Monday, September 9, 2013

HONDA BURUK,AIR PANCUT DAN 2 EKOR BURUNG




Melanguk kat stesen bas....Panas nak mampos...Peluh meleleh satu badan..Kalau bukan kerana moto buruk aku buat hal,upah pun tak sanggup aku nak melanguk kat sini...Tengok air pancut kat taman depan tu,,rasa2 aku nak terjun je..Tapi nanti aku di cop gila pulak...Mat bangla pun tak buat perangai macam tu....Tengok kiri,tengok kanan,,ada dua ekor burung bertenggek kat atas batu sebelah air pancut.Seekor betina dan seekor jantan.Aku tengok jam tangan,,ermmm,,pukul 2;30 petang..Panas...mang patut pun burung dua ekor tu bertenggek kat atas batu sebelah air pancut..Asyik sungguh burung dua ekor tu..Bertenggek rapat2 sambil melaga2kan kepala sesama sendiri.Sesekali burung dua ekor tu mengepak2kan kepaknya...Seronok sangat agaknya dapat berdua2an bertenggek ditepi air pancut..

Aku alihklan pandangan kearah bas yang baru berhenti..Berpusu2 orang turun dari bas.Kecik ada besar ada.Tua ada muda ada.Lelaki ada pompuan ada...masing2 sibuk dengan arah tujuan masing2.Cuma aku seorang yang sibuk melihat perangai mereka.Dalam ramai2 yang turun dari bas itu,tidak seorang pun yang mengendahkan 2 ekor burung yang bertenggek di tepi air pancut.Apakah mereka tidak nampak?Atau pun mereka sengaja buat tak nampak?Mungkin dah biasa kot melihat 2 ekor burung ni bertenggek.Tak tau lah aku...

Aku alih pandangan semula kearah 2 ekor burung tu.Dah lesap...Cepat pulak mereka terbang.mencari makanan,mungkin dah kelaparan kot?Agaknya lah....Lantak koranglah,jangan mintak duit kat aku sudahlah...Aku pun tengah kering neh..Cuma yang aku sedih burung 2 ekor tu berbangsa melayu,pastinya beragama islam dan pastinya mak bapak diorang pun melayu dan beragama islam jugak.Melayu memang hebat,tengah hari panas pun boleh buat projek...Tak hirau orang kiri kanan...

Aku...?Aku pun hebat jugak...dah hampir 3 jam aku melangok kat sini menunggu bas yang tak kunjung tiba...Ni semua gara2 moto buruk aku meragam..Sakit perut agaknya,,maklumlah harga minyak dah naik 20 sen..Mau tak sakit perut asyik minum minyak petrol dalam botol meneral kat kedai runcit...Hua hua hua...

NO REST N NOTHING

Nak tahu hebat tak hebat orang melayu dulu2..?Baca kisah ni..Suatu masa dahulu ketika era penjajahan British di Tanah Melayu.Kejadian berlaku didalam sebuah kebun getah di Daerah Jelebu,Negeri Sembilan kepunyaan orang melayu yang bernama Ramli.

Pada suatu pagi seperti biasa Ramli akan kekebun getahnya dihujung kampung untuk menoreh getah.Kebunnya seluas 7 ekar.Ketika Ramli tekun menoreh getah tiba2 datanglah seorang pegawai British bernama Tuan Okod,yang baru kali pertama menjejakkan kaki ke Tanah Melayu.Lalu pegawai itu memerhatikan perbuatan Ramli. Setelah agak lama memerhatikan perbuatan Ramli menoreh dari satu pokok ke satu pokok,Pegawai itu pun bertanya kepada Ramli dengan gaya bahasa melayu yang tak berapa nak jelas.

Tuan Okod-"Bole shaya tau ape yeng kehmu buat..?"

Ramli yang tak berapa pandai berbahasa inggeris faham sikit2 gaya bahasa melayu Tuan Okod lalu menjawab,

Ramli-"Noreh tuan..."

Tuan Okod-"What...? No rest...?"

Sambil menggaru2kan kepalanya,Tuan Okod berasa begitu keliru.Kenapa orang ini begitu rajin sehinggakan soalan darinya pun tak sempat nak dijawab.Sebaliknya hanya menjawab yang dia" no rest..."maksudnya tiada masa untuk berihat,apakan lagi untuk menjawab soalan darinya....Lalu Tuan Okod mengambil keputusan untuk tidak menanyakan soalan lagi.

Sambil tersenyum simpul,Ramli meneruskan kerjanya....

Esoknya Tuan Okod datang lagi ke kebun Ramli pada masa yang sama.Dia ingin melihat adakah Ramli Masih bekerja dan masih belum berihat.Di lihatnya Ramli sedang berjalan dari satu pokok kesatu pokok sambil membawa baldi.

Tuan Okod-"Shaya lihat kehmu begitu shibuk.Shemalem Kehmu no rest,ini hari pun kehmu masih no rest lagi..?"

Ramli-"Tak tuan,nating...."

Ramli menjawab seakan2 Tuan Okod faham akan apa yang dilakukannya.Sedangkan Tuan Okod tidak tahu apa2 pun..

Dalam loghat negeri sembilan 'nating' bermaksud mengangkat atau mengambil sesuatu.Bersesuaian dengan kerja Ramli yang sedang mengambil getah sekerap dari pokok ke sepokok...

Tuan Okod-"Shemalam kehmu 'no rest'...harri ini kehmu kata 'nothing'...Kehmu memang hebat.Oreng melayu hebat...."

Tuan Okod begitu kagum dengan semangat dan kerajinan orang melayu yang pertama kali dikenalinya...Semalam bila ditanya,mereka kata no rest(tak berihat)..hari ini bila ditanya lagi mereka kata nothing(tiada apa-apa) sedangkan mereka sedang membuat kerja yang berat.....

Seminggu kemudian Tuan Okod tersenyum sendirian....