malu,pakai kasut sebelah lain mengaku macam Siti Fairoz...Hahahaaa


Osman-Tu lah deh kalau den bocakap ngan manusio....Manjang eden yang tak boto....Tu sobab den ghoma cakap ngan tiang talipon ko,tiang ampai kain ko...Tak maun nyo dio ngutuk den....


     Maka petang yang mendamaikan itu berlalu seperti petang2 sebelumnya.Po bondo den merepek neh.....?

Thursday, April 5, 2012

HARI-HARI MAU...


     Suatu hari Puan Ainon pergi berjumpa dengan doktor pakar disebuah klinik swasta.Ada sesuatu yang ingin diperkatakannya.

Puan ainon-"Dok,suami saya ada satu masaalah ketika ditempat tidur...."

Doktor-"Ceritakan kepada saya hal yang sebenar..."

Puan ainon-"Begini dok,kebelakangan ini suami saya kurang melayani saya ditempat tidur.Bila saya bertanya kenapa,katanya keletihan bekerja.Beliau akan tidur sampai kepagi.Langsung tak mempedulikan saya..Tetapi sebelum ini tak pula begitu...?

Doktor-"Saya masak sangat dengan masaalah sebegini...Puan jangan bimbang,saya akan bekalkan puan ubat untuk suami puan makan selama 3 hari dan puan akan lihat hasilnya pada hari ke 4..."

Puan ainon-"Terima kasih dok,harap masaalah suami saya yang sering keletihan itu akan hilang..."

     Puan Ainon pulang kerumah dengan semangat yang berkobar2.Dengan harapan keharmonian bilik tidurnya akan kembali berseri.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

     Selepas dua minggu Puan ainon datang kembali keklinik swasta untuk bertemu dengan doktor yang sama.

Doktor-"Saya pasti puan datang hari ini dengan membawa berita yang baik..Tentu masaalah suami puan telah dapat diselesaikan...?"

Puan ainon-"Terima kasih dok,,,dengan bantuan dok,masaalah suami saya telah dapat diselesaikan"

Doktor-"Sama-sama...."

Puan ainon-"Tetapi dok,kini timbul pula masaalah lain...."

Doktor-"Maksud puan..?"

Puan ainon-"Masaalahnya sekarang saya pulak yang tak dapat tidur asyik dikejutkan tengah2 malam....."

Doktor-"Pulak........"

Sunday, April 1, 2012

TERKENA BATANG HIDUNG SENDIRI


Berhati-hati dijalan raya.Pandu cermat jiwa selamat.
Namun bila hati dah kemaruk nak pergi beraya kat rumah
mak we pagi-pagi buta,sampai lupa nak senbahyang raya,
pemandu yang berhemahpun kadang-kadang boleh terkena.


Penantian itu satu penyeksaan.Yang bulat takkan datang
bergolek,yang pipih takkan datang melayang.Menanti sesuatu
yang tak pasti begitu menguji diri,umpama menunggu bulan
jatuh keriba.Jangan terlalu menguji diri,takut nanti bulan
tak datang bergolek,pelempang pula datang melayang.


Undang-undang untuk dipatuhi bukan untuk di
ingkari.Bukan nak mencabar peraturan namun apakan daya,
undang-undang dah 5 kali ambil tak pernah nak lulus.Nak
kata bebal,tahu pula bezakan yang mana polis yang mana
tali pinggang keledar.