RILEK MINDA



             
                   Antara udang dan badak


     Pada suatu petang,As pergi kesebuah warung menjual kuih untuk membeli sedikit kuih sebagai hidangan minum petang.


As-Makcik...Kuih cucur udang ada tak...?
Makcik-Tu...Ada kat depan kamu tu....
As-Ooo...Tak perasan pulak saya...Tapi kenapa kuih cucur udang ni banyak yang tak ada udangnya....?Rugilah saya kalau macam ni makcik....
Makcik-Banyak cantik muka kamu...Kuih cucur udang tak ada udang kamu bising....Tu kuih cucur badak tak ada pulak badaknya....Kenapa kamu tak bising....
As-Adoii...Makcik ni....Kesitu pulak melencongnya......








                                  Hebat


Halim - Kakak aku hebat.5 tahun dia belajar di universiti,balik bawa ijazah. 
Aroi - Kakak aku lagi hebat,2 tahun je bekerja kat KL bawa balik kereta besar..
Norman - Kalau macam tu tak lah hebat sangat kalau dibandingkan dengan kakak aku..
Halim - Kakak kau hebat sangat ke..?
Norman- Tentulah hebat,1 tahun je keluar rumah ikut mamat lombok,balik bawak cucu untuk mak aku...
Halim - ......?
                      






                              Hampeh betul


Nawas - Liban,aku ada bawa 2 berita untuk engkau.Satu berita baik,satu berita buruk.Yang mana satu engkau nak dengar dulu?
Liban - Aku pilih berita baik dulu.Apa dia...?
Nawas - Ok,berita baik,Ramlah nak pergi tengok wayang hujung minggu ni.
Liban - Wow..!Akhirnya Ramlah nak juga keluar tengok wayang dengan aku...Nawas,berita buruknya apa..?
Nawas - Berita buruknya....Ramlah ajak aku sekali....he he
Liban - Hampeh...
                                                        



                             Tali pinggang


Pak Mail baru kali pertama menaiki kapalterbang,beliau begitu cemas bila pramugari mengumumkan sesuatu.


Pramugari -Tuan2 dan puan2,sila duduk ditempat masing2 dan pakaikan tali pinggang keselamatan anda.Kapal terbang akan berlepas sebentar lagi.


Semua penumpang memakai tali pinggang keselamatan,kecuali Pak Mail.Beliau seperti endah tak endah dengan arahan yang diberikan...


Pramugari -Pak cik,kenapa pak cik tidak memasang tali pinggang keselamatan seperti yang diarahkan..?


Pak Mail -Bukan apa nak,sebenarnya pak cik takut kalau kapalterbang ni meletup atau terhempas nanti,pak cik tak dapat nak melepaskan diri....Kalau tak pakai tali pinggang ni,pak cik rasa pak cik boleh melompat keluar dengan pantas......


Pramugari -.....................?




                               Siapa bijak


Suatu pagi didalam sebuah kelas Tadika Perpaduan

Cikgu -Diantara kamu semua ini,siapa yang paling bijak?Hari ini cikgu nak uji kamu.Baiklah kita mulakan dengan Abu,5x5 berapa jawabnya?
Abu -25 cikgu...
Cikgu -Ok pandai,betul jawabnya 25.Kamu pula Ali,3x7 berapa?
Ali -21 cikgu..
Cikgu -Baik bagus,betul,kamu pula Atan,8x3 berapa jawabnya..?
Atan -Aaaa..8x3..Bersamaan 2x4+10+7-1 cikgu...
Cikgu -Adoii...Terlebih bijak lah pulak......




                               2 permintaan



Atan -Mak...Tadi abang talipon.
Mak -Apa pulak yang abang kau nak kali ni..?
Atan -Abang kata dia ada 2 permintaan.Kalau mak tak dapat tunaikan permintaan pertama,abang harap mak tunaikan permintaan keduanya.....
Mak -Apa permintaan pertama abang kau..?
Atan -Abang mintak mak kirimkan duit 5 ribu ringgit kat dia...
Mak -Banyaknya...Tak dapat mak nak tunaikan permintaan yang pertama ni..Mak pilih permintaan yang kedua lah..Apa permintaan keduanya..
Atan -Abang suruh mak gadaikan saja tanah kebun kita tu,pas tu duitnya kirim kat abang...
Mak -Bertuah punya anak.....Bijak sungguh kepalo otak dia.....