Friday, September 13, 2013

DARI SEORANG USTAZAH-BERCINTA SEBELUM BERNIKAH

Kisah ini disampaikan oleh seorang ustazah.Kebenarannya tak dapat disangkal.Penilaian dengan otak yang terbuka dialu2kan.

Islam mengesyorkan bercinta selepas nikah.Kenapa bercinta selepas bernikah?Kenapa tak bercinta dahulu sebelum bernikah.Kan lebih seronok kalau bercinta sebelum bernikah.Dapat juga mengenal hati budi pasangan.Lagi pun kita boleh bercinta mengikut lunas2 islam.Tak pegang2 tangan,tak berdua2an,tidak mengikut nafsu,dan sebagainya....Namun ,lumrah kita yang ditakdirkan menjadi seorang manusia yang lemah,Sebaik2 manapun kita,maka seberat2 itulah juga dugaannya,,.Ok,ikuti bicara dibawah ini antara sepasang kekasih yang sedang bercinta sebelum bernikah.Mereka ada pelajar jurusan agama di salah sebuah pusat pengajian tinggi swasta di negara kita,,,,

Lokasi-Di kantin.2 pelajar,bukan nama sebenar yang telah hampir 4 bulan belajar ditempat dan jurusan yang sama terserempak di kantin.Azam,yang telah terpikat dengan keperibadian Azi yang sentiasa tersenyum dan pandai mengaji Al Quran,telah menegur Azi yang kebetulan sedang beratur untuk sama2 membeli makanan di kantin.

Kata hati Azam-Inilah masa yang engkau tunggu selama ini..Cepat,ini peluang engkau untuk berkenalan dengannya.

Azam-"Assalammualaikum saudari.."

Azi-"Waalaikumsalam,"

Azam-"Saudari nak beli makanan ke..?Saya pun sama.."

Azi-"Ya,,Saya kalau tak makan,nanti perut saya sakit,saya ada gastrik..."

Bisikan ditelinga Azam-Bagus,,Dia telah membuka ruang buat engkau untuk mengenalinya dengan lebih dekat lagi...Teruskan,cuba ajaknya makan bersama dengan engkau.

Azam-"Oh,,Saudari ada gastrik..Bahaya tu kalau tak makan..Perut tak boleh kosong.Tak cuba berubat ke saudari..?"

Azi-"Tahu,,memang bahaya..Dah macam2 cara saya berubat tak baik2 jugak...Pantang saya terlewat makan,pasti gastrik akan datang..."

Bisikan ditelinga Azam-Bagus,inilah masanya..

Azam-"Saya ada satu petua untuk menghilangkan gastrik.Nenek saya yang ajar..Kalau saudari nak,saya boleh ajarkan...Mudah sahaja..."

Bisikan ditelinga Azi-Ini peluang baik,dah lama engkau menderita sakit gastrik,kenapa tak cuba bertanya apa petua tersebut.tentu engkau ingin baik kan...

Azi-"Boleh juga....bagaimana caranya..Boleh ajar saya tak..?"

Bisikan ditelinga Azam-Nampaknya dia dah mula menyukai engkau.Bukankah engkau sudah lama ingin berkenalan dengannya?Jangan bazirkan masa bersembang disini.Kenapa tak ajak dia makan bersama sambil bersembang.Bukan salah pun.Dikhlayak ramai..

Azam-"Apa kata kita berbual masa makan nanti,kat sini tak selesa nak berbual,lagi pun bising sangat.Jom kita beli makanan dahulu,nanti saya ceritakan kat meja makan..."

Azi-"Ok,boleh jugak tu..Jom.."

Itu hanyalah pertemuan biasa yang dirasakan tiada apa2 makna,namun dalam sedar dan tidak,kita seperti telah mendapat satu dorongan untuk mendapatkan sesuatu-Hanya Allah Yang maha Mengetahui.

Masa berlalu ,dari bersabat menjadi kekasih.Datang sayang timbul rindu.Namun percintaan itu dibatasi dan berlandaskan ajaran islam.Maklumlah masing2 belajar dalam jurusan agama.Masing2 tau batas pergaulan.Dalam tempoh perkenalan itu mereka hanya berhubung melalui sms sahaja.maklumlah kesibukan belajar membataskan perhubungan mereka.

Namun tanpa disedari dalam setiap sms yang dikirim terselit rahsia disebalik kata2.Adat remaja bercinta.Tak dapat lari dari godaan nafsu,walaupun masih mampu membendungya dari ketara.

Sms pertama-

-"salam,awak..Awak apa khabar?"

-"Salam juga,saya baik.."

-"Awak dah makan..?"Dalam hati,alangkah baiknya kalau dia ajak aku keluar makan bersama.

-"Belum awak,lewat sikit kot.."

Bisikan ditelinga Azi-Dia tunggu engkau pelawa makan tu.Tu sebab dia tanya engkau dah makan ke belum.

-"Jangan lewat tau,nanti kena gastrik balik.."

-"Ok.thanks awak,nanti saya makan awal sikit.."

-"Ok awak,"

Pagi ahad.Beberapa hari kemudian.

Sms kedua-

-"Salam awak,buat apa tu?"

-"Salam,baru lepas mandi.."

-"Saya mengganggu ke awak.."Dalam hati baju apalah dia pakai agaknya.Entah2 berkemban je..

-"Tak lah,saya free,,hari ni nak kemas bilik je"

-"Saya pun free gak,tak tau nak buat apa."Dalam hati,kalau ajak keluar best jugak ni...

-"Awak,jom saya belanja awak makan..."Dalam hati,boleh lah,boleh lah...

-"Erm,ok..pukul 12,saya tunggu awak kat plaza m."Dalam hati,ok gak sekali sekala keluar makan.kadang2 cemburu jugak tengok member berkepit..Bukan buat apa2 pun,makan je..

-"ok,saya datang nanti.."

Bisikan ditelinga Azam-Nah,apalagi...dia dah pun bersetuju untuk keluar bersama.Apa kata selepas makan engkau ajak dia berjalan2 sekitar kota atau pun taman....

Pertemuan pun berlangsung.mereka makan bersama di sebuah gerai makanan segera.Keadaan tempat duduk yang berasingan oleh sekatan2 tembok membuatkan keadaan mereka agak pribadi dan selesa berdua.Berbagai kisah diceritakan.berbagai berita didebatkan sehingga terlupa waktu zuhor dah berlalu.

Bisikan ditelinga Azam-Engkau bukan selalu dapat keluar bersama.Apa kata engkau habiskan sedikit masa bersama dia.lagi pun masa zuhor itu panjang.balik nanti engkau boleh sembahyang.

Dihati Azam-Betul jugak,bukan selalu,apa salahnya.lagi pun Azi buat tak kisah je.Mungkin dia pun sama macam aku.Ni lah masa untuk menghilangkan kerinduan.

Bila semakin mesra,sedikit demi sedikit sempadan dan batasan berkurangan.Tak perlu disangkal,itulah adat bercinta.Kemesraan yang terjalin membuatkan keduanya semakin terbuka.Semakin banyak bab2 peribadi diceritakan.hinggalah akhirnya menimbulkan bibit2 ghairah dihati keduanya.Bisikan2 yang datang ketelinga masing2 semuanya mendorong dengan sokongan yang bernas.Semua perkara yang dilakukan dibisikan dengan alasan2 yang kukuh.

Sehebat manapun agama seseorang yang bergelar remaja,kebanyakannya akan tewas di pertengahan jalan.Semuanya angkara bisikan2 ditelinga yang tak dapat disangkal oleh hati.Maka mereka akan hanyut dialam khayalan.Alam keindahan dalam percintaan sebelum bernikah.Tak kira lelaki atau perempuan,tak boleh lari dari nafsu.Walaupun tak terbuat oleh perbuatan,akan terbit juga niat dihati...Dan andainya tak terkawal lagi pasti akan tertewas juga,semuanya demi kekasih,sanggup berkorban apa sahaja..Inilah bahayanya berjanji sehidup semati sebelum bernikah.Kerana janji2 kita itu akan dibisikan dengan seribu keindahan dan kenikmatan.Namun selepas bernikah,semua itu hanyalah satu impian yang tak pasti..Bahtera yang dilayar tak sampai ke destinasi.Banyak yang karam di lautan gelora..Akhirnya berlaku penceraian.Percintaan yang bagai nak rak satu masa dahulu hanyalah sebagai satu pemuas nafsu.

Begitu juga Azam dan Azi,walaupun mereka dibekalkan dengan bekalan agama yang banyak,namun bisikan2 halus ditelinga tak dapat ditangkis.Walaupun mereka dapat menjaga adap pergaulan,namun mereka gagal mengawal tutur kata dan niat dihati masing2.Akhirnya sms yang dihantar kedua2nya semakin tak terkawal.walaupun ayatnya baik,namun niatnya tak seelok mana...

Sms ketiga-

-"Salam awak.Awak tak rindu saya ke.."

-"Salam,rindu awak gak..Dah mandi ke belom?"Dalam hati,kalau dapat tengok awak mandi kan seronok...

-"Dah awak,saya free,jom kita keluar.."Dalam hati,kalau hari2 dapat keluar berdua lagi baik.

-"Jom,saya tunggu kat plaza t.."Dalam hati makin berani,kalau dia nak datang rumah aku lagi baik...

Bisikan ditelinga Azam-tak apa,esok2 engkau ajaklah datang kerumah engkau.lagi pun jimat belanja.Boleh masak sendiri...Bukan buat benda tak elok pun....

-"Jom.."

Pembohong kalau kita tak ada berniat apa2 setiap kali kita berkata..Walaupun kita masih mampu mengawal perbuatan,namun keinginan hati untuk meneroka sesuatu yang baru adalah amat kuat.Dan berani aku katakan disini kita lebih sering berkhayal dan berangan dengan pasangan masing2 semasa dialam percintaan sebelum bernikah..

Dan sesuatu yang ingin aku peringatkan disini,ketahuilah wahai rakan2 yang sedang hangat bercinta,bahawasanya apabila engkau bercinta dengan pasangan masing2,maka akan ada wakil ketiga yang engkau tak sedari mengiringi percintaan engkau setiap hari.Dia tetap bersama engkau walaupun engkau berada dikhalayak ramai.dan dia akan mengikuti engkau dengan penuh kesabaran.Kesabaran yang tak terdapat pada kita.Kesabaran mereka akan berbaloi jikalau kita terbabas akhirnya.Dan mereka akan tersenyum sambil berkata,

"Aku tidak pernah tidur untuk menyesatkan kamu,sedangkan kamu asyik tidur(dengan khayalan kamu)sehingga tersesat.."

Kisah Azam dan Azi adalah secebis kisah yang terdapat didalam kehidupan kita dewasa ini.Kemesraan itu sedikit sebanyak akan melalaikan kita.Sehebat mana pun kita,kita tetap insan yang lemah.insan yang mudah digoda oleh hawa dan nafsu.

Ingin aku simpulkan disini,andai engkau bercinta selepas bernikah,sudah pasti segala janji2 yang dipatri akan dibawa selamanya dengan ikatan yang sah.namun sebaliknya janji2 yang dipatri sebelum bernikah tiada apa2 yang akan menyokongya.Dan berwaspadalah dengan godaan iblis dan syaitan.Mereka begitu bersabar dengan engkau hingga akhirnya engkau tertewas.Dan percintaan sebelum bernikah tak lebih dari cinta yang bernafsu dan menggoda....

Maaf dari aku,andai aku ada kesilapan..yang baik datangnya dari Allah,amin.

Monday, September 9, 2013

HONDA BURUK,AIR PANCUT DAN 2 EKOR BURUNG




Melanguk kat stesen bas....Panas nak mampos...Peluh meleleh satu badan..Kalau bukan kerana moto buruk aku buat hal,upah pun tak sanggup aku nak melanguk kat sini...Tengok air pancut kat taman depan tu,,rasa2 aku nak terjun je..Tapi nanti aku di cop gila pulak...Mat bangla pun tak buat perangai macam tu....Tengok kiri,tengok kanan,,ada dua ekor burung bertenggek kat atas batu sebelah air pancut.Seekor betina dan seekor jantan.Aku tengok jam tangan,,ermmm,,pukul 2;30 petang..Panas...mang patut pun burung dua ekor tu bertenggek kat atas batu sebelah air pancut..Asyik sungguh burung dua ekor tu..Bertenggek rapat2 sambil melaga2kan kepala sesama sendiri.Sesekali burung dua ekor tu mengepak2kan kepaknya...Seronok sangat agaknya dapat berdua2an bertenggek ditepi air pancut..

Aku alihklan pandangan kearah bas yang baru berhenti..Berpusu2 orang turun dari bas.Kecik ada besar ada.Tua ada muda ada.Lelaki ada pompuan ada...masing2 sibuk dengan arah tujuan masing2.Cuma aku seorang yang sibuk melihat perangai mereka.Dalam ramai2 yang turun dari bas itu,tidak seorang pun yang mengendahkan 2 ekor burung yang bertenggek di tepi air pancut.Apakah mereka tidak nampak?Atau pun mereka sengaja buat tak nampak?Mungkin dah biasa kot melihat 2 ekor burung ni bertenggek.Tak tau lah aku...

Aku alih pandangan semula kearah 2 ekor burung tu.Dah lesap...Cepat pulak mereka terbang.mencari makanan,mungkin dah kelaparan kot?Agaknya lah....Lantak koranglah,jangan mintak duit kat aku sudahlah...Aku pun tengah kering neh..Cuma yang aku sedih burung 2 ekor tu berbangsa melayu,pastinya beragama islam dan pastinya mak bapak diorang pun melayu dan beragama islam jugak.Melayu memang hebat,tengah hari panas pun boleh buat projek...Tak hirau orang kiri kanan...

Aku...?Aku pun hebat jugak...dah hampir 3 jam aku melangok kat sini menunggu bas yang tak kunjung tiba...Ni semua gara2 moto buruk aku meragam..Sakit perut agaknya,,maklumlah harga minyak dah naik 20 sen..Mau tak sakit perut asyik minum minyak petrol dalam botol meneral kat kedai runcit...Hua hua hua...

NO REST N NOTHING

Nak tahu hebat tak hebat orang melayu dulu2..?Baca kisah ni..Suatu masa dahulu ketika era penjajahan British di Tanah Melayu.Kejadian berlaku didalam sebuah kebun getah di Daerah Jelebu,Negeri Sembilan kepunyaan orang melayu yang bernama Ramli.

Pada suatu pagi seperti biasa Ramli akan kekebun getahnya dihujung kampung untuk menoreh getah.Kebunnya seluas 7 ekar.Ketika Ramli tekun menoreh getah tiba2 datanglah seorang pegawai British bernama Tuan Okod,yang baru kali pertama menjejakkan kaki ke Tanah Melayu.Lalu pegawai itu memerhatikan perbuatan Ramli. Setelah agak lama memerhatikan perbuatan Ramli menoreh dari satu pokok ke satu pokok,Pegawai itu pun bertanya kepada Ramli dengan gaya bahasa melayu yang tak berapa nak jelas.

Tuan Okod-"Bole shaya tau ape yeng kehmu buat..?"

Ramli yang tak berapa pandai berbahasa inggeris faham sikit2 gaya bahasa melayu Tuan Okod lalu menjawab,

Ramli-"Noreh tuan..."

Tuan Okod-"What...? No rest...?"

Sambil menggaru2kan kepalanya,Tuan Okod berasa begitu keliru.Kenapa orang ini begitu rajin sehinggakan soalan darinya pun tak sempat nak dijawab.Sebaliknya hanya menjawab yang dia" no rest..."maksudnya tiada masa untuk berihat,apakan lagi untuk menjawab soalan darinya....Lalu Tuan Okod mengambil keputusan untuk tidak menanyakan soalan lagi.

Sambil tersenyum simpul,Ramli meneruskan kerjanya....

Esoknya Tuan Okod datang lagi ke kebun Ramli pada masa yang sama.Dia ingin melihat adakah Ramli Masih bekerja dan masih belum berihat.Di lihatnya Ramli sedang berjalan dari satu pokok kesatu pokok sambil membawa baldi.

Tuan Okod-"Shaya lihat kehmu begitu shibuk.Shemalem Kehmu no rest,ini hari pun kehmu masih no rest lagi..?"

Ramli-"Tak tuan,nating...."

Ramli menjawab seakan2 Tuan Okod faham akan apa yang dilakukannya.Sedangkan Tuan Okod tidak tahu apa2 pun..

Dalam loghat negeri sembilan 'nating' bermaksud mengangkat atau mengambil sesuatu.Bersesuaian dengan kerja Ramli yang sedang mengambil getah sekerap dari pokok ke sepokok...

Tuan Okod-"Shemalam kehmu 'no rest'...harri ini kehmu kata 'nothing'...Kehmu memang hebat.Oreng melayu hebat...."

Tuan Okod begitu kagum dengan semangat dan kerajinan orang melayu yang pertama kali dikenalinya...Semalam bila ditanya,mereka kata no rest(tak berihat)..hari ini bila ditanya lagi mereka kata nothing(tiada apa-apa) sedangkan mereka sedang membuat kerja yang berat.....

Seminggu kemudian Tuan Okod tersenyum sendirian....

Sunday, September 8, 2013

SELAMAT JALAN ROMEO-NASIB BAIK ENGKAU KIM

Hari minggu adalah hari yang amat membosankan bagi orang seperti aku kalau asyik terperap dalam bilik dari pagi sampai ke malam dan dari  malam sampai ke pagi balik.Jadi aku atur langkah menuju ke kota raya.Aku belum fikir mana tempat nak aku tuju hari ni.Apa2 hal pun,gerak dulu,dalam kereta boleh difikirkan.

Namun dah hampir sampai ke kota raya,otak aku masih belum dapat membuat sebarang kesimpulan muktamat,kemana harus aku berlabuh.Akhirnya aku berhenti dihadapan sebuah kedai menjual barangan logam.Bukan niat aku nak kesana,cuma disitu je ada parking yang kosong.Aku melangkah keluar tanpa tujuan.Pusing punya pusing aku terpandang sebuah kedai menjual dvd.Ok,cantik,aku akan kesana.Bukan untuk membeli dvd,tetapi untuk berjumpa seseorang.

Pintu kedai aku tolak.Melangkah masuk sambil mata aku liar memandang kekiri dan kanan.Tak nampak pulak budak ni ke dia tak bekerja hari ni.Aku membuat tekaan selepas apa yang aku cari tidak ketemui.Aku ambil keputusan untuk keluar.Sebaik sahaja aku berpusing mengadap kepintu terdengar satu suara  pelat berbahasa melayu memanggil nama aku..

"Rom..Rom..Itu awak ka..?Wa ada sini lah.."

"La,,aku ingat engkau tak ada tadi,aku nak blah je..."

"Ada,,wa sibuk sikit sana belakang..Lama tak nampak awak,awak sibuk ka..?"

"Aku macam biasa je,sibuk ke tak sibuk sama je...Jom,aku belanja engkau makan,lagi pun lama dah kita tak sembang2..."

"Boleh,jom,lagi pun sekarang time makan ma... saya belanja.."

Kami keluar dari kedai dvd bersama.Kedai makan tak jauh dari situ,jadi tak perlu naik kereta.Lagi pun aku bukan jenis yang suka pilih memilih tempat makan,asalkan halal dan bersih,cukup..Ops,lupa pulak aku nak perkenalkan kat korang siapa budak cina bersama dengan aku sekarang.Namanya Kim,asal Seremban,ni duk kat kota dah 3 tahun..Kerja biasa je,sebab spm lingkup.Tapi aku respek dengan budak2 cina sebab diorang gigih mencari rezki biar pun masih muda dan berjauhan dengan keluarga.

Aku kenal dengan Kim semasa beratur untuk membeli tiket bas di terminal bas Seremban.Kim beratur dihadapan aku.Hari tu pulak punya lah ramai yang beratur untuk ke kota.Masing2 berasak asak untuk mendapatkan tiket.Termasuk lah aku dan Kim.Bukan niat aku nak mengorat Kim,lebih2 lagi dalam keadaan hiruk pikuk di kaunter tiket.Namun disebabkan badan Kim yang kecil membuatkan dia susah untuk berebut.Sering kali Kim ditolak kekiri dan kekanan,sampai aku naik kesian pulak.Lalu aku menawarkan diri untuk membelikan tiket bas buat Kim.Mungkin merasakan yang dirinya dah naik penyek dihimpit kedepan ,kebelakang,Kim terus bersetuju bila aku tawarkan diri membantunya walau pun Kim tak mengenali aku.Kim hulurkan duit,tapi aku tolak,aku katakan kepadanya,biar aku beli dulu,nanti baru bayar bila dapat tiket.Lalu aku suruh Kim tunggu di bangku simen bersebelahan kedai majalah.

Setelah tiket berjaya aku beli,lalu aku menuju kearah Kim yang masih menunggu.Kesian betul aku tengok amoy cina ni dengan beg besar mengalahkan orang nak pergi ke Mekah.Tiket aku berikan dan disambut oleh Kim sambil menghulurkan pula duit bayaran tiket.Namun aku tolak.Aku katakan padanya aku belanja.Kim mengucapkan terima kasih sambil bertanya tujuan aku nak kemana.Aku katakan kepadanya yang aku hanya membelikan tiket untuk kawan aku.Jadi apa salahnya aku belikan sekali tiket untuk Kim.Kim mengangguk lalu memperkenalkan dirinya dan tujuan dia hendak ke kota.Aku hanya tersenyum dan kemudian meminta diri untuk beredar.

Kami berpisah disitu.Aku melangkah pergi.Bagi aku itu hanyalah pertemuan biasa yang tak membawa apa2 makna  kepada aku.Kim aku lupakan,hinggalah pada awal tahun yang lalu aku terserempak dengannya di dalam sebuah kedai dvd.Mulanya aku tak perasan,namun sebaik sahaja aku terdengar pelat kata2nya melayan pelanggan,minda aku pantas merungkaikan memory data didalam otak.Aku yakin,pasti budak cina di terminal bas dulu..Tambah pulak dengan susuk tubuhnya yang kecil molek,aku pasti sangat.Lalu aku beranikan diri bertanya kepadanya.Bagi aku tak rugi apa pun kalau tersalah orang,Bukan kena bayar pun.

Dan seperti aku,dia pun ingat2 lupa..namun yang pasti dia adalah Kim.Kami bersembang panjang.Disitu lah bermula perhubungan aku dengan Kim sampai sekarang.

"Awak,awak mahu makan apa...?Saya order..."Lamunan aku terhenti.Pertanyaan Kim belum aku jawap.Aku masih terpingga2..

"Apa...?"Balas aku semula..

"Awak mahu makan apa...Saya pergi order..Awak ingat sapa..Ingat amoy ka..?Kesitu pulak pergimya amoy ni..

"Nasi ayam,sos tiram lebih.."

Aku biarkan Kim memesan makanan.Aku lihat ada dua tiga bijik mata yang asyik memerhatikan aku dan Kim..Pelik sangat ke aku ni..?Tak pernah tengok orang melayu kawan dengan amoy cina ke..?Jeles kot,maklumlah,Kim putih melepak,rambut ikal mayang,comel dan kiut.Dia orang ingat Kim tu awek aku kot...Bodoh betul..Setakat keluar makan berdua ni,,bagi aku biasa je..Yang penting aku tak makan sesorang.Sebab kebiasaan aku makan mesti berteman,tu sebab aku ada ramai kenalan lebih2 lagi dari golongan wanita,,keh keh keh..Sebab diorang ni saja yang sanggup hidangkan makanan tuk aku...Maklumlah,aku belum ada bini...

Sebut pasal bini..Ada gak rasa dihati nak berbini...Tetapi dengan siapa..Memang aku ada ramai kenalan..Namun nak mencari yang sehati sejiwa tu yang susah.Aku mencari yang sanggup sehidup dan semati dengan aku walau apa sekalipun keadaan aku.Itu satu bab,,satu bab lagi lagi parah..nak tahu apa..?Perangai diorang lah.Setiap yang aku kenal mempunyai perangai yang berbeza.Ada lebih ada kurangnya.nak cari yang sempurna 100% mang susah,,tapi kalau dapat yang sedang2 pun dah kira ok.

Amoy ni pun salah seorang dari calon aku gak.Tapi aku tak sanggup nak ambil resiko.Maklumlah,aku pun belajar agama tak setinggi mana.takut nanti dia terabai.Dibuatnya dia murtad setelah masuk islam,,mati aku dibuatnya..Semua itu kemungkinan yang harus aku ambil kira.

Pesanan dah sampai.Kim yang bawa.Kami terus makan.Seperti biasa kalau makan dengan Kim,dia akan tengok aku makan terlebih dalu.Setelah 4,5 sudu nasik aku lolok ke perut,barulah Kim makan.Katanya nak hormat kat aku..Hadoy,,macam2 amoy ni..Aku kalau dah lapar,aku balun je,,tak kira yang berhormat baik lah duduk depan aku...Kim hanya tersenyum memerhatikan aku...

"Rom,kenapa awak cari saya...?Lama awak tak datang..Rindu sama saya ka..."

Tanya Kim memecahkan keheningan aku..

"Ya.rindu lah ni..Tu yang cari awak..."Balas aku pendek walau pun dalam hati aku sebentar tadi tak terfikir langsung nak mencari Kim..

"Tak boleh rindu2 maaa...Nanti dosa...."Kata Kim sambil tersenyum..

Amboi,amoy ni..Kesitu pulak dia.

"Tak apa,nanti awak nikah dengan saya,tak perlu rindu2 lagi dan tak berdosa...."Balas aku berseloroh dan Kim masih tersenyum.Kami teruskan makan.Tak banyak yang kami bualkan,maklumlah masa terhad.Kim kena masuk kerja semula.Aku hantar Kim sampai ke pintu kedai dvd.Aku tak masuk.Aku biarkan Kim masuk sambil matanya tetap memandang kearah mata aku.Terasa seperti ada satu perhubungan diantara aku dan Kim.Mungkin Kim juga turut merasainya.Arght...Lupakan saja..Mengarut saja semua tu...

Kedai dvd aku tinggalkan.Perut pun dah kenyang.Makan pun orang belanja.Apa nak lagi..?Apa lagi,melepak la kat kota raya sambil menunggu waktu zuhor...Kereta aku pecut menuju ke plaza kota raya......Aku  tersenyum meninggalkan Kim dengan keseronokan.Seronok dilayan waktu makan macam dah bergelar suami isteri la pulak....Kim,Kim....kenapa engkau Kim...Bukan Tijah ke,Bibah ke,Gayah ke.Kalau tak kan senang terus masuk meminang je......He he he...

Friday, September 6, 2013

SESUATU YANG KORANG LUPA TENTANG JIN WALAUPUN SETIAP HARI KORANG PAKAI JEANS.




JEANs atau pun JIN,kata orang melayu adalah sejenis seluar yang semua orang kenal tak kira usia.Semua pernah menggunakan Jin.Dari budak kecik belum pandai berjalan hinggalah atuk yang dah tak larat nak berjalan juga pakai Jin.Dari orang susah merempat sampailah ke artis terkenal,semuanya pakai Jin.Suatu masa dulu,kalau tak pakai Jin,bermakna tak rock..Heh heh..





Tak kira apa pun pekerjaan korang atau apa pun status korang,korang tetap pakai Jin.Mahal atau murah bukanlah alasan untuk tidak memakai Jin.Jin begitu selesa dipakai walau pun seharian.Dan kalau nak lebih selesa lagi basuhlah Jin tu setahun sekali,bersebatilah bau Jin dengan bau badan korang..Ha ha ha..







Ini Param,seorang penoreh getah dari Semambu Estet.Kerjanya tiap2 hari adalah menyembah pokoK getah.Pendapatannya dalam lingkungan 1500 ringgit sebulan.Beliau sanggup menghabiskan wang gajinya semata2 untuk membeli Jin.Kata Param,"Saya kalu potong susu,Jin juga ada pakai.Lain seluar tara pakai.Tara tahan.Ini Jin banyak tahan,itu susu getah kena kalu,tara rosak..Harga ada sikit mahal,tara pa...Jin punya pasal saya kasi habis 1 bulan gaji.."






Ini pula Cik Mat Palo Batu dari Pasir Mas,Kelantan.Kerjanya memetik buah kelapa.Dia juga turut memakai Jin.10 tahun dulu sewaktu gaji bulanannya lumayan kerana pokok kelapa masih banyak belum ditebang,dia mampu membeli Jin jenama terkenal.Kini didalam kegawatan ekonomi,dia masih memakai Jin,walau pun tak berjenama..






Bayangkan 6 tahun memakai seluar yang sama....Tapi tak boleh lawan yang 2 tahun pakai tak pernah basuh2...Kalau tak percaya tanya pelancung2 kelas ketiga yang bersepah kat negara kita ni.Yang kebiasaannya menunggu untuk menumpang kereta atau pun lori ditepi jalan.Paling dekat korang boleh rapat kepadanya adalah pada jarak 5 kaki..Lebih dekat pada itu,maka semputlah jantung korang..He he he..







Sehari kalau tak pakai Jin,rasa nak mati...Tu sebab ada budak sekolah yang sanggup pakai Jin hijau kesekolah kerana tak rela berpisah dengan Jin.Tapi sendiri mahu ingat lah,kalau kena memang tak dapat lari punya.Tambah2 pulak kalau guru disiplin bukan kaki Jin.Mahu berbirat lipan kat bontot.keh keh keh





Kalau waktu sekolah dah pakai Jin,bila dah habis sekolah,apa lagi,berhantu terus..Hari2 dengan Jin.Satu je pantangnya Jin ni,tak boleh bawa pergi temuduga kerja pejabat.Kalau korang pakai juga,alamat esok pagi korang kena isik borang baru untuk mohon kerja lain pulak.Kalau korang berjaya dapat pekerjaan di opis walaupun masa temuduga pakai Jin,itu mungkin kes terpencil dan yang pasti penemuduga itu rabun tak kenal mana Jin mana hantu...






Di kampung namanya Saodah,kini dah duk bandar kerja kilang.Nama pun dah tukar jadi Syasa,,Hari tak bekerja tak boleh pisahkan dengan Jin.Tidur pun dengan Jin..Jangan kawin dengan jin udah le..Ha ha ha













Kata Syasa atau pun Saodah,Jin2 lusuh yang dah luntur warnanya tidak dibuang.Sebaliknya dipotong dijadikan seluar pendek seksi.Boleh pakai kat dalam rumah sewa.Kalau pakai Jin kontot kat luar rumah nanti dikejar mat bangla pulak..









Beli sudah,pakai sudah,kini tibalah bab yang ditunggu2.Bab basuh membasuh.Sekarang mudah,picit suiz jew Jin boleh terbasuh sendiri.Tapi zaman dulu tak ada semua ni.terpaksa guna tulang 4 kerat untuk membasuh sehelai Jin.Bayangkan kalau korang terpaksa membasuh 10 helai Jin sehari,berapa banyak tulang korang perlu gunakan...keh keh keh







Bagi yang memakai Jin untuk melakukan kerja yang kasar,sudah tentulah membasuhnya pun memerlukan cara yang kasar juga.Ada yang memijak2,ada cara memukul,ada cara merendam 2 hari 2 malam,ada cara hanyutkan di sungai,ada cara merebus dan bermacam2 lagi.Namun tujuannya tetap sama.









Awas bila ingin menjemur Jin.Kalau tersalah jemur alamatnya Jin korang bertukar tuan.Kalau zaman dulu ramai yang bekerja kait kelapa,kini ramai yang bertukar menjadi tukang kait Jin di ampaian.Kalau Jin yang beharga rm200 di kait orang,mau korang menangis 7 hari 7 malam..









Di mana nak beli Jin?Mudah sahaja.Zaman sekarang  dimana2 pun ada peniaga menjual Jin.Dari semurah2 harga hingga semahal2 Jin ada dijual.Cuma kalau korang tak pakar tentang Jin,korang pasti terbeli Jin tiruan buatan Thailand atau pun Cina.Bentuk sama,warna sama,harga murah tapi kualiti tiada..Namun ramai jugak yang memakai Jin jenis itu,kerana harganya murah..Cuma otai2 Jin yang masih bertahan memakai Jin ORI...






Ini Mat Rapi,dah hampir 3 jam ia memilih Jin yang sesuai namun masih belum terjumpa.Jumpa pinggang muat,bontot pulak besar,jumpa peha fit,kaki pulak senteng..Last2 setelah 4 jam masa berlalu,mat Rapi keluar dengan sekotak seluar dalam....Bukan mudah untuk mencari saiz yang sesuai dengan kita sebab kebanyakannya bersaiz orang putih...






Setiap yang bermula pasti akan berakhir.Ada hidup ada mati.Ada A ada Z.Begitu juga dengan Jin.Sekuat mana pun Jin,selasak mana pun Jin,pasti akan berakhir juga.Namun dimana ia berakhir tidak dapat dipastikan.Mungkin di atas pokok cempedak sebagai pembalut buah.Mungkin ada yang menjadi pengesat kaki.Ada juga yang menjadi umpan api atau pun penyumbat lubang air.Dan kalau tak bernasib baik,Jin usang akan digunakan sebagai langsir atau pun sebagai dinding sementara pondok melepas korang...Apa pun kegunaan Jin..Ia tetap hebat sepanjang zaman.Tiada satu pun yang dapat menandingi Jin atau pun Jeans,kata Mat saleh

#Terima kasih kepada kartunis Jon untuk ilustrasi


KARTUN DULU-DULU

klik gambar untuk besarkan
Kemas punya kemas aku terjumpa balik koleksi komik dan kartun lama dalam almari buruk hujung dapur rumah.Rasa2 tak kurang dalam 700 naskah kesemuanya.Ada yang sempurna ada yang dah kabur dan ada gak yang dah melekat.Aku sayang sangat dengan koleksi ni.Antaranya komik Gila-Gila,Gelihati dan Batu Api.Aku tak sanggup nak jual,apa lagi nak buang.Mem aku faham kesukaan aku,dia langsung tak kacau,tu sebab koleksi ini masih ada.Kalau tak dah lama masuk dalam api...Hua hua hua..Paling koman pun kena jual kat kedai kitar semula.

Aku mula mengumpul pada penghujung tahun 70 an.masa tu sanggup berhabis duit tuk beli komik.Tak makan kat sekolah pun tak apa.Janji dapat kumpul duit tuk beli komik.Budak lain nak raya beli mercun,aku tetap beli komik.Bila dah asyik dengan kartun,otak aku pun dah penuh dengan kartun.Pantang jumpa kertas pasti akan aku contengkan dengan watak2 kartun kesukaan aku.Buku latihan sekolah pun tak ketinggalan,turut menjadi mangsa aku.

Ni ada aku sertakan 4 keping kartun yang sempat aku scan,dari komik kartun Gelihati keluaran tahun 1980.Antara kartunis2 yang melukis dalam majalah ni pada masa tu adalah Jenal,Nazan,Yuzal,Mazlan Noor,Jon,Ben,Rajip,Zalie,Jip,Niz,Dinie dan Toto.Aku harap diorang masih sehat hendaknya.Lukisan2 mereka sempoi sahaja.Motifnya masih sama seperti kartun2 yang ada pada zaman sekarang.

Aku tak tahu berapa lama lagi aku boleh bertahan menyimpan komik2 neh.nak harapkan anak2 aku,minat diorang tak sama dengan minat aku.Diorang hanya minat membaca tapi tak berminat nak menyimpan.habis baca,dah...terus melayang,tak tahu letak kat mana bila ditanya..Aku jugak yang jadi tukang kutip....
klik gambar untuk besarkan


klik gambar untuk besarkan

klik gambar untuk besarkan

SELAMAT JALAN ROMEO - WATI OH WATI

Kerja hari ni tak lah banyak sangat.Pc aku biarkan on.Mana tahu kang tetiba bos masuk opis tengok pc off,mahu mengelupur aku menjawab....sandarkan badan kekerusi.kaki aku naikkan keatas meja gaya seorang towkey kedai pajak...Ermmmm...bagus jugak kalau aku jadi towkey,boleh buat apa aku suka..Tak perlu aku nak mengadap muka kelat bos aku hari2...Tak perlu aku nak mendengar leterannya yang tak semerdu mana...

Mata aku pejamkan...Aku tersengeh sendirian...Wajah Mira muncul dalam kotak fikiran aku...Entah apalah keadaannya sekarang.Semenjak kes di pasar raya tempoh hari,tak ada apa2 kabar berita dari Mira.Mungkin Mira masih marah dengan aku..Malas aku nak tanya.dah tabiat aku tak suka ambil tahu hal orang.kalau dia yang beritahu aku,tak apa,aku sedia mendengar.

Capai surat kabar diatas meja.Aku selak satu persatu..Tiada yang luar biasa.Politik,kemalangan,bunoh,hiburan,sukan....Aku terhenti di muka surat 5,"Ibu merayu anak pulang"...Ipoh,Perak:Seorang ibu tunggal telah membuat lapuran polis berkenaan anak perempuannya yang tidak pulang kerumah semenjak 6 hari yang lalu.Menurut beliau anaknya keluar dari rumah untuk kekedai berhampiran rumah,namun tidak pulang2 hingga ke petang.Berbagai usaha mencari telah dibuat disekitar kawasan kediaman namun tidak berhasil.Aku berhenti membaca...Surat kabar aku letakkan kembali keatas meja.

Aku sandarkan kembali badan kekerusi...Fikiran aku melayang jauh...Sejauh jauhnya...Kira2 3 tahun yang lalu....

Satu petang diperhentian teksi bandar k.Aku sedang menunggu Ana yang balik dari seminar di Kedah.Aku talah berjanji dengannya akan mengambilnya disana.Ana seorang usahawan wanita berjaya,agak berumur dan masih membujang.

"Rom,nanti awak jemput saya kat hentian teksi,k..Saya balik naik flight..Sampai airport naik teksi..Awak tunggu saya kat hentian teksi.Rasa2 dalam pukul 3 petang,hari Sabtu.Apa2 hal nanti saya call awak balik,,"

Itu lah kata2 terakhir dari Ana sebelum dia menuju ke Kedah untuk satu seminar anjuran Persatuan Peniagaan selama 10 hari.Semenjak itu aku tak pernah menghubungi Ana.Begitu juga Ana,mungkin terlalu sibuk dan letih agaknya.

Jam ditangan telah menunjukan pukul 4 petang,namun Ana masih belum muncul.Aku cuba menghubungi talifon bimbit Ana,namun tiada liputan.Mungkin dimatikan ketika penerbangan.Aku mula bosan.Sememangnya penantian adalah sesuatu yang amat aku benci...Tak tahu dah berapa banyak rokok yang aku hisap...Aci jual kacang putih kat hujung jalan tu pun dah naik meluat tengok aku yang mundar mandir dari tadi.

Tiba2 pandangan aku terarah kepada sesusuk tubuh disalah satu pondok menunggu teksi.kalau tak silap aku dia dah ada disitu semenjak aku datang tadi.Cuma aku tak perasan sangat sebab kedudukan pondok itu yang sering terhalang oleh teksi yang silih berganti parking didepannya.

Aku perhatikan dengan teliti.Seorang gadis,mungkin belasan tahun,memakai baju kurung,bertudung dan membawa sebuah beg.Rasa2 beg pakaian.Mungkin sedang menunggu seseorang agaknya.Fikir hati kecil aku.Lantak dialah,masalah aku pun belum selesai...

Masa berlalu,jam ditangan telah menunjukan pukul 5 petang..Ermmm...sudah 2 jam Ana lewat.Aku cuba hubungi Ana lagi untuk kali yang entah keberapa..namun tetap sama..Hanya robot yang menjawab panggilan aku..Ciss..Kebosanan aku dah ditahap maharaja..Aku alihkan pandangan pada gadis di pondok menunggu teksi..Aku lihat dia seakan2 sedang menangis.Air matanya jelas kelihatan meleleh jatuh.Jadi aku pasti,dia sedang menangis...

Sudah menjadi kebiasaan aku yang tak suka ambil tahu hal orang tapi suka membantu,lalu aku menuju kearah gadis tersebut....Aku tanya kenapa dia menangis,namun tiada jawapan.Dia cuba mengesat air matanya sambil berpura2 tiada apa2 yang berlaku.Namun aku yang telah berpuluh tahun menyelami hati budi wanita,tahu yang dia dalam kesusahan.Aku cuba bertanya dengan selembut2 soalan agar dia tak berasa tertekan.Akhirnya dia cair juga dengan pertanyaan aku.Dengan nada prlahan sambil teresak2,dia mula bercerita kisahnya dari mula sampai habis.Aku hanya mendengar tanpa bertanya lebih2...

Menurutnya dia datang dari kampung datang ke kota untuk bekerja,seperti yang telah dijanjikan oleh seorang temannya.Namun kawan yang diharap untuk membantunya mencari pekerjaan di kota tidak datang untuk menjemputnya.Lalu tak tahu mana nak dituju dia hanya duduk di situ.Dia tiada alamat kawannya itu.Kalau ada boleh aku hantarkan.Menurutnya,kawannya itu bernama Izah,mereka berjumpa sewaktu hari raya haji yang lalu dikampung.Izah beriya2 mengajaknya datang ke kota untuk bekerja.Izah yang telah lama berhijrah ke kota berjanji akan mencarikan pekerjaan untuknya.Dia pun bersetuju dan seperti yang dijanjikan pada hari ini dia ke kota namun Izah tidak muncul2...Itulah yang membuatkannya berasa sedih dan takut kerana dia tidak kenal sesiapa pun di kota ini.

Aku perhatikan wajah gadis itu dalam2..Seperti ada sesuatu yang tersimpan dihatinya.Namun aku tak sanggup untuk bertanya lagi takut dianggap kaki sibuk pula.lalu aku tanya kemana dia nak pergi..

"Saya tak tahu nak kemana lagi,saya tiada kenalan lain atau saudara mara di sini..."

"Beginilah,apa kata awak balik semula ke kampung,saya rasa itu yang terbaik.Bahaya awak bersendirian di kota besar ini tanpa arah tujuan..."Jawab aku memberikan cadangan.

"Bang,bukan saya tak mahu balik,tetapi...."

"Tetapi kenapa..Kalau awak tak cukup duit,saya boleh beri awak duit tambang balik.?"

"Sebenarnya saya malu nak balik ke kampung semula.....Saya malu dengan keluarga.....saya dah berjanji dengan ibu dan ayah akan mencari pekerjaan di kota agar dapat membantu merengankan bebanan mereka di kampung."

Aku malas nak memaksa2 sangat..maklumlah aku belum kenal sangat dengannya.Mana tahu nanti dia berkecil hati pulak dengan aku...Tak pasal2 dihalaunya aku...Aku jugak yang dapat malu nanti....buat masa ini ana telah lenyap dari fikiran aku.Sebagai seorang yang prihatin,aku sedang berusaha untuk menyelesaikan masalah gadis yang baru aku jumpa sebentar tadi.

"Ok,awak rasa apa yang awak nak buat sekarang ini,,Awak ada nombor talifon kawan awak tu..?kalau ada saya boleh tolong hubungi..."

"Tak ada...Saya lupa nak ambil...."

"Ermmmm...Berat...Habis macam mana..?Tak kan awak nak duduk kat sini sampai malam...Buatnya dia tak datang terus..?Di kota ni bahaya,,tak macam di kampung...macam2 boleh berlaku.."

"Entah lah bang,saya pun tak tahu nak buat apa...Biarlah saya duduk disini sampai esok pun tak apa.....Saya tak tahu nak kemana lagi...."

"Begini,saya ada seorang teman wanita yang menyewa rumah di taman h,apa kata saya tumpangkan awak buat sementara waktu kat sana...Itu pun kalau awak setuju..."Aku cuba menawarkan sesuatu yang belum pasti...maksud aku belum tentu kawan aku si Lisa bersetuju untuk menumpangkan orang dirumahnya.Tetapi aku pasti Lisa akan bersetuju kalau aku yang minta tumpangkan,,,Bukan lama pun,sementara waktu je.

"Kawan abang tu sanggup ke terima saya menumpang dirumahnya...Dia tak kenal saya...Apa pulak kata dia nanti..."balas gadis itu seperti sudah mula bersetuju dengan cadangan aku.

"Tak perlu risau,kalau saya yang bawa awak,pasti dia terima awak..yang penting awak setuju tak dengan cadangan saya tadi..?"

Lama dia berfikir..Mungkin bermacam2 yang bernain dalam fikirannya..Mungkin dia rasa aku nak menipunya.mungkin dia rasa aku nak menjualnya ke rumah ibu ayam dan mungkin juga dia rasa aku nak menjadikannya tebusan...Agak2 aku lah...

"Tapi saya tak kenal abang...Boleh ke saya percaya pada orang yang saya tak kenali...?mana tahu awak nak buat tak senonoh dengan saya..?mana tahu awak nak tipu saya..?"Kata gadis itu setelah lama terdiam...

Lalu aku perjelaskan satu persatu,siapa aku,siapa teman aku yang akan menumpangkanya bermalam dan kalau dia tak bersetuju dengan cadangan aku,aku tak memaksa,dia boleh buat pilihan sendiri.Panjang lebar aku berhujah..naik kering tekak.Dan untuk kepastian lagi aku terus menghubungi Lisa dan menceritakan segalanya dan sekali gus minta tolong darinya untuk menumpangkan gadis tersebut.Puas  aku memujuk Lisa tapi akhirnya dia bersetuju juga.Fuh...Lega..tak sia2 penantian aku hari ni,,Ada juga pahala yang aku buat...aku tersengeh sendirian...

"Ok,,saya dah cuba beri cadangan yang terbaik,dan awak pun dah dengar kata2 kawan saya yang dia sanggup tumpangkan awak buat sementara.jadi terpulang pada awak...Kalau awak setuju,saya boleh hantar awak sekarang..Lagi pun sekarang dah nak senja,tak elok awak duduk disini sorang2..."

Akhirnya gadis itu bersetuju mengikut cadangan aku.Lalu aku hantarkan ke rumah Lisa.Dalam perjalan ke rumah Lisa tak banyak yang aku bualkan dengan gadis itu..Aku takut hatinya yang masih sedih bertambah sedih.Aku hanya bertanyakan namanya sahaja.

"Abang boleh panggil saya,Wati saja..saya orang kampung,baru habis sekolah.."Kata Gadis itu memperkenalkan dirinya sebagai wati..

Sebaik sampai di rumah Lisa,aku terus perkenalkan Wati dengan Lisa...Dan sedikit penjelasan..Aku tengok muka Lisa sedikit ketat...He he..Peduli lah,yang penting masalah selesai..

lalu aku tinggalkan mereka berdua,kereta aku pandu laju balik kerumah.Sampai dirumah,baru aku teringat yang aku lupa dengan si Ana...hadoyyyy...mati aku macam ni....Lalu aku cuba hubungi Ana sekali lagi...Namun tetap sama,,Tiada jawapan..Lalu aku beranggapan yang Ana tak jadi balik pada tarikh yang ditetapkan.Jadi bukan salah aku lagi.Aku dah tunggu seperti yang dijanjikan.

Tak perlu nak pening kepala..Baik aku mandi cepat2,waktu asar dah nak habis..Tak pasal2 pulak aku terlepas solat asar nanti...

Selepas kejadian itu aku tidak pernah menghubungi Lisa untuk bertanya tentang keadaan Wati.Aku malas nak pening2 kan kepala hinggalah pada hari ke7,aku terbaca didalam sebuah akhbar tempatan mengenai kisah seorang gadis yang hilang dari rumah.Wajah gadis yang hilang itu mirip betul dengan wajah Wati.....Wati..!! Adoyyy...Apa dah aku buat ni...kalau betul gadis itu Wati...Mampus aku..Silap2 boleh kena tangkap la pulak..Atas tuduhan menculik...

Aku fikir2 balik...Patut lah Wati mati2 tak mahu balik ke kampung...Sebab dia baru lari dari rumah...Ermmmm...Apa patut aku buat sekarang..?Aku picit2 kepala yang tak sakit...Sebagai seorang yang prihatin,akhirnya otak aku dapat satu penyelesaian...Ok,aku tak perlu hubungi Wati,sebaliknya aku akan berjumpanya petang nanti..Dan aku berjanji yang aku sendiri akan menghantarnya pulang ke kampung....

"Hoi..!!! Berangan je kerja engkau...Kerja dah siap ke belum..?"

Aku terkejut..Habis..Dah kantoi pulak dengan encik boss...Ingatan aku terus terpadam....hampeh..langsung tak boleh tengok orang senang sikit...Entah bila dia muncul...Mengganggu betul...



Thursday, September 5, 2013

ANAK MELAYU KITA HEBAT BERBOGEL DISANA SINI

Try2 skodeng kat internet nak tengok kehebatan orang melayu.Mak datuk..!!Naik terperanjat aku bila apa yang aku lihat adalah diluar pemikiran aku.Aku fikirkan semua itu tak pernah terjadi,namun sebaliknya.Orang melayu dah makin berani,mereka berlumba2 menayang body dengan harga yang tak seberapa.Pelik juga maca mana web2 ini boleh terlepas dari pengetahuan kerajaan Malaysia.

Apa yang menariknya kebanyakan gambar2 bogel tersebut diambil dengan kerelaan hati mereka sendiri.Sukar nak dibayangkan seorang wanita beragama islam yang menjaga auratnya sanggup bergambar lucah.Sedih,dengan kain tudung yang masih lekat dikepala,mereka tanpa segan silu beraksi lucah.Dan bagaimana gambar2 ini boleh terlepas ke internet tidak dapat dipastikan.Kenapa ini harus terjadi.Jawapannya mudah sahaja,kurangnya pengetahuan dalam agama.Jika mereka mengetahui dan menjaga solat yang 5,nascaya mereka akan dilindungi juga.

Pernah aku bertanya kepada seorang kenalan,jawabnya ,adakalanya mereka melakukan kelucahan ini atas alasan suka2 dan mencari pengalaman baru,Semua berpunca bila mereka mula berjinak2 melawat ke laman web lucah luar negara yang wujud macam cendawan busut.

Seorang kawan  pula memberitahu bahawa ada juga kes2 yang disebabkan oleh masalah kewangan.Mereka sanggup bergambar bogel demi bayaran yang tak seberapa.Kebanyakannya berlaku kepada pelajar2 yang menuntut di pusat pengajian tinggi.

Tak kurang juga wanita2 tersebut ada yang diperdaya oleh teman lelaki sendiri.Akibat terlalu percaya dan cinta,sanggup membuat apa sahaja.Namun bila hubungan sudah renggang dan terputus ada gambar2 yang muat naik ke internet untuk tujuan menjatuhkan maruah seseorang.Mungkin kerana marah akibat memutuskan perhubungan dengannya.

Pun begitu,kesimpulan yang aku dapat,semua ini berpunca dari satu perkara pokok,iaitu iman yang lemah.Lemahnya iman mereka sehingga mereka mudah terpedaya dan terpengaruh dengan anasir yang tak bermaruah ini.Pinta aku,jauhkanlah semua ini dari keluarga kita semua...


Saranan aku kepada Kerajaan Malaysia agar di wujudkan akta dibawah kanun kesiksaan untuk mendakwa mereka2 yang beraksi lucah dan bogel,Ia sebagai pengajaran berguna untuk semua.Kesalahan mereka ini sama beratnya dengan mengedar dadah,kerana ia boleh menhancurkan masa depan anak bangsa dan negara.

Sekarang aku baru tahu yang melayu memang hebat.Anak2 melayu hebat.Dan awek2 melayu bertudung pun hebat2 juga.Tepuk dada tanya selera,semakin kita menuju kenegara maju,semakin maju perangai anak2 melayu kita.Melayu sudah lupa dan melayu memang hebat.Hebat menghancurkan masa depannya sendiri.....Semoga catatan aku kali ini dapat membantu sedikit sebanyak agar berwaspada dengan tipu helah dunia masa kini.Peri bahasa kalau dulu berbunyi, kerana duit,tergadai body dan sekarang tak jauh bunyinya,kerana kekasih ku ikutkan hati.Maaf dari aku,catatan aku kali ini bukanlah untuk menyiarkan gambar2 lucah dan bogel,tetapi sebagai bukti apa yang aku catatkan adalah benar belaka.

moral/berkorbanlah demi maruah, bangsa dan agama,bukan demi kekasih,kewangan dan keseronokan.